Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college conform artikel 4.7.17 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar dat bij dit besluit is gevoegd.
De aanvraag behandelt de plaatsing van twee bijkomende windturbines in de zone Luithagen, turbines LH-03 en LH-05, de turbines LH-01 en LH-04 zijn reeds vergund, LH-02 is hangende.
Uit de omzendbrief RO/2014/02
“De locatiekeuze voor windturbines en windturbineparken moet passen in de samenhangende visie op de gewenste ruimtelijke ontwikkeling van het gebied in kwestie. In het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen worden afwegingselementen vermeld op basis waarvan een toetsing van de locatie voor de windturbines of windturbineparken aan de visie op de gewenste ruimtelijke ontwikkeling kan plaatsvinden:
• het project sluit aan bij de schaal en de opbouw van het landschap in kwestie;
• de omvang van het project tast de structuur en de essentiële functies van de randstedelijke gebieden of het buitengebied niet aan.”
Turbine LH-05 kan bezwaarlijk geacht worden als aansluitend bij de schaal en de opbouw van het landschap waarin deze geplaatst wordt. Niettegenstaande de plaatsing zelf geschiedt op een industrieterrein is de inplanting naast een natuurgebied – “De Bospolder & Ekerse Putten” - (~ 140 m) en naast een vrij dense woonwijk (~ 550 m) (Schoonbroek – Leerwijk – Rozemaai). Voor de natuurgebieden wordt er zelfs geen 45° regel gerespecteerd.
Laat turbine LH-05 (4.2 MW) ook net diegene zijn die de hoogste tiphoogte realiseert (230 m met een rotordiameter van 141 m). Uit de visuele impressie die bij de lokalisatienota gevoegd werd valt duidelijk op te maken dat de aanwezigheid van deze turbine overweldigend is en als storend ervaren wordt, deze turbine past zich dan ook niet meer in, in het globale beeld van de horizon. In de aanvraag wordt aangegeven dat enkel turbine LH-05 deze dimensies kan aannemen, turbine LH-03 (3.2 MW), die ter vervanging geplaatst wordt van een reeds vergunde turbine heeft een tiphoogte van 194 m en een rotordiameter van 115 m, deze bevindt zich op een ruimere afstand van de woonkern van Ekeren.
Plaatsing van turbine LH-05 veroorzaakt ontegensprekelijk visuele hinder, vormt een duidelijke landschapspollutie, de belevingswaarde van de woonomgeving en landschap worden negatief beïnvloed. De plaatsing van LH-05 is niet in overeenstemming met een goede ruimtelijk ordening.
Recente onderzoeken en studies (WHO) wijzen duidelijk uit dat het plaatsen van de windturbines dicht bij een woongebied schadelijk is voor de leefbaarheid en gezondheid van de bewoners in die omgeving. Windmolens produceren een pulserend, storend geluid met nadelige gevolgen voor de gezondheid. Opwekken duurzame energie valt aan te bevelen, maar dat mag niet ten koste gaan van de levenskwaliteit van de mensen die in de rechtstreekse nabijheid ervan wonen. Niet enkel geluid is een heikel punt, voor de woonwijk Leerwijk is de slagschaduw een bijkomend issue, deze valt binnen de zone tussen 16 tot 32 uur per jaar. Hierbij aansluitend wordt geopteerd om de bouw van LH-05 ongunstig te adviseren.
Verder dient er opgemerkt te worden dat er vele ad hoc aanvragen zijn voor de plaatsing van dergelijke windturbines, door dit saucissoneren komt het globale beeld niet in zicht, aanzienlijke gevolgen van het windpark voor natuur, mens en milieu komen zo niet aan de oppervlakte, gecombineerde effecten worden niet nagetrokken.
Vanuit ecologisch oogpunt wordt het advies van Stadsbeheer / Groen en Begraafplaatsen, in verband met de zorgelijke evolutie van het steeds dichter worden van het net van windturbines en dat er vanuit de theoretische studies enkel een vermoeden wordt aangegeven dat de bestaande vogelsoorten en omringende natuur geen significante verstoring zullen kennen, bijgetreden.
Het omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, en haar uitvoeringsbesluiten bepalen dat niemand zonder voorafgaande omgevingsvergunning een project dat onderworpen is aan vergunningsplicht mag uitvoeren, exploiteren, verkavelen of veranderen.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
- een openbaar onderzoek te houden;
- advies uit te brengen.
Projectnummer : |
OMV_2018089212 |
Gegevens van de aanvrager: |
VLAAMSE ECOLOGIE - ENERGIE - EN MILIEUONDERNEMING, Amsterdamstraat 18 te 2000 Antwerpen |
Gegevens van de exploitant: |
VLAAMSE ECOLOGIE - ENERGIE - EN MILIEUONDERNEMING (KBO-nr.: 0466687982), Amsterdamstraat 18 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Romeynsweel 3 te 2030 Antwerpen en Transcontinentaalweg 2 te 2030 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
Antwerpen, afdeling 15, sectie D nrs. 271/7 S, 271/7 V en afdeling 17 sectie F nrs. 906K |
Inrichtingsnummer: |
20180717-0043 (LH) |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten. |
Voorwerp van de aanvraag: |
bouwen en exploiteren van twee windturbines |
Het college beslist het voorwaardelijk gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, slechts gedeeltelijk goed te keuren:
- De bijgevoegde voorwaarden uit het advies van de brandweer/risicobeheer/preventie dienen strikt nageleefd te worden.
Er wordt ongunstig advies uitgebracht voor de bouw van turbine LH-05.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/V | Het advies college te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft. |