Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Onroerend Erfgoed |
13 september 2018 |
4 oktober 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
13 september 2018 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen conform gemaakte afspraken op dd. 19/10/2018 |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
13 september 2018 |
4 oktober 2018 |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers |
13 september 2018 |
18 september 2018 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
13 september 2018 |
24 september 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, overdruk - reca (r) en artikel 1: zone voor wonen - (wo1).
Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
- Gemeenteraadsbesluit Grote Markt winterterrassen: reglement voor open horecaterrassen in de strategische horecakern ‘Historisch centrum – Grote Markt’ aanvulling Grote Markt – gesloten horecaconstructies, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 25 september 2017 (+ bijlage goedkeuring winterterrassen).
(Het gemeenteraadsbesluit kan u raadplegen via www.ondernemeninantwerpen.be)
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Het pand is gelegen in de afgebakende strategische horecakern Historisch Centrum. De bouw van een gesloten horecaconstructie betekent een versterking van de horecakern. De stedelijke dienst ondernemen en stadsmarketing verleent een gunstig advies, mits uiteraard alles volledig volgens het voorliggende kader (reglement/onroerend erfgoed) uitgevoerd wordt.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag alleen betrekking heeft op de plaatsing van een gesloten horecaconstructie en geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Cultuurhistorische aspecten
De voorgevel wordt gedateerd ca. 1736 en kan grotendeels worden toegeschreven aan de vermaarde Antwerpse bouwmeester Jan Peter Van Baurscheit junior (1699-1768). De bepleisterde lijstgevel wordt gemarkeerd door een middenrisaliet in régencestijl. De geblokte omlijsting omschrijft de hoofdtoegang op de begane grond, een balkon met smeedijzeren balustrade en de bovenverdiepingen tot aan de daklijst. De gevel werd recent opgefrist en verkeert in bouwkundig goede staat. Hiervoor werd beroep gedaan op een erfgoedpremie van de Vlaamse overheid.
Naast de intrinsieke erfgoedwaarde, als gaaf bewaard en representatief voorbeeld van régence-architectuur in de Nederlanden, toe te schrijven aan een toonaangevend bouwmeester is de gevel bijzonder beeldbepalend op de Grote Markt van Antwerpen.
De voorgevel, zijgevel en bedaking van het object/ complex zijn beschermd als monument bij KB dd. 2/9/1976.
Men wenst een gesloten horecaconstructie te plaatsen tegen de voorgevel aan de zijde van de Grote Markt. De constructie wordt voorzien in dunne metalen profielen in de kleur “stadsgrijs”. Onderaan is een gesloten plint voorzien, er wordt een horizontale onderverdeling voorzien op een hoogte van 1,7 meter. De zijgevels hebben een tussenafstand van 51 cm tussen de profielen, ter hoogte van de voorgevel bedraagt de tussenafstand tussen de profielen 41 cm.
Het plaatsen van een terras heeft een fysieke impact op het erfgoed, want moet materieel worden bevestigd aan het erfgoed. Een terras heeft daarnaast ook een sterke impact op de beleving en de afleesbaarheid van de gevel. De gesloten terrasconstructie doorsnijdt het middenrisaliet en reduceert de leesbaarheid van deze 18de-eeuwse gevel in sterke mate. Tenslotte heeft een terras impact op de omgeving van het erfgoed, in casu de historische locatie van de Grote Markt in Antwerpen. Deze publieke ruimte wordt in belangrijke mate gedragen door het omgevende historische gebouwenbestand.
Het algemeen principe van gesloten horecaconstructies aan deze zijde van de Grote Markt werd goedgekeurd door de gemeenteraad. Voor de Grote Markt keurde het stadsbestuur goed om gesloten horecaconstructies toe te staan voor de panden met huisnummers 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20, 22 en 24, mits ze voldoen aan bepaalde specificaties.
De strikte specificaties met betrekking tot de uitwerking van de constructies hebben als doel een zuiver, sober en uniform gevelbeeld te bekomen. Door het verschil in breedte van de glaspanelen (voor- en zijgevel) in voorliggend ontwerp, wordt deze vooropgestelde uniformiteit en harmonie verstoord. Als voorwaarde bij de vergunning wordt daarom opgelegd de tussenafstand tussen de profielen van de voorgevel en zijgevel te voorzien op een afstand van 50 cm zoals opgelegd in de voorschriften.
