Terug

2018_CBS_09767 - Omgevingsvergunning - OMV_2018104142. Meir 51-53. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/11/2018 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_09767 - Omgevingsvergunning - OMV_2018104142. Meir 51-53. District Antwerpen - Goedkeuring 2018_CBS_09767 - Omgevingsvergunning - OMV_2018104142. Meir 51-53. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

28 september 2018

18 oktober 2018


Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, overdruk - detailhandel (dh), overdruk - reca (r) en artikel  6:   zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6).

Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

           De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-       Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-       Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

-       Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-       Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

-       Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

-          artikel 32 Niet-zaakgebonden publiciteit §5:
er werden vergunningen (
OMV_2018016002 en OMV_2018075265) verleend voor het verbouwen van een winkelpand naar drie winkelpanden. De vergunningsaanvraag tot het plaatsen van steigerdoeken is beperkt in tijd ten belope de noodzakelijke termijn van de steigerwerken. Echter geldt ook dat de publiciteit op steigerdoeken maximaal 2/3 van de volledige oppervlakte van het doek mag beslaan en minimaal 1/3 moet voorzien worden van een fotosimulatie van de nieuwe toestand. De aanvraag en de simulatie van de te plaatsen steigerdoek geven onvoldoende weer of de aanvraag enkel om een steigerdoek handelt die aanvangt op de eerste verdieping met een werfafsluiting op de gelijkvloerse verdieping. Deze dient hieraan te voldoen.

-          conform artikel 32 Niet-zaakgebonden publiciteit § 4.1:
mag de reclame op de werfafsluiting op de gelijkvloerse verdieping maximaal 1/3 van de totale lengte van de afsluiting beslaan. Waar deze op de simulatie de hele lengte beslaat.

Sectorale wetgeving

-       MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt

geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

De vergunning wordt geweigerd.

-       Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-       Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft het plaatsen van een (tijdelijk) publicitair steigerdoek tijdens gevelwerken. De functie van het pand wijzigt niet door de aanvraag, waardoor het pand functioneel inpasbaar blijft.

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

Gezien de ligging van de aanvraag in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde en de opname van het pand in de inventaris van het bouwkundig erfgoed, kan een reclamedragend zeildoek slechts worden toegestaan, indien de publiciteit op dit steigerdoek maximaal 2/3 van de volledige oppervlakte van het doek beslaat. Minimaal 1/3 van de oppervlakte van de steigerdoek wordt voorzien van een fotosimulatie van de bestaande of nieuwe toestand. Dit zal als voorwaarde worden opgenomen in de vergunning.

Dergelijke publiciteit kan enkel worden geplaatst in functie van gevelwerken. De aanvraag omvat geen beschrijving van de geplande gevelwerken.

Naast het ontbreken van de offerte waarin de werken beschreven worden is de aanvraag ook onduidelijk op het verschil in steigerdoek en werfafsluiting.

Rekening houdend met recent afgeleverde vergunningen OMV_2018016002 en OMV_2018075265 kan er uitgegaan worden worden dat de gelijkvloerse reclame zal aangebracht worden op een werfafsluiting en de bovenliggende op een steigerdoek.

Gezien de beschrijving van de gevelwerken in de reeds afgeleverde vergunningen wordt de duurtijd voor het hangen van het reclamedragend steigerdoek beperkt tot 3 maanden.

Er zullen ook voorwaarden opgelegd worden voor de gelijkvloerse werfafsluiting: de hoogte van de publiciteit blijft beperkt tot maximaal 4 meter ten opzichte van het aangrenzende maaiveld en de lengte blijft beperkt tot maximaal 1/3 van de totale lengte van de afsluiting met een maximale, totale oppervlakte van 36 vierkante meter.

De 3D-simulatie van het gevelbeeld lijkt  gewijzigd tegenover de laatst vergunde toestand.

Voorliggende aanvraag handelt enkel over het steigerdoek en de werfafsluiting. De vergunningsplichtige wijzigingen aan de gevel uitgevoerd zonder vergunning maken geen onderdeel uit van deze aanvraag.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Bij het beoordelen van de aanvraag behoort het tot de autonome bevoegdheid van de vergunningverlenende overheid te oordelen of het aangevraagde verenigbaar is met een goede ruimtelijke ordening.

