Terug

2018_CBS_09942 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Stopkesfabriek’, district Deurne - Voorlopige vaststelling - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/11/2018 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_09942 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Stopkesfabriek’, district Deurne - Voorlopige vaststelling - Goedkeuring 2018_CBS_09942 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Stopkesfabriek’, district Deurne - Voorlopige vaststelling - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Art. 2.2.14.§1. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening bepaalt dat de gemeenteraad het ontwerp-RUP voorlopig vaststelt.

Argumentatie

Doelstellingen

Het RUP vormt een kader voor een kwalitatieve, duurzame en gemengde ontwikkeling van het plangebied. Omwille van de schaal en strategische ligging biedt de herontwikkeling van het plangebied een unieke kans om uit te groeien tot een strategisch hefboomproject, die ook meerwaarden oplevert voor de omgeving.

Door in te zetten op functiemenging kan een levendige woon- en werkomgeving ontstaan die naast bijkomend woonaanbod ook ruimte biedt voor (lokale) tewerkstelling. Het is de bedoeling dat het plan ook kan inspelen op maatschappelijke tekorten en noden op buurt- en wijkniveau. Hierbij wordt in de eerste plaats gedacht aan ruimte voor basisonderwijs (1-stroom basisschool) en laagdrempelige ontspannings- en sportmogelijkheden (bv buurt- of vechtsporthal,…).

De extra voorzieningen en ruimtelijke kwaliteitsverbetering (met bijzondere aandacht voor groen) kunnen een belangrijke rol spelen in het verbeteren van de leefbaarheid in de wijk Kronenburg.

Tot slot is het ook de ambitie is om met de (her)ontwikkeling van het plangebied bij te dragen aan de duurzaamheids- en klimaatdoelstellingen van de stad door ingrepen in functie van duurzame mobiliteit, leefkwaliteit, ruimte voor water en groen, beperken energiegebruik,… 

Krachtlijnen van het RUP, aangepast aan de adviezen

Volgende krachtlijnen worden vastgelegd in de voorschriften van het RUP en werden bijgestuurd naar aanleiding van de adviesronde.

Het plangebied bestaat uit een bebouwbaar en niet bebouwbaar deel die enerzijds worden aangeduid als zones voor Gemengde functies (Ge) en anderzijds als zone voor Groen (Gr) en Publiek domein (Pu).

Het bebouwbaar deel vormt een gesloten bouwblok met groen binnengebied. Het wordt opgedeeld in 2 zones (Ge 1 en Ge 2) zodat de bouwmogelijkheden van elke eigenaar éénduidig kunnen worden bepaald (resp art 1 en 2).

- Er wordt een mogelijkheid voorzien binnen Ge 1 om de hoek Van Cortbeemdelei – Merksemsesteenweg af te bouwen om het bouwblok volledig te maken.

- Binnen Ge 2 is verdichting mogelijk binnen een bouwblokstructuur bestaande uit een schakeling van gebouwen. Hierbij geldt:

  • max. 5000 m² detailhandel om de mobiliteitsdruk te beperken en functiemenging (bv KMO en buurtvoorzieningen) op het gelijkvloers te stimuleren;
  • min. 2500 m² gemeenschapsvoorzieningen om de realisatie van een 1-stroom basisschool mogelijk te maken;
  • min. 3000 m² groen binnengebied met mogelijkheid om binnengebied te bebouwen zodat verhoogd binnengebied ontstaat, mits voldoende gronddekking, integratie van intern distributiesysteem en aanwezigheid van niet residentiële functies rond verhoogd binnengebied;
  • bouwhoogte die maximaal 3 (aan zijde Torremansstraat) tot 11 bouwlagen (op kop Merksemsesteenweg – Bisschoppenhoflaan) bedraagt;
  • gelet op slechte lucht- en geluidskwaliteit moet ononderbroken afschermende gevelwand worden voorzien aan de zijde van de Bisschoppenhoflaan en Merksemsesteenweg en moeten kwetsbare functies en voorzieningen voor jongeren ramen en ventillatiemogelijkheden hebben aan binnengebiedzijde

- De bestaande hal aan de Torremansstraat wordt in overdruk aangeduid (art 3) omdat hiervoor specifieke ontwikkelingsperspectieven gelden gericht op verbouwingsmogelijkheden (in geval van behoud) of nieuwbouw (indien behoud omwille van bouwfysische en economische redenen niet mogelijk is). Door de maximale vloeroppervlakte los te koppelen van de rest van de zone, wordt ervoor gezorgd dat de wijze van (ver)bouwen (met het oog op de realisatie van de school) geen impact heeft op de ontwikkelingsmogelijkheden voor de rest van de site.

