Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
11 augustus 2018 |
6 september 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
10 augustus 2018 |
21 augustus 2018 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
10 augustus 2018 |
17 augustus 2018 |
stadsbeheer/ vastgoed/ ontwikkeling/ bouwprojecten |
10 augustus 2018 |
13 augustus 2018 |
autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen |
10 augustus 2018 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
cultuur, sport, jeugd en onderwijs/ jeugd/ regie kinderopvang |
10 augustus 2018 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in volgende zones: artikel 1: zone voor wonen - (wo1) en artikel 5: zone voor centrumfuncties - publieksgerichte gebouwen (ce5).
Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’.
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’.
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:
- artikel 2.1.2 Harmonieregel en referentiebeeld:
de bebouwing in de Kloosterstraat wordt gekenmerkt door een gesloten rijbebouwing met een hoogte van gemiddeld 4 bouwlagen. De aanvraag voorziet in de inplanting van een vrijstaand gebouw van 2 bouwlagen op een perceel gelegen tussen twee wachtgevels, wat niet in harmonie is met het referentiebeeld;
het materiaalgebruik wijkt af van de kenmerkende steenachtige materialisatie in de Kloosterstraat.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater, ten opzichte van de vorige identieke aanvraag is de situatie immers niet gewijzigd.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:
artikel 2.1.2 Harmonieregel en referentiebeeld:
Naar de toekomst toe dient het perceel te worden ingericht overeenkomstig de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Functionele inpasbaarheid
In het algemeen kan gesteld worden dat de functie van kinderdagverblijf, behorend tot de sociale voorzieningen, kan aanvaard worden binnen de zone voor centrumfuncties. Huidige aanvraag betreft enkel een tijdelijke bestendiging van de uitbreiding ervan. Al de voorgaande argumenten in acht genomen, kan de aanvraag als functioneel passend worden beschouwd binnen de ruimtelijke context.
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag het verlengen van de vergunning voor het plaatsen van tijdelijke containers omvat.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het tijdelijke gebouw bestaat uit twee bouwlagen met plat dak. De totale bouwhoogte bedraagt ongeveer 7,70 m. De bouwhoogte is beperkter dan wat gebruikelijk is in de onmiddellijke omgeving. De beide gebouwen op de aanpalende percelen in de Kloosterstraat zijn aanzienlijk hoger: het rechtse naastgelegen pand omvat drie bouwlagen, het linkse pand vier.
Het grondplan van de tijdelijke kinderopvang heeft een L-vorm waardoor een ingesloten speelterrein ontstaat in combinatie met het bestaande gebouw van de kinderopvang. De footprint ervan bedraagt 224 m² en 115 m² voor de luifel. Het gebouw houdt voldoende afstand van de omliggende panden in functie van bezonning en doorwaadbaarheid van het terrein.
Gelet op de stedelijke context, de bouwhoogte van de naburige gebouwen en de terreinbezetting van de omliggende percelen, kan de aanvraag mits beperking in tijd worden aanvaard.
Visueel-vormelijke elementen
De materialen van de containerunits zijn in overeenstemming met de stedelijke context van het perceel.
Cultuurhistorische aspecten
De dienst stadsontwikkeling/onroerend erfgoed/monumentenzorg adviseert gunstig omdat de elementen met erfgoedwaarde behouden blijven en de aanvraag het verlengen van een tijdelijke vergunning voor prefab units ter uitbreiding van de school betreft.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
Geldigheidsduur
De handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet langer dan 1 maart 2020 (vorige vergunning tot 1 maart 2019) in stand blijven. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
23 juli 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
10 augustus 2018 |
Start openbaar onderzoek |
16 augustus 2018 |
Einde openbaar onderzoek |
14 september 2018 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
23 november 2018 |
Verslag GOA |
29 oktober 2018 |
naam GOA |
Helia Dezhpoor |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
16 augustus 2018 |
14 september 2018 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018085428 |
Gegevens van de aanvrager: |
Myriam Heuvelman namens Gemeente Antwerpen met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Lange Riddersstraat 58 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 4 sectie D nrs. 3202T3 en 3202V3 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verlengen van een tijdelijke vergunning voor prefabunits ter uitbreiding van kinderdagverblijf Pagadder |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 07/04/2000: vergunning (1999902) voor het bouwen van een kinderkribbe “De Pagadder”;
- 20/10/2003: vergunning (20031463) voor het uitvoeren van de nieuwe aanleg van een speelplein;
- 31/01/2012: vergunning (20115721) voor het tijdelijk (maximum 3 jaar) uitbreiden van een kinderopvang door middel van containerunits;
- 19/01/2016: vergunning (20152061) voor het tijdelijk (maximum 3 jaar) verlengen van een vergunning voor prefabunits ter uitbreiding van kinderdagverblijf Pagadder.
Laatst vergunde toestand
- de laatste vergunning was verleend voor een periode van maximum 3 jaar en zal bijgevolg vervallen op 19/01/2019;
- vrijstaand gebouw op een perceel gelegen tussen twee wachtgevels;
- het pand bestaat uit twee bouwlagen onder een plat dak;
- het gebouw is ingericht als kinderopvang met in totaal vier leefruimtes;
- de gevels bestaan uit geprofileerde staalplaat en constructiestaal, eigen aan containerunits, uitgevoerd in terracotta kleur.
Bestaande toestand
- conform de laatst vergunde toestand.
Inhoud van de aanvraag
- voor de tweede maal verlengen van een tijdelijke vergunning voor prefabunits ter uitbreiding van kinderdagverblijf Pagadder;
- de verlenging wordt aangevraagd voor 12 maanden;
- er worden geen wijzigingen aangevraagd aan de constructie ten opzichte van de laatst vergunde toestand.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Geldigheidsduur
De handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet langer dan 1 maart 2020 (vorige vergunning tot 1 maart 2019) in stand blijven. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.