Publiciteit mag geen hinder veroorzaken voor de woonfunctie, de woonkwaliteit mag niet in het gedrang komen. Om lichthinder te beperken voor de omwonenden mag het reclamedragend steigerdoek enkel verlicht worden tussen 7u en 9u en van 17u tot 23u en mag de verlichting enkel op het doek zelf gericht zijn.

Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte):

Parkeerparagraaf niet van toepassing

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat deze aanvraag betrekking heeft op niet-zaakgebonden publiciteit.

Advies aan het college

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. de publiciteit op het steigerdoek mag maximaal 2/3 van de volledige oppervlakte van het doek beslaan. Minimaal 1/3 van de oppervlakte van de steigerdoek wordt voorzien van een fotosimulatie van de bestaande of nieuwe toestand;
  2. om lichthinder te beperken voor de omwonenden mag het reclamedragend steigerdoek enkel verlicht worden tussen 7u en 9u en van 17u tot 23u en mag de verlichting enkel op het doek zelf gericht zijn;
  3. de hoogte van de publiciteit op de werfafsluiting blijft beperkt tot 4 m ten opzichte van het aangrenzende maaiveld en de lengte blijft beperkt tot maximaal 1/3 van de totale lengte van de afsluiting met een maximale, totale oppervlakte van 36 vierkante meter.

Uitsluiting

  1. alle vergunningsplichtige wijzigingen ten opzichte van laatst vergunde toestand aan de gevel. 

Geldigheidsduur

  1. de duurtijd voor het hangen van het reclamedragend steigerdoek wordt beperkt tot 3 maanden;

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

10 september 2018

Volledig- en ontvankelijk

28 september 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

27 november 2018

Verslag GOA

26 oktober 2018

naam GOA

Helia Dezhpoor

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het intergraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

Projectnummer:

OMV_2018104142

Gegevens van de aanvrager:

de heer Nicolas Van Doosselaere met als contactadres Groene Corniche 19 te 1150 Sint-Pieters-Woluwe

Ligging van het project:

Meir 51-53 te 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 3 sectie C nrs. 1381B en 1382B

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

plaatsen van een steigerdoek met reclame


Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

-       03/08/2018 : vergunning (20181337) voor het verbouwen van een winkelpand naar drie winkelpanden.

Bestaande toestand

-       het pand op Meir 51 bestaat uit drie bouwlagen onder een mansardedak;

-       de panden op Meir 53, 55 en 57 bestaan elk uit drie bouwlagen onder een zadeldak.

Inhoud van de aanvraag

-       plaatsen van een steigerdoek over 3 bouwlagen en de volledige gevellengte Meir 51,53,55 en 57;

-       ter hoogte van de vierde bouwlaag wordt er een fotosimulatie voorzien.

-       plaatsen van reclame op een werfafsluiting ter hoogte van de begane grond.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

  1. de publiciteit op het steigerdoek mag maximaal 2/3 van de volledige oppervlakte van het doek beslaan. Minimaal 1/3 van de oppervlakte van de steigerdoek wordt voorzien van een fotosimulatie van de bestaande of nieuwe toestand;
  2. om lichthinder te beperken voor de omwonenden mag het reclamedragend steigerdoek enkel verlicht worden tussen 7u en 9u en van 17u tot 23u en mag de verlichting enkel op het doek zelf gericht zijn;
  3. de hoogte van de publiciteit op de werfafsluiting blijft beperkt tot 4 m ten opzichte van het aangrenzende maaiveld en de lengte blijft beperkt tot maximaal 1/3 van de totale lengte van de afsluiting met een maximale, totale oppervlakte van 36 vierkante meter.
  4. de algemen voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven; 

Uitsluiting

  1. alle vergunningsplichtige wijzigingen ten opzichte van laatst vergunde toestand aan de gevel.

Geldigheidsduur

  1. de duurtijd voor het hangen van het reclamedragend steigerdoek wordt beperkt tot 3 maanden;

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.