Het plaatsen van een gesloten horecaconstructie aan een beschermde gevel kan schadelijke fysieke impact hebben op het beschermd goed wanneer op een onoordeelkundige wijze wordt bevestigd in de gevel en geen efficiënte afwatering wordt voorzien. Op basis van de aangeleverde details is het niet duidelijk hoe de constructie aansluit tegen de gevel, rekening houdend met de gevelornamentiek. Als voorwaarde bij de vergunning wordt daarom opgelegd om elke fysieke ingreep op de natuurstenen geveldelen (zoals de hardstenen omlijstingen) te vermijden. Daarnaast wordt opgelegd om een optimale afwatering te voorzien.
Op basis van de aangeleverde informatie is het niet duidelijk welke kleur juist wordt bedoeld met stadsgrijs. Als voorwaarde zal dan ook gesteld worden RAL9011 te gebruiken voor alle constructies op de Grote Markt, waardoor er meer uniformiteit wordt bekomen.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De beglaasde constructie wordt op een afstand geplaatst van de perceelsgrens met de rechterbuur. Om in de toekomst een correcte aansluiting tussen de verschillende constructies te garanderen, wordt opgelegd om de constructie te plaatsen tot tegen de perceelsgrens met de rechterbuur (Grote Markt 22).
Gelet op het voorgaande is de aanvraag , onder voorwaarden, stedenbouwkundig aanvaardbaar en verenigbaar met de goede ruimtelijk ordening. Echter gezien het ontbreken van het brandweeradvies en conform de gemaakte afspraken met Brandweer Antwerpen dient de aanvrager een afwijking te bekomen bij de Commissie voor Afwijking van de FOD Binnenlandsezaken conform de Brandweernota toegevoegd als bijlage bij de vergunning.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Opmerking van het college
Het college neemt akte van het ontbreken van een brandpreventieverslag van de lokale brandweer. In de bijgevoegde nota opgemaakt door de lokale Brandweer wordt vastgesteld dat de aanvraag afwijkt van het KB basisnormen brand, en dat dus een gunstig advies nodig is van de Afwijkingscommissie Binnenlandse Zaken voor de exploitatie van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen.
Conform de gemaakte afspraken dient de aanvrager voldoende compenserende maatregelen te nemen om eenzelfde veiligheidsniveau te waarborgen.
Het college merkt op dat het verlenen van de vergunning geenszins de aanvrager ontslaat van het verkrijgen van een (voorwaardelijk) gunstig advies van de Afwijkingscommissie Binnenlandse Zaken inzake brandnormering. Het constructie dient conform dit advies, en het daaruit volgende advies van de lokale brandweer, te worden uitgevoerd. Indien het advies voorwaarden oplegt die vergunningsplichtig zijn, zullen deze het onderwerp uitmaken van een omgevingsvergunningsaanvraag. De constructie kan immers niet in gebruik worden genomen zonder te voldoen aan de geldende normering of de eventueel verkregen afwijkingen daarop.
Het college kan geenszins aansprakelijk worden gesteld voor het niet-naleven van de geldende normen bij het gebruik van de vergunde stedenbouwkundige handelingen.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
13 september 2018 |
4 oktober 2018 |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers |
13 september 2018 |
18 september 2018 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
13 september 2018 |
24 september 2018 |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het intergraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018101177 |
Gegevens van de aanvrager: |
NV HOUTHANDEL LUYTEN met als adres Heistse Hoekstraat 10 bus C te 2220 Heist-op-den-Berg |
Ligging van het project: |
Grote Markt 24 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 1 sectie A nr. 1405A |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
plaatsen van een gesloten horecaconstructie |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 25/02/1927: toelating (1927#26114) voor een gevelverandering;
- 03/06/2016: tijdelijke vergunning (2016455) voor het plaatsen van een reclame-dragende steigerdoek.
Laatst vergunde toestand
- breedhuis met bepleisterde en beschilderde gevel, 4 bouwlagen onder een zadeldak;
- gevels en bedaking beschermd als monument;
- herenhuis, gelijkvloers ingericht als café.
Bestaande toestand
- het gebouw is zijn geheel in gebruik als café/restaurant.
Inhoud van de aanvraag
- plaatsen van een gesloten horecaconstructie tegen de voorgevel, zijde Grote Markt;
- de constructie heeft een breedte van 13,06 meter en een bouwdiepte 5,50 meter;
- de bouwhoogte van de constructie bedraagt 3,71 meter (gevelzijde) en loopt af naar 2,20 meter;
- de beglaasde constructie is opgebouwd uit dunne metalen profielen, kleur stadsgrijs;
- onderaan wordt een gesloten plint voorzien in een hoogte van 50 cm;
- eventuele wijzigingen met betrekking tot de inrichting en de bestemming van het pand zelf, maken geen deel uit van deze aanvraag.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.