Artikel 57 § 3,4° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de gunningsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Wijziging opdracht en aanvullende opdrachten
Tijdens de uitvoering van de werkzaamheden werden door de klant uitvoeringsmethodieken aangepast en werken bijgevraagd in functie van de optimalisering en verfijning van het project. De beslissing om deze wijzigingen door te voeren gebeurde in overleg met alle betrokken partners. De wijzigingen hebben tot gevolg dat er ten opzichte van de in het basisbestek voorziene werken voor aanvullende werken en wijzigingen in uitvoering nieuwe prijzen worden ingediend door de aannemer. Deze werkwijze heeft als doel de continuïteit van de werf te verzekeren.
Verrekening OF00010 - chemokluis (aanvullende opdracht)
Het leveren en plaatsen van een chemokluis was bij de opdrachtbepaling geen onderdeel van de opdracht. Omdat de chemokluis voor het dichtleggen van de luifel moet worden geplaatst is het aangewezen om dit als een aanvullende opdracht te laten uitvoeren.
De aannemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 57.951,20 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 16 werkdagen.
Verrekening OF00008 - airco unit technische ruimte (aanvullende opdracht)
Op het containerpark Deurne werd tijdens de zomer vastgesteld dat het daarin opgestelde datarack door oververhitting uitviel. Om dit te ondervangen werd er een airco unit bijgeplaatst. Omdat het containerpark Luchtbal met een zeer vergelijkbare opstelling zit, is het aangewezen ook hier een airco unit te voorzien.
De aannemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 3.432,05 EUR, exclusief btw.
Verrekening OF00009 - verlichting (aanvullende opdracht)
De oost-west verbinding voor voetgangers naast het containerpark is niet verlicht. Er werd geen verlichting voorzien omdat er vanuitgegaan werd dat dit een zeer tijdelijke situatie zou zijn. Omdat het nu nog onduidelijk is wanneer de zone De (noordwestelijk deel van de site) en wanneer Pu2 (waarin het tijdelijke voetpad ligt) zullen ingericht worden, is het aangewezen hier toch een basisverlichting te voorzien. Omdat er geen voeding aanwezig is, wordt deze aangesloten op de voeding van het containerpark.
De aannemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 4.458,66 EUR, exclusief btw.
Verrekening OF00006 - meerprijs tegels (wijziging opdracht)
Variante uitvoering van tegels is duurder dan de in de opdracht beschreven wandtegels.
De aannemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 1.475,36 EUR, exclusief btw.
Verrekening OF01838 - bijkomende sonderingen (wijziging opdracht)
Het bestaande aansluitingsplan van gas en water bleek niet overeen te stemmen met de realiteit. Om de aansluitingen van de bestaande gebouwen op te sporen worden op verschillende plaatsen sonderingen uitgevoerd.
De aannemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 1.142,50 EUR, exclusief btw.
Verrekening OF01932 - toeganspoort (wijziging opdracht)
Als gevolg van de wijziging van de toegangsweg is het nodig een bijkomende toegangspoort voor fietsers te plaatsen.
De aannemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 1.650,00 EUR, exclusief btw.
De bedrijfseenheid Vastgoed stelt voor om volgende wijzigingen van de opdracht goed te keuren:
Wijziging opdracht | Bedrag exclusief btw |
aanvullende opdrachten |
65.841,91 EUR |
wijziging opdracht door onvoorziene omstandigheden OF01838 en OF01932 |
2.792,50 EUR |
wijziging in meer OF00006 |
1.475,36 EUR |
Totaal |
70.109,77 EUR |
Voor deze reeks verrekeningen resulteert dit in een meerkost van 70.109,77 EUR + 14.723,05 EUR (21% btw) = 84.832,82 EUR.
Termijnverlenging ten gevolge van aangepaste stedenbouwkundige vergunning
In de zitting van 16 oktober 2017 (jaarnummer 00602) keurde de gemeenteraad goed om de ontsluitingsweg (PU4) naar het nieuwe containerpark Luchtbal, gelegen in het district Antwerpen, deel van afdeling 7 sectie G blad 2341p7 voor een oppervlakte 7 087,10m², zoals aangegeven op het plan met ‘BA_11511_straat_affectatieplan’ te affecteren in het openbaar domein.
