Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Vlaams gewest, Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen |
17 september 2018 |
5 oktober 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
17 september 2018 |
9 oktober 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
FOD Mobiliteit en Vervoer - Dienst Luchtvaart |
17 september 2018 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
17 september 2018 |
1 oktober 2018 |
Onafhankelijke Diensten/dienst Strategische Coördinatie/Loketwerking/Stadsloketten/Huisnummeringsteam |
17 september 2018 |
17 september 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Voorliggende aanvraag voldoet niet aan artikel 38 van de bouwcode. Om zich in regel te stellen met voornoemd artikel zal in voorwaarde opgelegd worden dat het platte dak van de 1ste Verdieping (met een oppervlakte van 26,3m²) en de 2de Verdieping (met een oppervlakte van 32,8m²) als groendak aangelegd moeten worden.
Functionele inpasbaarheid
De in dit dossier voorgestelde werken betreffen het renoveren en herinrichten van de bestaande appartementen binnen een bestaand vergund volume. De bestaande functie van meergezinswoning wijzigt hierdoor niet waardoor de functionele inpasbaarheid gewaarborgd blijft.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
Deze aanvraag omvat het verbouwen van een bestaand pand gelegen op de hoek van de Herentalsebaan en de Van Den Hautelei.
Het perceel werd recent kadastraal opgesplitst in 2 percelen. Een 1ste perceel bevat de hoofdbebouwing op de hoek van de Herentalsebaan en de Van Den Hautelei en de aansluitende achterbouw aan de zijde van de Van Den Hautelei bestaande uit 2 en 3 bouwlagen. Het 2de deel van het originele perceel betreft het gedeelte gelegen aan de Van Den Hautelei en bevat in bestaande toestand slechts 1 bouwlaag. Ook de open ruimte/tuin behoort tot dit 2de perceel. Dit 2de perceel werd volgens de beschrijvende nota verkocht aan een andere eigenaar en maakt bijgevolg geen deel uit van deze aanvraag.
Voor het uitbreiden van de hoofdbebouwing aan de straatzijde met een extra bouwlaag alsook het intern verbouwen van dit volume werd door het college reeds een vergunning verleend op 02/03/2018 (dossiernr. 2017 2992). In dit dossier werd eveneens een vergunning verleend voor de werken op het gelijkvloers van de achterbouw. Op dit gelijkvloers werden een autotstaanplaats, fietsenbergingen en een afvalberging vergund.
De in het voorgaande dossier voorgestelde werken op de 1ste en 2de verdieping van de achterbouw werden om uiteenlopende redenen uit de vergunning van 02/03/2018 gesloten en zijn het onderwerp van huidige voorliggende aanvraag.
Op de eerste verdieping wordt een appartement ingericht aan de zijde van de Van den Hautelei , boven de garage- en fietsenberging. Voor dit appartement wordt achteraan het perceel binnen het bestaande volume een inpandig terras voorzien.
Ook op de tweede verdieping wordt een appartement langs de zijde van de Van den Hautelei ingericht. Het terras van dit appartement wordt voorgesteld op het platte dak van de eerste verdieping.
Op het platte dak van de 2de verdieping tenslotte wordt eveneens een terras voorzien ten behoeve van het reeds vergunde appartement op de 3de verdieping van het hoofdgebouw aan de Herentalsebaan. Een interne trap verbindt dit appartement met dit terras.
De voorgestelde werken situeren zich nagenoeg volledig binnen het aanwezige vergunde volume.
Uit een ingediend bezwaar en de daarbij gevoegde foto’s blijkt de hoogte van de scheidingsmuur zoals aangeduid wordt op het terreinprofiel, voorgevel en snede niet helemaal overeen te komen met de werkelijke toestand. Daar waar de scheidingsmuur in werkelijkheid tot verschillende hoogtes reikt, wordt voor hoogte van dit deel van de scheidingsmuur in het dossier 6,26 meter aangeduid. Het ontbreken van de bestaande toestand van de scheidingsmuur neemt evenwel niet weg dat het volume ruimtelijk beoordeeld kan worden.
