Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
24 september 2018 |
23 oktober 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
24 september 2018 |
1 oktober 2018 |
Onafhankelijke Diensten/dienst Strategische Coördinatie/Loketwerking/Stadsloketten/Huisnummeringsteam |
24 september 2018 |
24 september 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van meergezinswoning blijft behouden. De woning wordt van 4 wooneenheden terug gebracht naar de laatst vergunde toestand, 3 wooneenheden. De aanvraag is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Gudrunlaan.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag betreft interne verbouwingen, het volume blijft ongewijzigd. Het gebouw past zich in de bestaande straatwand en het gabarit van de woningen uit zijn omgeving. De schaal van de aanvraag is overeenstemmend met deze van de omgeving.
Visueel-vormelijke elementen
De aanvraag betreft interne verbouwingen. De gevelmaterialen blijven ongewijzigd. Enkel het schrijnwerk wordt gewijzigd naar houten buitenschrijnwerk en de balustrade in glasdals wordt vervangen naar traliewerk in metaal. Deze materialen passen binnen de omgeving waarop de aanvraag betrekking heeft en zijn dus aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag voldoet aan de wetgeving op lichten en zichten en heeft niet meer impact op de belendende percelen dan dat normalerwijze kon verwacht worden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
31 augustus 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
24 september 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
23 november 2018 |
Verslag GOA |
30 oktober 2018 |
naam GOA |
Martijn Coppoolse |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het intergraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018104150 |
Gegevens van de aanvrager: |
mevrouw Annelies Khano met als adres Spreeuwenstraat 38 te 2170 Merksem (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Gudrunlaan 50 te 2170 Merksem (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 40 sectie C nr. 87P12 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
regulariseren en verbouwen van een woning met het aanpassen van het aantal woonentiteiten |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 07/10/1957: vergunning (103#5963) voor het bouwen van een woning
- 08/09/1994: vergunning (1974#656) voor het verbouwen van een achterbouw
- 01/08/1996: vergunning (1974#1333) voor het verbouwen van een achterbouw
Laatst vergunde toestand
- hoekwoning bestaande uit 2 bouwlagen met een volwaardige zolderverdieping onder schuin dak;
- de zolderverdieping werd zowel voor- als achteraan uitgebouwd met dakkapellen;
- in de nok van het dak is een niet toegankelijke zolderruimte;
- het pand is deels onderkelderd;
- er zijn 3 appartementen in het gebouw voorzien, 1 op elk der verdiepingen;
- achteraan op het perceel is een garage voorzien;
- de ruimte tussen de woning en de garage (voorheen tuin) werd dicht gebouwd en ingericht als opslagplaats;
- de gevel is uitgevoerd in rode gevelsteen en afgewerkt met buitenschrijnwerk in staal;
- de voortuin heeft een toegangspad naar de voordeur en is afgewerkt met een muurtje in baksteen;
- de kroonlijst hoogte bedraagt 7 meter en de nokhoogte bedraagt 11.50 meter.
Bestaande toestand
- de kelder werd anders uitgevoerd dan vergund, de indeling is anders en er is minder kelder en meer kruipruimte;
- het buitenschrijnwerk in de drie gevels werd vervangen, daarbij werd zowel de indeling, de kleur als het materiaal gewijzigd;
- er werden twee dakterrassen aangelegd waarbij de borstwering werd uitgevoerd in gekleurde glasdalles;
- het gelijkvloerse appartement werd opgedeeld in twee studio’s;
- de garage werd opgedeeld in een aantal kleinere bergruimtes die gekoppeld zijn aan een van de studio’s van het gelijkvloers;
- het appartement op de eerste verdieping werd opgedeeld in twee studio’s;
- tegen de achtergevel, ter hoogte van de eerste verdieping werd een luifel geplaatst;
- de niet toegankelijke zolderruimte werd toegankelijk gemaakt met een vaste trap en dient als slaapkamer van het appartement op de 2de verdieping;
- de voortuin werd volledig verhard;
- het gebouw werd opgetrokken met afwijkende bouwdieptes en –hoogtes.
Inhoud van de aanvraag
- de afwijkende uitvoering van de kelderverdieping wordt geregulariseerd;
- het gewijzigde buitenschrijnwerk in voor-, zij- en achtergevel wordt qua indeling, kleur en materiaal geregulariseerd;
- het niet vergunde dakvlakvenster vooraan en het niet vergunde dakvlakvenster achteraan worden geregulariseerd;
- de niet vergunde luifel aan de achtergevel wordt verwijderd;
- de niet vergunde terrassen op de eerste en de tweede verdieping worden geregulariseerd waarbij de borstwering in gekleurde glasdals worden vervangen door een traliewerk in metaal;
- de niet vergunde verharding in de voortuin wordt opgebroken en vervangen door gras;
- de garage wordt hersteld in de oorspronkelijke staat;
- het aantal woonentiteiten wordt van de bestaande 5 teruggebracht naar de vergunde 3;
- de twee niet vergunde studio’s op het gelijkvloers worden opnieuw samengevoegd tot het oorspronkelijke appartement met keuken, leefruimte, badkamer, slaapkamer en de achterliggende opslagplaats;
- de twee niet vergunde studio’s op de eerste verdieping worden opnieuw samengevoegd tot het oorspronkelijke appartement met keuken, leefruimte, badkamer en slaapkamer;
- het niet toegankelijke dakterras op de eerste verdieping wordt toegankelijk gemaakt door de plaatsing van een nieuwe terrasdeur;
- het appartement op de tweede verdieping blijft behouden waarbij de slaapkamer in de nok wordt omgevormd naar dressing en waarbij de slaapfunctie voorzien wordt in de leefruimte;
- de afwijkende bouwdieptes en –hoogtes worden geregulariseerd;
- de gewijzigde uitvoering van de scheimuur wordt geregulariseerd;
- het volume, de kroonlijsthoogte en de nokhoogte blijven ongewijzigd.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.