Terug

2018_CBS_10900 - District Berendrecht-Zandvliet-Lillo. Bosstraat. SWOU11854 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/12/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_10900 - District Berendrecht-Zandvliet-Lillo. Bosstraat. SWOU11854 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring 2018_CBS_10900 - District Berendrecht-Zandvliet-Lillo. Bosstraat. SWOU11854 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1791) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 10 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 30 maart 2015 (jaarnummer 147) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Bosstraat is een lokale straat.

Het college is bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden.

Argumentatie

Inleiding

De projectzone is gelegen in Berendrecht. Het gaat om de Bosstraat tussen de Monnikenhofstraat en de Steenovenstraat. De lengte van de straat is circa 950m. Het kruispunt ter hoogte van de Steenovenstraat wordt mee aangepakt.

Analyse

Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.

Gebruik

De Bosstraat is een woonstraat. Er komt zowel gesloten, halfopen als open bebouwing voor. Parkeren gebeurt zowel op straat als op de opritten.

Techniek

De riolering is in slechte staat.

Mobiliteit

De Bosstraat is vandaag een dubbelrichtingsstraat met snelheidsregime 30km/u.  Het is een lange doorgangsweg waar regelmatig te snel gereden wordt. In een deel van de straat bevindt zich een fietspad achter de parkeerstrook.

Het is een hoofdroute van de brandweer.

Algemene randvoorwaarden

  • straat als woonstraat inrichten met maximaal behoud van parkeerplaatsen;
  • snelheidsremmende maatregelen invoeren;
  • de straat is een hoofdroute van de brandweer.

Mobiliteitsvoorwaarden

  • snelheidsregime 30km/u;
  • dubbelrichtingsverkeer blijft behouden;
  • gemengd verkeer;
  • alternerend langsparkeren blijft behouden;
  • fietssuggestiestroken.

Ambitie

De ambitie van het project is de Bosstraat omvormen tot een aangename groenere woonstraat waarbij veiligheid voorop staat.

Concept

Na ontwerpend onderzoek werd een concept weerhouden waarbij de ambitie maximaal wordt gerealiseerd, rekening houdend met de randvoorwaarden. De krachtlijnen van het concept worden hier opgesomd:
  • er wordt een aangename woonstraat gecreëerd;
  • remmende maatregelen zorgen voor remming om in overeenstemming te zijn met het gewenste snelheidsregime van 30km/u. Dit gebeurd door het plaatsen van plateaus ter hoogte van de kruispunten en verkeerskussens daartussen; 
  • er worden fietssuggestiestroken voorzien, dewelke door een optische versmalling van de rijweg zullen bijdragen tot handhaving van het snelheidsregime; 
  • waar mogelijk zijn bomen voorzien om het straatbeeld te vergroenen;
  • langs beide zijden van de rijweg zijn voetpaden voorzien;
  • er zal een gescheiden rioleringsstelsel worden aangelegd. 
Parkeerbalans
 
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 109 plaatsen in de bestaande toestand naar 70 plaatsen in de nieuwe toestand. Dit omwille van de verhoging van de veiligheid en snelheidsremming: er worden plateaus en verkeerskussens voorzien in het ontwerp.

Op het coördinatieoverleg openbaar domein werd gevraagd te bekijken of er extra parkeerplaats voorzien kon worden tussen huisnummer  19 en  27. Dit resulteert in 5 extra parkeerplaatsen.

In de nieuwe toestand zouden dan 75 plaatsen voorzien worden.

Bomenbalans
 
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans. Er worden 33 nieuwe bomen in het ontwerp voorzien.
 
Hemelwaterplan

Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Bosstraat ligt in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.

Aanleiding en context

fase actie datum jaarnummer
advies coördinatieoverleg openbaar domein 9 juli 2018 ---
projectdefinitie en concept goedkeuring districtscollege  19 november 2018 271

Het districtscollege van Berendrecht- Zandvliet-Lillo wenst de Bosstraat heraan te leggen omwille van de verkeersonveiligheid en de nodige vernieuwing van de riolering. Ook is de straat in slechte staat.

Het studiebureau SWECO Belgium nv heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en een concept en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 1SBL010201P05255.

Adviezen

Coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig advies
  • 9 juli 2018
  • Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op de voorgestelde projectdefinitie en het concept, op voorwaarde dat:
    • ter hoogte van doorsteken en trage wegen doorheen de wijk, die door fietsers gebruikt worden, voetpad uitstulpingen voorzien worden conform de inrichtingsprincipes van het draaiboek openbaar domein;
    • de afstand tussen de fietssuggestiestroken en de buskussens verkleind wordt;
    • alle fietssuggestiestroken verbreed worden naar 1,50 meter;
    • ter hoogte van het woonerf de juiste inrichtingsprincipes (conform het draaiboek) toegepast worden;
    • de nodige aanpassingen aan het profiel doorgevoerd worden zodat de voetpadruimte overal minimum 1,50 m breed is, conform de principes beschreven in het draaiboek openbaar domein;
    • alle boomvakken vergroend worden;
    • er vergroend wordt, door groenvakken en bomen, waar mogelijk, rekening houdend met het draaiboek en de in- en uitritten;
    • wordt onderzocht of de groene zone tussen huisnummer 19 en 27 openbaar domein is, zodat het voetpad hier mogelijk kan opschuiven in functie van extra parkeerplaatsen.

De laatste voorwaarde werd onderzocht. (zie parkeerbalans). De andere voorwaarden zullen verder onderzocht worden in de volgende fase.

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1SBL01 - Berendrecht – Zandvliet - Lillo is een aangenaam district om te wonen waar de inwoners gebruik kunnen maken van een veilig, goed onderhouden en kwaliteitsvol (her)aangelegd publieke ruimte en infrastructuur
1SBL0102 - De publieke ruimte is kwalitatief (her) aangelegd en veilig
1SBL010201 - Straten en pleinen zijn veilig, kwalitatief en duurzaam (her) aangelegd
1SBL010201P05255 - 2040_Bosstraat

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de projectdefinitie en het concept (18 juni 2018) voor de riolerings- en bestratingswerken in de Bosstraat, district Berendrecht-Zandvliet-Lillo.

Artikel 2

Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20180709_COD_verslag.doc
  • 20181005_11854_PD_extraP.pdf
  • 20180618_11854_PD.pdf