In tegenstelling tot het voorgaande dossier, waarin de scheidingsmuur over de volledige lengte verhoogd werd tot 9,40 meter wordt in dit dossier uitgegaan van de bestaande situatie. Dit betekent dat een deel van de scheidingsmuur, met het oog op het creëren van 2 volwaardige bouwlagen, plaatselijk verhoogd wordt tot een hoogte van 6,26 meter.
Met betrekking tot deze ophoging nam de vergunningverlenende overheid in het voorgaande dossier reeds volgend standpunt in: “Om alsnog appartement 102 te kunnen realiseren zou de scheidingsmuur plaatselijk wel opgehoogd kunnen worden tot het vereiste minimum conform artikel 34 van de bouwcode en een minimale opstand van 30 cm te realiseren ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak. Afgeleid uit de plannen in de aanvraag komt dit neer op een hoogte van 6,41 meter.”
In voorliggende aanvraag wordt de scheidingsmuur opgehoogd tot 6,26 meter, waarmee voldaan wordt aan de opmerking in het voorgaande dossier. Het plaatselijk verhogen van de scheidingsmuur kan ruimtelijk aanvaard worden.
De enige andere toevoegingen betreffen de terrassen op het platte dak van de 1ste en 2de verdieping. Deze terrassen zijn eerder bescheiden van afmeting en bewaren voldoende afstand ten opzichte van de perceelsgrenzen en de voorgevel aan de zijde van de Van Den Hautelei. Mogelijke (visuele) overlast naar de aanpalende percelen wordt hierdoor tot een absoluut minimum herleid.
De voorgestelde werken creëren geen bijkomende hinder en kunnen ruimtelijk aanvaard worden.
Visueel-vormelijke elementen
Gelet op de positie op een van de hoeken van een kruispunt is het pand zeer beeldbepalend. Het ontwerp van de voorgaande aanvraag werd daarom tot twee maal toe besproken op de welstandscommissie. Zij brachten een advies met voorwaarden uit.
Het ontwerp dat hier voorligt komt nog steeds tegemoet aan deze gestelde voorwaarden in het advies van de welstandscommissie alsook aan de voorwaarden opgelegd bij de voorgaande vergunning.
De bestaande gevel van het hoekpand, wordt gekenmerkt door een uitgesproken horizontale belijning in het metselswerk. Deze kenmerkende elementen worden eveneens herhaald in de nieuwe delen van het hoekgebouw alsook in de gevelafwerkingn van het lagere volume aan de zijde van de Van Den Hautelei, het onderwerp van deze huidige aanvraag.
Het lagere volume aan de zijde Van Den Hautelei wordt afgewerkt met een lichte bepleistering. Ook hier worden onder de gevelopeningen horizontale sierlijsten voorzien in blauwe hardsteen. De vormgeving sluit hierdoor aan bij horizontale belijning van deze van het hoekpand. De voorgestelde materialisatie sluit ook aan bij deze van de bestaande volumes in de Van Den Hautelei.
Voor het ganse pand wordt schrijnwerk voorgesteld in zwart aluminium, overal wordt een plint voorzien in blauwe steen.
De voorgestelde materialen en de uitwerking van de gevel kunnen aanvaard worden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De appartementen voldoen aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
29 augustus 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
17 september 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
16 november 2018 |
Verslag GOA |
29 oktober 2018 |
naam GOA |
Helia Dezhpoor |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het intergraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
1 |
0 |
0 |
0 |
Bespreking van de bezwaren
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018103084 |
Gegevens van de aanvrager: |
Comm.V NOVA met als adres Amelbergastraat 16 A te 2240 Zandhoven |
Ligging van het project: |
Herentalsebaan 392 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 31 sectie B nr. 437S7 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen van een meergezinswoning met handelsgelijkvloers |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 8/8/1946: toelating (329#19216) voor het bouwen van een badkamer voor personeel;
- 24/04/1974: vergunning (627#27665) voor het uitvoeren van een voorgevelverandering;
- 2/3/2018: vergunning (20172992) voor het verbouwen en uitbreiden van een meergezinswoning met 5 appartementen en handelsgelijkvloers.
