Terug

2018_CBS_09901 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Berchemse Sinterklaasstoet - Berchem en Deurne - 18 november 2018 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/11/2018 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_09901 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Berchemse Sinterklaasstoet - Berchem en Deurne - 18 november 2018 - Goedkeuring 2018_CBS_09901 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Berchemse Sinterklaasstoet - Berchem en Deurne - 18 november 2018 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

De dienst Ondernemen en Stadsmarketing/Publiek Domein en Vergunningen/Evenementen geeft gunstig advies voor de organisatie van het evenement Berchemse Sinterklaasstoet 2018.

Het evenement is een vaste waarde op de Antwerpse kalender, heeft een open karakter en richt zich tot alle Antwerpenaren.

Dit evenement wordt volgens het opportuniteits- en bevoegdhedenkader evenementen ingedeeld in categorie 2 (co-organisatie - publieke evenementen met de groep Stad Antwerpen).

Juridische grond

Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 00188) keurde gemeenteraad de wijziging van het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.

Op 16 december 2013 (jaarnummer 760) keurde de gemeenteraad het nieuw gebruiksreglement goed voor het ter beschikking stellen van logistiek materiaal voor evenementen.

Op 27 juni 2016 (jaarnummer 370) keurde de gemeenteraad de aanpassing van het retributiereglement voor logistiek materiaal 2016-2019 goed.

Het evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden in het collegebesluit van 18 december 2009 (jaarnummer 18606) wordt voldaan. Dit collegebesluit behandelt de reiniging en het verwijderen van afvalstoffen bij manifestaties of feestelijkheden. Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf verantwoordelijk zijn voor de (dagelijkse) reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen, tijdens en/of na de manifestatie of het evenement. Bij het niet naleven van deze voorwaarden worden de kosten voor de opkuis aan de organisator aangerekend.

Collegebesluit van 4 juni 2010 (jaarnummer 6903) erkent de door de Antwerpse stadstrommelaars voorgestelde feitelijke vereniging, regelt de omstandigheden waarin onkosten kunnen vergoed worden en keurt de criteria goed die bepalen wanneer een optreden van het korps kan plaatsvinden.

Rechtspositieregeling van het stadspersoneel zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 30 januari 2012 (jaarnummer 70) en gewijzigd op 21 september 2018 (jaarnummer 8087).

Aanleiding en context

Op zondag 18 november 2018 organiseert het Berchemse Sinterklaascomité, Diksmuidelaan 198, 2600 Berchem, voor de 33ste keer de Berchemse Sinterklaasstoet.

Het parcours 

  • luchthaven Deurne (tarmac);
  • Luchthavenlei;
  • Diksmuidelaan;
  • Borsbeekbrug;
  • Singel;
  • Posthoflei;
  • Statiestraat;
  • Driekoningenstraat;
  • Grotesteenweg;
  • Frans Van Hombeeckstraat;
  • Frans Van Hombeeckplein;
  • Kemmelbergstraat.

Het parcours werd overlopen met De Lijn en met de Lokale Politie van Antwerpen.

Programma

13.30 uur aankomst van de Sint op de luchthaven van Deurne
14.00 uur vertrek praalstoet
14.00 uur tot 16.00 uur optocht
15.00 uur start van muziek op Frans van Hombeeckplein
16.00 uur aankomst en meet and greet met de Sint op Frans van Hombeeckplein


Bezoekers

Het aantal bezoekers over het hele parcours wordt geschat op 15.000. De meeste bezoekers worden verwacht op:

13.30 uur luchthaven van Deurne 
14.30 uur Diksmuidelaan (tussen Vosstraat en Bikschotelaan)
15.30 uur en 16.00 uur Statiestraat - Driekoningenstraat
16.00 uur Frans Van Hombeeckplein.

Voor de communicatie (sandwichborden) wordt er samengewerkt met het district Berchem.

Logistieke ondersteuning en inzet van personeel

In de stoet rijden een aantal praalwagens mee die door tractors worden getrokken. Hiervoor vraagt de organisatie zeven tractors (met bol) en chauffeurs voor de tractie van de praalwagens.

Verloop zondag 18 november 2018:

11.00 uur bijeenkomst aan de luchthaven in Deurne, verlenging Luchthavenlei ingang bedrijvenpark
11.30 uur aanpikken praalwagens en plaatsing in stoetvolgorde
16.30 uur einde stoet aan Frans Van Hombeeckplein, loskoppeling van de tractoren in de Kemmelbergstraat

Opmerking:
De tractoren kunnen langs de Kemmelbergstraat wegrijden naar de magazijnen van Zomer Van Antwerpen (Singel - Nieuw Zurenborg), onder politiebegeleiding.

Stadstrommelaars

Voor deze gelegenheid wordt de medewerking gevraagd van de Antwerpse Stadstrommelaars. De kosten voor deelname van de Antwerpse Stadstrommelaars worden geraamd op maximum 318,00 EUR. De kosten worden gedragen door de organisator, Berchems Sinterklaascomité, Diksmuidelaan 198, 2600 Berchem.

Adviezen

OS - Business en innovatie Gunstig advies
OS - Advies taxi's Gunstig advies
MV - Volksgezondheid Gunstig onder voorwaarden

Er is een beperkte hulppost vereist. De aanwezigheid van verpleegkundige, ziekenwagen of MUG is hier niet nodig. U dient wel te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van FOD Volksgezondheid.

