Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1791) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 10 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 30 maart 2015 (jaarnummer 147) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Florastraat is een lokale straat.
Het college is bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden.
Inleiding
Gelegen in Borgerhout intra muros, wordt de Florastraat begrensd door het Jan Borluutplein en de Statielei. De straat is ongeveer 540 m lang en heeft volgende zijstraten: de Ceresstraat, de Linnaeusstraat, de Terlostraat, de Jan De Laetstraat en de Rechtestraat. De Florastraat wordt heraangelegd.
De Florastraat is een woonstraat waar ook een school gevestigd is: de Floraschool. Op de hoek met de Rechtestraat is een pleintje met een ronde arena waar gezeten en gevoetbald kan worden.
In 2015 werd door Kind en Samenleving een nota opgemaakt over het Jan Borluutplein en de Florastraat. Deze nota bevat een analyse van de omgeving volgens kinderen en jongeren uit de buurt en maakt gerichte suggesties voor verbetering van zowel het Jan Borluutplein, de omgeving van de Floraschool, het arenapleintje (hoek Rechtestraat) als voor een aantal andere pleintjes in de ruimere omgeving.
De Floraschool heeft sindsdien wel een aantal aanpassingen gedaan waardoor de hoofdtoegang van de school verschoven is naar de Linnaeusstraat. Van de twee toegangen in de Florastraat wordt enkel de kleine deur nog gebruikt door personeel en leerkrachten.
De nieuwe hoofdtoegang in de Linnaeusstraat grenst aan een zeer smal voetpad (1,46 m).
Circulatie
Vandaag is er in de Florastraat dubbelrichtingsverkeer, dit zal samen met de circulatie rond het Jan Borluutplein wijzigen na heraanleg. In de Florastraat komt enkelrichtingsverkeer vanaf de Terlostraat richting Jan Borluutplein en vanaf de Terlostraat richting Statielei.
Voetgangers
In de huidge toestand is het voetpad op veel plaatsen smaller of gelijk aan 1,50 m (wettelijk minimum).
Fietsers
In de Florastraat maken fietsers mee met het autoverkeer gebruik van de rijweg. Met maar 5 fietsbeugels in de straat is er een duidelijk tekort aan fietsenstalplaatsen.
De Rechtestraat (zijstraat) maakt wel deel uit van de parallelle fietsroute en wordt binnenkort heraangelegd als fietsstraat.
Parkeren
Tussen het Jan Borluutplein en de Terlostraat wordt vandaag langs weerszijden geparkeerd. Ter hoogte van de school is door middel van gele belijning een zone met parkeerverbod afgebakend. Tussen de Terlostraat en de Statielei zijn enkelzijdig geschrankte parkeervakken aangebracht.
Verkeersremming
Op het kruispunt met de Rechtestraat is een verkeersplateau dat ook na zijn heraanleg behouden blijft. Ter hoogte van de Jan De Laetstraat is een doorlopend voetpad.
Er is weinig straatgroen, enkel drie meidoorns ter hoogte van de school en een es en een lijsterbes op de hoek met de Rechtestraat. Er is wel veel gevelgroen aanwezig met een aantal groenslingers, voornamelijk in het deel tussen de Jan De Laetstraat en de Statielei.
Vier van de vijf aanwezige straatbomen zijn in goede conditie en worden bij voorkeur behouden. De es op de hoek met de Rechtestraat staat te dicht bij de rijweg. Deze bemoeilijkt de afdraaibeweging en zal bij de heraanleg van de Rechtestraat al worden gerooid.
Zowel de straatverlichting als de riolering zijn verouderd en moeten worden vernieuwd.
Er wordt een gemengd stelsel aangelegd maar de Florastraat valt binnen een zone voor een optimaal gemengd stelsel. Dit betekent dat de heraanleg gepaard zal gaan met de nodige infiltratievoorzieningen voor het hemelwater. Deze voorzieningen zullen in overleg met Aquafin nader worden bepaald.
Algemene randvoorwaarden
Mobiliteitsvoorwaarden
Ambitie
De straat wordt op een verkeersveilige manier heringericht. Nieuw en aanvullend straatgroen verhoogt de leefbaarheid van de straat. In de omgeving van de school wordt ingezet op spelen en vertoeven.
Concept
Na ontwerpend onderzoek werd een concept weerhouden waarbij de ambitie maximaal wordt gerealiseerd, rekening houdend met de randvoorwaarden.
Dit concept vertaalt zich in een nieuw straatprofiel voor de twee verschillende straatdelen:
Deel Jan Borluutplein – Terlostraat
Straatbreedte van 4,00 m is afgestemd op maatgevend gebruik voor enkelrichtingsverkeer auto-fiets. Aan weerszijden komt een parkeerstrook in straatkeien, afgebakend door middel van boomvakken. De breedte van het voetpad blijft ongeveer gelijk, 1,85 m.
Deel Terlostraat – Statielei
Rijweg met enkelrichtingsverkeer krijgt een straatbreedte van 4,00 m. Langs één zijde komt een parkeerstrook in straatkeien, afgebakend door middel van boomvakken. De parkeervakken worden wisselend ingeplant. De voordien smalle voetpaden krijgen een gemiddelde breedte van 1,80 m.
Verkeersremming
Inrichting van compactere kruispunten en verkeersplateaus met tussenafstanden van ongeveer 60 m. Tussen de Terlostraat en de Heidestraat komen 2 as-verschuivingen omwille van de wisselende parkeerzijde.