De achteruitbouwstrook aan de zijde van de Bisschoppenhoflaan (i.e. de strook tussen rooilijn en bouwlijn) wordt bestemd als zone voor Groen (art 4): deze strook moet met het oog op verkeersveiligheid en beeldkwaliteit groen worden ingericht en mag niet gebruikt worden voor parkeren

De in- en uitritten voor autoverkeer (toegang tot de parking in de Torremansstraat) en vrachtverkeer (laad- en loszone in de Merksemsesteenweg) worden indicatief aangeduid (art 5 en 6).

Voor de zone voor Publiek domein (art 7) gelden voorschriften die een kwalitatieve inrichting als voortuinstrook en/of openbaar domein toelaten.

MER-screening

Stap

Datum

Aanvraag adressen adviesinstanties

25 augustus 2016

Aanvraag advies adviesinstanties

6 september 2016

Rappelbrief raadpleging adviesinstanties

6 oktober 2016

Verzending screeningsdossier naar dienst Mer

5 december 2016

Beslissing dienst MER

4 januari 2017

Besluit dienst MER

Op 4 januari 2017 besliste de dienst MER Vlaanderen (Vlaams gewest, departement Leefmilieu, Natuur en Energie) dat het voorgenomen plan geen aanleiding geeft tot aanzienlijke negatieve milieugevolgen en dat de opmaak van een plan-MER niet nodig is.

Watertoets

In toepassing van artikel 8 van het decreet betreffende het integraal waterbeleid van 18 juli 2003 moeten alle uitvoeringsplannen worden onderworpen aan een watertoets. Op 1 maart 2012 is het aangepaste besluit, tot vaststelling van de nadere regels voor de toepassing van de watertoets, in werking getreden. Het RUP werd afgetoetst aan de opgelegde regels en heeft geen negatieve effecten op de waterhuishouding.

Planbaten

Er komen geen bestemmingswijzigingen voor die planbaten kunnen doen ontstaan voor percelen in eigendom van de stad en/of dochters.

Fasering

De timing van het RUP wordt als volgt ingeschat:

Proces- en richtnota

 

collegebeslissing

5 juni 2015 (jaarnummer 4777)

districtsraad: advies

24 september 2015 (jaarnummer 88)

GECORO: advies

18 november 2015

Voorontwerp-RUP

 

collegebesluit: kennisneming voorontwerp RUP

24 juni 2016 (jaarnummer 5689)

GECORO: advies

29 juni 2016

plenaire vergadering en adviezen

15 september 2016

districtsraad: advies

20 oktober 2016 (jaarnummer 110)

Ontwerp-RUP

 

collegebesluit: voorstel aan gemeenteraad om ontwerp RUP voorlopig vast te stellen

9 november 2018

gemeenteraad: voorlopige vaststelling ontwerp-RUP

26 november 2018

openbaar onderzoek (60 d)

17 december 2018 – 14 februari 2019

GECORO: advies

april 2019

Definitief RUP

 

collegebesluit: voorstel aan gemeenteraad om RUP definitief vast te stellen

mei 2019

gemeenteraad: definitieve vaststelling

juni 2019

schorsingstermijn Vlaamse regering/deputatie

juli 2019

publicatie Belgisch Staatsblad

augustus 2019

 

Data in vet cursief zijn raming

Juridische grond

Art. 2.2.13 en volgende van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) die de procedure vastleggen voor de opmaak van de gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP).

Aanleiding en context

Op 10 oktober 2014 (jaarnummer 10130) besliste het college om het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) 'Stopkesfabriek' op te starten.
Het RUP creëert een juridisch kader voor een gemengde stedelijke ontwikkeling van het bouwblok gelegen tussen de Bisschoppenhoflaan, Merksemsesteenweg, Van Cortbeemdelei en Torremansstraat in Deurne.
Op 24 september 2015 (jaarnummer 88) adviseerde de districtsraad van Deurne de proces -en richtnota gunstig.
Op 5 juni 2015 (jaarnummer 4777) keurde het college de proces- en richtnota voor het RUP Stopkesfabriek goed.
Op 24 juni 2016 (jaarnummer 5689) keurde het college het voorontwerp van het RUP Stopkesfabriek goed.

Op 29 juni 2016 gaf GECORO Antwerpen een advies op het voorontwerp van het RUP Stopkesfabriek.
Op 15 september 2016 werden de adviezen van de deputatie, de gewestelijk stedenbouwkundig ambtenaar en de andere adviserende instanties zoals opgelegd in de VCRO plenair besproken.
Op 20 oktober 2016 (jaarnummer 110) adviseerde de districtsraad van Deurne het voorontwerp-RUP Stopkesfabriekde gunstig.

Adviezen

Districtsraad Geen advies ontvangen

Geen advies uitgebracht. Ontwerp advies werd afgewezen.