SW - Milieuvergunningen Gunstig onder voorwaarden

Het gemiddelde geluidsniveau(gemeten als LAeq,15min) mag niet hoger zijn dan 85dB(A). Het maximum geluidsniveau (gemeten als LAmax,slow) mag niet hoger zijn dan 92dB(A).

SD - Dierenwelzijn Gunstig onder voorwaarden

De stedelijke dienst dierenwelzijn heeft kennis genomen van het evenement ‘Berchemse Sinterklaasstoet’ dat plaatsvindt op 18 november 2018 in Berchem en verleent positief advies op voorwaarde dat volgende richtlijnen strikt worden nageleefd:

  • De koetsiers moeten volgende documenten bij zich hebben tijdens het evenement: een bewijs dat de burgerlijke aansprakelijkheid van de exploitant en de koetsiers gedekt zijn tijdens het evenement, een kopie van het paspoort en een gezondheidsattest van de in te zetten paarden. Dit attest moet afgeleverd worden door een dierenarts en mag maximum 1 maand oud zijn. Het attest moet volgende gegevens bevatten: de paarden verkeren in goede gezondheid, de paarden zijn vrij van parasieten of hebben recent een antiparasitaire behandeling ondergaan, de paarden zijn gevaccineerd tegen griep en zijn geschikt om te worden ingezet.
  • De paarden moeten volgende verzorging krijgen: 10 minuten rust na een werktijd van 60 minuten, de paarden moeten tijdens de rust voldoende beschermd zijn tegen extreme weersomstandigheden en moeten voldoende drinkwater krijgen.
  • De aanwezige dieren worden niet blootgesteld aan muziek of lawaai dat hen angstig kan maken.
  • De aanwezige dieren worden na het evenement terug gebracht naar hun vertrouwde omgeving.
  • De organisator zorgt zelf voor het verwijderen van uitwerpselen van de paarden en eventueel ander afval tijdens de gehele rondrit.
  • De organisator zorgt ervoor dat de veiligheid en het welzijn van de aanwezige dieren niet in het gevaar komt. 

De koets moet voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • De wielen van de wagen moet op het loopvlak voorzien zijn van rubber beslag, maar mag geen luchtbanden hebben. 
  • De wagen moet getrokken worden door één of twee paarden met een minimale schofthoogte van 147 cm. 
  • De maximale last die voortgetrokken mag worden, zijnde de totaalsom van het gewicht van de wagen, de passagiers en de koetsiers moet beantwoorden aan de volgende regel: op vlakke weg 3 x zijn eigen gewicht.
  • De koetsiers moeten de rijstijl aanpassen aan de weersomstandigheden en de ondergrond die hij of zij betreden om de veiligheid van de paarden en het publiek te vrijwaren.

Indien aan bovenvermelde verplichtingen niet wordt voldaan of een inbreuk wordt vastgesteld op het vlak van dierenwelzijn, behoudt de stad Antwerpen zich het recht voor de vergunning in te trekken.

Brandweerpreventie Geen advies ontvangen

Het advies van de dienst Brandweerpreventie zal integraal mee opgenomen worden in de bijlagen van de toelatingsbrief.

BZ - District Deurne Gunstig advies
BZ - District Berchem Gunstig advies
Lokale Politie/Openbare Orde/Evenementen Gunstig advies
SB - Logistiek - Bijzondere opdrachten en feestmateriaal Gunstig onder voorwaarden

Standaardvoorwaarden
Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 26 maart 2018 (jaarnummers 192 en 193) wordt voldaan.
Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname.
Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad.
De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.

De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname.
Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator.
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname
(de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).

Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd.
Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf, enz.)

De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen.
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat.
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.

De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad bedraagt 7,00 euro per container van 240 liter en 27,00 euro per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad een bijkomend bedrag van 7,00 euro of 27,00 euro aan per geledigde container.

Beleidsdoelstellingen

5 - Bruisende stad
1SBR07 - Evenementen versterken de verschillende troeven van de stad op lokaal, nationaal en internationaal niveau
1SBR0702 - Het faciliteren van evenementen en filmproducties over het ganse grondgebied onderstreept de verschillende troeven van de stad
1SBR070202 - Er is een effectieve en klantvriendelijke logistieke ondersteuning voor, tijdens en na het evenement of de filmproductie (feestmateriaal)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de effectieve organisatie van de Berchemse Sinterklaasstoet 2018 door het Berchemse Sinterklaascomité, Diksmuidelaan 198, 2600 Berchem, zoals hierboven beschreven, op 18 november 2018 tussen de luchthaven van Deurne en het Frans Van Hombeeckplein in Berchem goed. Het Berchemse Sinterklaascomité dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
SB/L/BOF om logistieke ondersteuning te geven volgens het order nummers B805780 - B805782 - B805785
LP/OO/E begeleiding van de stoet op de drukste plaatsen en de kruispunten
SB/GB om zeven tractoren met bol en de bijhorende inzet van personeel te voorzien
PM om het bijkomend werk van het personeel van SB op zondag 18 november 2018 te verwerken in overeenstemming met de rechtspositieregeling

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.