Parkeren auto’s en fietsen
Tussen het Jan Borluutplein en de Terlostraat komen parkeerstroken aan weerszijden van de rijweg. Tussen de Terlostraat en de Jan De Laetstraat komt er langs de linkerzijde een parkeerstrook, tussen de Jan De Laetstraat tot aan de Rechtestraat langs de rechterzijde en tussen de Rechtestraat en de Statielei terug aan de linkerzijde. De inplantingszijden zijn optimaal afgestemd op de inritten. Dit resulteert in een neutrale parkeerbalans.
De parkeerstroken worden aangelegd in straatkeien en afgebakend door een boomvak. Verspreid over de straat worden ongeveer 26 nieuwe fietsbeugels ingeplant. Deze komen voornamelijk op de straathoeken.
Straatgroen
Verspreid over de straat en in het verlengde van de parkeervakken, worden circa 32 nieuwe bomen ingeplant. Ook op de aansluiting met de verschillende zijstraten komt nieuw groen.
De 3 bestaande meidoorns ter hoogte van de school zijn moeilijk in te passen in het ritme van het nieuwe straatgroen. Zowel op vlak van hun locatie als de boomsoort. Voor een uniform straatbeeld is het interessanter om voor één boomsoort te kiezen en deze over de volledige lengte toe te passen. Aanvullend op het bestaande gevelgroen en de groenslingers zullen bewoners worden gestimuleerd nog meer gevels te vergroenen en zo de leefbaarheid in hun straat nog meer te vergroten.
Spelen
Afgestemd op de vormentaal van het vernieuwde Jan Borluutplein kunnen twee zones worden ingericht met spelaanleidingen voor kinderen en jongeren. De twee plaatsen die alvast in aanmerking komen hiervoor zijn de inkom van de school en het arenapleintje.
Deze spelaanleidingen worden opgevat in een zelfde vormentaal als het Jan Borluutplein met het lijnenspel van een atletiekpiste. Er worden ook florale accenten toegevoegd refererend naar de straatnaam en de naam van de school. De uitwerking van deze spelaanleidingen volgt in de volgende fase.
Water
Deze wijk maakt deel uit van een zone voor optimaal gemengd stelsel. Dit betekent dat ondanks het behoud van een gemengd rioleringsstelsel, hier gezocht wordt naar andere manieren om regenwater op te vangen en te laten infiltreren.
In samenspraak met Aquafin wordt in de volgende fase de verschillende opties bekeken voor hemelwaterinfiltratie. Dit kan bestaan uit een parkeerstrook met waterdoorlatende voegen, ondergrondse wateropslag en een waterpomp voor geveltuintjes (bijvoorbeeld ter hoogte van het arenapleintje) of de inrichting van boomvakken met instroombare omranding.
Verlichting
De nieuwe verlichting zal bestaan uit geschrankt geplaatste gevelarmaturen op een hoogte van 6,00 m. De exacte inplanting wordt in volgende fase bepaald.
Omdat de hoofdtoegang van de Floraschool zich niet langer in de Florastraat bevindt, maar in de Linnaeusstraat, wordt geadviseerd om binnen dit project een voetpaduitstulping te voorzien aan de schoolpoort.
fase |
actie |
datum |
jaarnummer |
adviezen |
coördinatieoverleg openbaar domein |
23 april 2018 | -- |
projectdefinitie en concept |
goedkeuring districscollege Borgerhout |
28 augustus 2018 | 187 |
Het districtscollege van Borgerhout wenst de Florastraat volledig heraan te leggen omdat de straat en de riolering in slechte staat verkeren. Omdat er te snel gereden wordt zijn ook snelheidsremmende maatregelen nodig.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en een concept en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor.
Het voor deze opdracht vereiste budget is voorzien op de doelstelling 1SBO050102P05357.
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft op 23 april 2018 een gunstig advies op de voorgestelde projectdefinitie op voorwaarde dat:
de haalbaarheid van waterbuffering in boomvakken verder onderzocht wordt in nauw overleg met SB;
Dit zal nader worden besproken en uitgewerkt in de volgende fase.
het ambitieniveau van het kindvriendelijke netwerk wordt verhoogd, waarbij speciale aandacht besteed wordt aan het kruispunt met de Terlostraat;
In de volgende fase zal worden onderzocht waar nog mogelijkheden liggen voor een kindvriendelijke inrichting, met bijzondere aandacht voor het kruispunt met de Terlostraat.
het voorrangsstatuut van de fietsstraat opgenomen wordt in de mobiliteitsvoorwaarden;
Dit wordt meegenomen in de volgende fase.
in de voetpadruimte, gezien de beperkte breedte, geen (vertikale) obstakels voorzien worden;
Dit wordt meegenomen in de volgende fase.
een spreidingsplan voor de sorteerstraten in de bredere omgeving wordt opgemaakt, en op basis daarvan naar een geschikte locatie wordt gezocht voor de reservatiestrook;
Dit wordt meegenomen in de volgende fase.
het behoud van bomen in samenspraak met SB en het district verder wordt bekeken;
Dit wordt meegenomen in de volgende fase.
de aanpassingen en concepten voor de Linnaeusstraat uit het project worden gehaald en er wordt aangesloten op de bestaande situatie;
de ingrepen aan de schoolomgeving in de Linnaeusstraat worden opgenomen binnen het project van de schoolomgevingen.
Na terugkoppeling met het bestuur werd beslist om binnen het project van de Florastraat ook een voetpaduitstulping te voorzien enkel ter hoogte van de schooltoegang in de Linnaeusstraat.
Het college neemt kennis van de projectdefinitie en het concept van 10 oktober 2018 voor de wegeniswerken in de Florastraat.
Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.