Na overleg met het district is gebleken dat volgende knelpunten speelden:
  • het bouwprogramma is te omvangrijk ten opzichte van de maatschappelijke meerwaarde die het project levert voor de buurt;
  • het district vraagt om het groen binnengebied publiek toegankelijk te maken. 
Door het verruimen van het maatschappelijk programma (min 2500 ipv 1000 m²) wordt een antwoord gegeven op het verbreden van de maatschappelijke meerwaarde van het project. Het binnengebied moet bovendien volgens de voorschriften ruimtelijk toegankelijk zijn vanuit de Torremansstraat (bv via trappen), maar het blijft wel privaat domein dat afsluitbaar is.
GECORO Advies uitgebracht

Gunstig advies , mits rekening wordt gehouden met volgende opmerkingen: 

  1. specifieke aanduiding van voortuinstrook Bisschoppenhoflaan in functie van doorvertaling van visie op deze voortuinstrook (geen parkeren toelaten)
  2. nodige aandacht besteden aan de infiltratie en buffercapaciteit in kader van de waterhuishouding van het gebied.

Het voorontwerp-RUP werd op 19 juni 2016 voorgesteld aan de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (GECORO). De GECORO ondersteunt de visie en uitwerking in de voorschriften en het grafisch plan, mits rekening wordt gehouden met enkele opmerkingen. Naar aanleiding van het advies werd het voorontwerp-RUP op enkele punten aangepast.

De GECORO adviseert om een specifieke aanduiding van de voortuinstrook aan de Bisschoppenhoflaan toe te voegen in functie van de doorvertaling van de visie op deze voortuinstrook (geen parkeren toelaten). Dit werd aangepast.

De GECORO vraagt de nodige aandacht te besteden aan de infiltratie en buffercapaciteit in kader van de waterhuishouding van het gebied. De voorwaarden voor de inrichting van het binnengebied werden aangescherpt met het oog op infiltratie en het inpassen van hoogstammig groen.

Plenaire Advies uitgebracht

Agentschap Innoveren & Ondernemen en deputatie hebben vragen bij de mobiliteitsimpact van grootschalige detailhandel die in het RUP wordt mogelijk gemaakt.

Het RUP is op dit punt niet aangepast. De maximale oppervlakte detailhandel (5000 m²) is zorgvuldig afgewogen: dit zorgt ervoor dat handelsfuncties geen hoofdbestemming zullen vormen (< 25% van totaalproject). Op vlak van mobiliteit is gekozen voor een eenduidige ontsluitingsstructuur met een meervoudig te gebruiken ondergrondse parking met in- en uitrit aan het begin van de Torremansstraat en laden en lossen aan de zijde van de Merksemsesteenweg en verder via een interne distributiesysteem

AWV vraagt net als GECORO (zie hoger) om een parkeerverbod op te nemen voor de achteruitbouwstrook. 

Dit werd aangepast.

AWV vraagt om een hoekafschuining voor het kruispunt Bisschoppenhoflaan - Merksemsesteenweg van 8 op 8 meter op te nemen om in te vullen als wegenis en openbaar domein. 
Geen aanpassing: op dit moment is de ruimte die aan de randen mogelijk bijkomend nodig is voor een herinrichting van het kruispunt onvoldoende onderbouwd en niet exact bepaald (er zijn nog geen concrete herinrichtingsplannen). Het lijkt aangewezen om de exacte noden verder te onderzoeken en af te stemmen bij de verdere uitwerking op projectniveau.

Nutsleidingen Elia en waterlink maken melding van de aanwezigheid van ondergrondse hoogspanningsleidingen en drinkwaterleidingen in het openbaar domein van de Bisschoppenhoflaan en Merksemsesteenweg die bepaalde beperkingen stelt voor (diepgewortelde) begroeiing. 
Geen aanpassing. Dit heeft geen impact op de inrichtingsvoorwaarden voor bouwblok zelf.

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1SWN02 - Wonen, economische functies en publieke voorzieningen zijn gevarieerd, nabij en bereikbaar in elk buurt- en districtscentrum
1SWN0202 - De ruimtelijke structuur, identiteit en kwaliteit op het niveau van de districten, wijken en buurten zijn versterkt
1SWN020203 - Ruimtelijke kaders voor wijken en buurten voor meer flexibiliteit binnen het bestaand weefsel zijn gemaakt
1SWN020203PA1655 - Stopkesfabriek

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist om het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) 'Stopkesfabriek', district Deurne, voorlopig vast te stellen.

Dit RUP, met algplan_ID: RUP_11002_214_40003_00001, bestaat uit een grafisch plan, een plan van de bestaande en juridische toestand, plan met register planbaten, de stedenbouwkundige voorschriften en een toelichtingsnota.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • Stedenbouwkundige voorschriften
  • Toelichtingsnota
  • Grafisch plan
  • Register plancompensatie
  • Bestaande juridische toestand