Omwille van deze beslissing om de toegangsweg van het containerpark anders uit te voeren (waardoor het containerpark 4m naar het zuiden diende op te schuifen en 1m in te krimpen) werd een tweede vergunningsaanvraag ingediend. Hierdoor konden de wijzigingen ten opzichte van de oorspronkelijke vergunningen pas aanvatten na het verkrijgen van de vergunning. Dit resulteerde in een effectieve termijnsverlenging van 22 werkdagen.
Voor hogervermelde aanvullende opdracht (chemokluis - verrekening OF00010) kan een termijnverlenging van 16 werkdagen toegekend worden.
Het totaal aantal toe te kennen werkdagen is 38 werkdagen.
In toepassing van artikel 37 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 is de aanbestedende overheid gerechtigd de oorspronkelijke opdracht eenzijdig te wijzigen voor zover het voorwerp van de opdracht onveranderd blijft en de wijziging in waarde beperkt blijft tot 15% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.
In toepassing van artikel 38/1 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor aanvullende opdrachten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen wanneer de verandering van opdrachtnemer niet mogelijk is om economische of technische redenen en tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder. De wijziging van de opdracht mag het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigen en blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.
In toepassing van artikel 38/2 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen wanneer de wijziging het noodzakelijk gevolg is van omstandigheden die een zorgvuldige aanbesteder niet kon voorzien en de wijziging geen verandering in de algemene aard van de opdracht of raamovereenkomst brengt. De wijziging blijft beperkt tot 50 % van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.
In toepassing van artikel 38/4 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor zover het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigt en de wijziging ligt lager dan de Europese bekendmaking en blijft beperkt tot 15 % (of 10 % voor L/D) van het oorspronkelijke.
Fase | Bestuursorgaan | Datum | Jaarnummer |
goedkeuring bestek GAC/2016/4340 (P07373) en procedure | gemeenteraad | 20 februari 2017 | 00099 |
goedkeuring gunning aan THV Hertsens Wegenwerken - Dero Construct | college | 12 mei 2017 | 04347 |
goedkeuring vastlegging budget op naam van THV Hertsens Wegenwerken - Dero Construct | college | 3 novermber 2017 | 09617 |
goedkeuring wijzigingen opdracht 1 en aanvullende werken 1 | college | 6 juli 2018 | 06283 |
In zitting van 20 februari 2017 (jaarnummer 00099) keurde de gemeenteraad het bestek GAC/2016/4340 (P07373) - Nieuwbouw personeelsgebouw, omgevingswerken en luifel, aanleg nieuwe toegangsweg, Havanastraat 5, 2030 Antwerpen, goed.
De uitgave voor de wijzigingen van de opdracht bedraagt 84.832,82 EUR, 21% btw inbegrepen en zal verrekend worden op het investeringsbudget 2018 als volgt:
Het college keurt de aanvullende werken goed voor een bedrag van 65.841,91 EUR + 13.826,80 EUR (21% btw) = 79.668,71 EUR.
Het college keurt de wijziging van de opdracht door onvoorziene omstandigheden goed voor een bedrag van 2.792,50 EUR + 586,43 EUR (21% btw) = 3.378,93 EUR.
Het college keurt de wijziging van de opdracht in meer goed voor een bedrag van 1.475,36 EUR + 309,82 EUR (21% btw) = 1.785,18 EUR.
Het college keurt een termijnverlenging van 38 werkdagen goed en dit zonder extra kosten.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
wijzigingen van de opdracht P07373 - nieuwbouw van een personeelsgebouw, THV Hertsens Wegenwerken - Dero Construct, ondernemingsnummer rekeningnummer
|
84.832,82 EUR, inclusief 21% btw | ||
5.164,11 EUR, inclusief 21% btw |
budgetplaats: 5322000000 budgetpositie: 220 functiegebied: 1SWN030205P07373 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 1SA010309 budgetperiode: 1800 |
4005245600 | |
79.668,71 EUR, inclusief 21% btw |
budgetplaats: 5322000000 budgetpositie: 221 functiegebied: 1SWN030205P07373 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 1SA010309 budgetperiode: 1800 |
4005305713 |