Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Vlaams gewest, Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen |
28 juni 2018 |
6 juli 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Vlaams gewest, Departement Landbouw en Visserij (hoofdbestuur) |
28 juni 2018 |
3 juli 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ geacht vergund |
28 juni 2018 |
10 juli 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in agrarisch gebied. De agrarische gebieden zijn bestemd voor de landbouw in de ruime zin. Behoudens bijzondere bepalingen mogen de agrarische gebieden enkel bevatten de voor het bedrijf noodzakelijke gebouwen, de woning van de exploitanten, benevens verblijfsgelegenheid voor zover deze een integrerend deel van een leefbaar bedrijf uitmaakt, en eveneens para-agrarische bedrijven. Gebouwen bestemd voor niet aan de grond gebonden agrarische bedrijven met industrieel karakter of voor intensieve veeteelt, mogen slechts opgericht worden op ten minste 300 m van een woongebied of op ten minste 100 m van een woonuitbreidingsgebied, tenzij het een woongebied met landelijk karakter betreft. De afstand van 300 en 100 m geldt evenwel niet in geval van uitbreiding van bestaande bedrijven. De overschakeling naar bosgebied is toegestaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 35 van het Veldwetboek, betreffende de afbakening van de landbouw- en bosgebieden.
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het gewestplan op volgend punt:
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale wetgeving
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af van de bouwcode artikel 19 ‘tuinafsluitingen’. Rondom het volledige perceel werden houten en betonnen schuttingen opgetrokken met hoogtes tussen +/- 1.70 en 2.10 meter. Deze afsluitingen worden ervaren als gesloten en niet in harmonie met de landelijke en groene omgeving. Vanuit de bouwcode gaat de voorkeur uit naar levende hagen in plaats van schuttingen. Daarom wordt als voorwaarde opgelegd dat de huidige tuinafsluitingen moeten verwijderd worden, en dat een tuinafsluiting rond de volledige voortuin beperkt wordt tot een levende haag van maximaal 1 meter hoog, en rond de zij- en achtertuin tot een levende haag tussen 1 en 2.60 meter hoog.
De aanvraag wijkt af van de bouwcode artikel 21 ‘minimale hoogte van ruimten’. De binnenhoogte van slaapkamer 2 is lager dan 2.60 meter. Maar omdat de woning als geacht vergund beschouwd wordt wegens ingebruikname in 1962, wordt ook de slaapkamer als geacht vergund en dus aanvaardbaar beschouwd.
Functionele inpasbaarheid
De functie ‘eengezinswoning’ is strijdig met de bestemmingsvoorschriften van agrarische gebieden en is daarmee zonevreemd in de omgeving.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de regularisatie van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Deze vrijstaande bungalow onder lichthellend schilddak is gelijkvloers ingericht met leefruimte, keuken, bergingen en twee slaapkamers.
De vier vrijstaande bijgebouwen en hun verhardingen zijn niet geacht vergund. Drie ervan worden afgebroken, wat de landelijke omgeving ten goede komt. De aanvraag stelt voor om de vierde constructie (garage) 1 meter van de perceelsgrens te verplaatsen en te regulariseren. De garage wordt beschouwd als bijgebouw bij de woonfunctie. Maar omdat deze vrijstaand is, wordt deze niet aanzien als “uitbreiding aan het bouwvolume tot 1000m³” zoals beschreven in de Codex artikel 4.4.15 voor zonevreemde constructies. Als voorwaarde bij vergunning wordt opgelegd om op de locatie waar de garage wordt voorzien een niet overdekte autostaanplaats te voorzien in waterdoorlatend materiaal.
Bijkomend is de oprit deels uitgevoerd in niet-waterdoorlatende materialen (beton), breder dan 3 meter, en voorzien van een gesloten poort met gemetste zijkanten, wat in tegenstrijd is met de bouwcode artikel 27 §5. Gezien de beperkte afwijking en gezien de oprit hoofdzakelijk voorzien wordt in waterdoorlatend materialen kan met behulp van artikel 3 van de bouwcode een afwijking worden toegestaan.
De klinkers aanpalend aan de woning zijn eveneens niet geacht vergund. De oppervlakte van +/- 96.85m² is groter dan 80m² waarvoor een vergunning vereist is. Maar deze zijn wel regulariseerbaar, omdat de strikt noodzakelijke toegangen deel uitmaken van deze oppervlakte, de voegen waterdoorlatend zijn, en de verhardingen aanpalen aan de woning.
Visueel-vormelijke elementen
De woning omvat roodbruine gevelsteen, antracietkleurige dakpannen, donkerkleurig houten schrijnwerk en kunststof kroonlijsten, wat aanvaardbaar is.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het advies van Wegen en Verkeer is gunstig. De voorwaarde uit het advies van Landbouw en Visserij wordt opgelegd bij de vergunning: “Na sloping van de resterende bijgebouwen dient het terrein vrijgemaakt van inert afbraakmateriaal en in zijn oorspronkelijke toestand te worden hersteld.”
Mits voldaan aan de voorwaarden voldoet de aanvraag aan de goede ruimtelijke ordening.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Uitsluitingen
Geen vergunning wordt verleend voor de garage zoals in rood aangeduid op de plannen.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
8 juni 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
28 juni 2018 |
Start 1e openbaar onderzoek |
4 juli 2018 |
Einde 1e openbaar onderzoek |
2 augustus 2018 |
Start 2e openbaar onderzoek |
27 september 2018 |
Einde 2e openbaar onderzoek |
26 oktober 2018 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
10 december 2018 |
Verslag GOA |
31 oktober 2018 |
naam GOA |
Helia Dezhpoor |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
4 juli 2018 |
2 augustus 2018 |
0 |
0 |
0 |
0 |
27 september 2018 |
26 oktober 2018 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018062068 |
Gegevens van de aanvrager: |
mevrouw Rosie Struyf met als adres Gaspeldoornstraat 11 te 2040 Zandvliet (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Gaspeldoornstraat 11 te 2040 Zandvliet (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 20 sectie B nr. 482Z2 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
wijzigen van een functie, afbreken van bijgebouwen en regulariseren van een bijgebouw |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Uitsluitingen
Geen vergunning wordt verleend voor de garage zoals in rood aangeduid op de plannen.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.