Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1791) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 10 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 30 maart 2015 (jaarnummer 147) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Bosstraat is een lokale straat.
Het college is bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden.
Inleiding
De projectzone is gelegen in Berendrecht. Het gaat om de Bosstraat tussen de Monnikenhofstraat en de Steenovenstraat. De lengte van de straat is circa 950m. Het kruispunt ter hoogte van de Steenovenstraat wordt mee aangepakt.
Analyse
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.
Gebruik
De Bosstraat is een woonstraat. Er komt zowel gesloten, halfopen als open bebouwing voor. Parkeren gebeurt zowel op straat als op de opritten.
Techniek
De riolering is in slechte staat.
Mobiliteit
De Bosstraat is vandaag een dubbelrichtingsstraat met snelheidsregime 30km/u. Het is een lange doorgangsweg waar regelmatig te snel gereden wordt. In een deel van de straat bevindt zich een fietspad achter de parkeerstrook.
Het is een hoofdroute van de brandweer.
Algemene randvoorwaarden
Mobiliteitsvoorwaarden
Ambitie
De ambitie van het project is de Bosstraat omvormen tot een aangename groenere woonstraat waarbij veiligheid voorop staat.
fase | actie | datum | jaarnummer |
advies | coördinatieoverleg openbaar domein | 9 juli 2018 | --- |
projectdefinitie en concept | goedkeuring districtscollege | 19 november 2018 | 271 |
Het districtscollege van Berendrecht- Zandvliet-Lillo wenst de Bosstraat heraan te leggen omwille van de verkeersonveiligheid en de nodige vernieuwing van de riolering. Ook is de straat in slechte staat.
Het studiebureau SWECO Belgium nv heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en een concept en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 1SBL010201P05255.
De laatste voorwaarde werd onderzocht. (zie parkeerbalans). De andere voorwaarden zullen verder onderzocht worden in de volgende fase.
Het college neemt kennis van de projectdefinitie en het concept (18 juni 2018) voor de riolerings- en bestratingswerken in de Bosstraat, district Berendrecht-Zandvliet-Lillo.
Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.