Adviezen
Adviezen zijn gevraagd aan de afdeling Mobiliteit (bedrijfseenheid Stadsontwikkeling), de afdeling Business Strategie en Innovatie (bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing), AG Stedelijk Onderwijs (AG SO) en AG VESPA.
De toegelaten bebouwbare oppervlakte bedraagt volgens artikel 1 van het ontwerp-GRUP 50%. Van de overige 50% van het perceel mag maximaal 60% verhard worden en bestaat de overige 40% uit groenvoorzieningen.
Het beeldkwaliteitsplan voor Blue Gate (zone Rand) stelt evenwel voor het perceel van de onderwijscampus een maximaal verhardingspercentage (van de niet bebouwbare oppervlakte) voorop van 30%.
De “voorstudie Technische campus” toont echter aan dat een verhardingspercentage van 30% voor de buitenruimte ontoereikend is. Met deze extra verhardingsbehoefte is dus door de Vlaamse Regering in het ontwerp-GRUP rekening gehouden door max 60% verharding toe te laten, waardoor het advies van AG SO op het ontwerp-GRUP gunstig is.
AG VESPA en de afdeling Business Strategie en Innovatie (bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing) adviseren deze aanpassing met betrekking tot verhardingspercentage in het ontwerp-GRUP toch met enige voorzichtigheid gezien dit een afwijking is op het beeldkwaliteitsplan (BKP) Blue Gate Antwerp. Er wordt gevreesd dat een verhoging van het verhardingspercentage tot 60% gevolgen zou kunnen hebben voor het project Blue Gate Antwerp en omgeving.
Tot slot adviseert de afdeling Mobiliteit (bedrijfseenheid Stadsontwikkeling) om de bepaling met betrekking tot parkeren in artikel 2 (laatste zin) te schrappen. Parkeren wordt immers geregeld via de Antwerpse bouwcode en zal verder uitgewerkt worden bij de omgevingsvergunning.
Argumentatie
In het ontwerp van de onderwijscampus zijn diverse optimalisaties aangebracht teneinde de verhardingsgraad te minderen. Gezien de complexiteit van de educatieve functie op de technische campus (o.a. rijopleiding met vorkheftrucks) is een verhardingspercentage van 60% echter noodzakelijk. De school zal inzetten op een volwaardige landschappelijke integratie en kwalitatieve omgevingsaanleg.
Bovendien wordt het effect van de toename van afstromend hemelwater als gevolg van de verharding binnen het plangebied als verwaarloosbaar beschouwd in de plan-MER bij het ontwerp-GRUP , aangezien in het plan ook de nodige garanties zijn opgenomen voor infiltratie/buffering binnen de grenzen van het plangebied. In de voorschriften van het GRUP is immers opgenomen: “De hemelwaterbuffering wordt voorzien op eigen terrein”.
De stad Antwerpen adviseert het ontwerp GRUP bijgevolg gunstig.
De stad stelt echter wel voor om de bepaling met betrekking tot parkeren te schrappen in artikel 2 van de stedenbouwkundige voorschriften.
Verder procesverloop
De Vlaamse Regering stelt binnen honderdtachtig dagen na het einde van het openbaar onderzoek het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan definitief vast.