Laatst vergunde toestand
- het bestaande hoekpand wordt voorzien van een extra bouwlaag en een mansardedak als volwaardige verdieping;
- de totale hoogte van het hoekpand wordt 14,25 meter, de kroonlijst wordt verhoogd tot 11,10 meter;
- de ritmiek van de bestaande ramen wordt doorgetrokken naar boven toe;
- de gevelmaterialen blijven zoals bestaand, de mansarde wordt uitgevoerd in zwarte leien;
- op de eerste, tweede en derde verdieping bevindt zich telkens een appartement met een slaapkamer van 48 vierkante meter netto-vloeroppervlakte;
- op het plat dak van het volume bevindt zich een dakterras, horend bij het appartement op de derde verdieping, dat conform de voorwaarden van de vergunning 1,90 meter afstand houdt van de perceelgrens met Herentalsebaan 394;
- de bebouwing in de Van den Hautelei bestaat uit 3 bouwlagen (2 bouwlagen waar aansluiting met Van den Hautelei 3 is) onder plat dak;
- de gevelwerken en interne verbouwingswerken aan dit gedeelte zijn uitgesloten van de vergunning met uitzondering van het creëren van een fietsenberging en autogarage en het inrichten van de gelijkvloerse verdieping;
Bestaande toestand
- het hoekpand is opgebouwd uit 2 bouwlagen onder puntdak met uitgewerkte dakkapel;
- het deel van het pand aan de Van den Hautelei start vanaf het hoekpand met 3 bouwlagen, gaat naar 2 en eindigt tegen nummer 3 in 1 bouwlaag;
- de gevels van het hoekpand zijn uitgewerkt in rode baksteen met horizontale grijze banden;
- het buurpand is ook zo uitgewerkt, maar heeft een ander ritme, bovendien is een deel van de gevel ook voorzien van grijze crépi;
- vlak naast nummer 3 in de Van den Hautelei is een poort voorzien;
- alle buitenschrijnwerk is voorzien in wit PVC;
- in het hoekpand op het gelijkvloers bevindt zich een winkel, de rest van het gelijkvloers aan de van den Hautelei zijn ruimtes voor de bakkerij;
- op de twee bovenliggende verdiepingen zijn telkens twee appartementen.
Inhoud van de aanvraag
- het perceel is kadastraal opgesplist in 2 delen: het gedeelte met slechts 1 bouwlaag in de bestaande toestand en de tuin is één kadastraal perceel, het overige deel van het gebouw is het tweede deel;
- het gedeelte met slechts 1 bouwlaag blijft behouden en is verkocht aan een andere eigenaar.
- de inhoud van de aanvraag gaat over het overige gedeelte van het gebouw;
- op de eerste verdieping wordt een appartement ingericht langs de zijde van de Van den Hautelei boven de garage- en fietsenberging;
- boven de garagepoort heeft het appartement een inpandig terras;
- op de tweede verdieping wordt een appartement langs de zijde van de Van den Hautelei ingericht en krijgt het een terras op het plat dak van de eerste verdieping;
- op de derde verdieping in het hoekgebouw wordt achter de badkamer een interne trap geplaatst die toegang geeft naar een terras op het plat dak van de tweede verdieping;
- op de eerste en tweede verdieping worden de bestaande raamopeningen op de perceelgrens met de buren Herentalsebaan 394 allemaal dichtgemaakt op het raam van de badkamer van de tweede verdieping na.
Het college sluit zich integraal aan bij:
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.