Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018087520 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Patrick De Schutter met als adres Wandelweg 52 te 2980 Zoersel |
Ligging van het project: |
Gentplaats 2 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 11sectie L nr. 3720E2 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
toevoegen van 2 kamers in een studentenhuisvesting |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 10/02/2017: vergunning (20162545) verbouwen van een winkelwoonhuis tot studentenhuisvesting en restaurant/café;
- 04/05/2018: voorwaardelijke vergunning (2018302) voor het regulariseren van een studentenhuisvesting met 8 kamers naar 7 kamers en 1 studio.
Laatst vergunde toestand
- pand met 4 bouwlagen plus een dakverdieping onder schuin mansardedak met 3 dakkapellen in gesloten bebouwing;
- ingericht met een gelijkvloers café/restaurant en bovenliggend 5 studentenkamers en 1 studio na uitsluiting van 2 studentenkamers.
Bestaande toestand
- pand met 4 bouwlagen plus een dakverdieping onder schuin mansardedak met 3 dakkapellen in gesloten bebouwing;
- ingericht met een gelijkvloers café/restaurant en bovenliggend 7 studentenkamers en 1 studio.
Inhoud van de aanvraag:
- het vermeerderen van een studentenhuisvesting met 2 studentenkamers;
- in studentenkamers 2.3 en 3.2 die uit de vorige vergunning werden gesloten, wordt de nis van het raam tot op het vloerniveau verlaagd zonder het raam aan te passen;
- de grootte van de raamopeningen met een respectievelijke hoogte van 2m08 en 2m13 blijft behouden zodat de ramen respectievelijk 62 en 57 cm boven het vloerniveau van de kamers blijven staan;
- inclusief de nissen verkrijgen beide kamers op die manier nipt een vloeroppervlakte van 12m²;
- de achtergevel die werd afgewerkt met zwarte leien wordt lichtgrijs geschilderd;
- de voorgevel en alle andere ruimtes in het pand blijven ongewijzigd en maken geen deel uit van de aanvraag.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
15 oktober 2018 |
15 november 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde en artikel 6: zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6).
Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan Binnenstad.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
De aanvraag wijkt af op de bepalingen van:
- Art. 2 §3. een kamer heeft een oppervlakte van minimaal 12m²:
studentenkamers 2.3 en 3.2 bezitten slechts een oppervlakte van 11,8m².
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af op artikel 2 § 3 van de Vlaamse wooncode betreffende de minimale oppervlakte van een woongelegenheid. Een kamer dient een minimale oppervlakte van 12 m² te bedragen. Studentenkamers 2.3 en 3.2 bezitten slechts een oppervlakte van 11,8 m². De aanvraag voorziet een nis bij het raam zodat de kamers nipt een netto-oppervlakte bereiken van 12 m². Echter zijn deze nissen functioneel niet bruikbaar en dragen zij niet bij tot een verbetering van de algemene woonkwaliteit. De aanvraag blijft strijdig met de Vlaamse Wooncode.
De aanvraag voorziet onvoldoende motivatie om af te wijken van de voorschriften. In voorwaarden wordt daarom opgelegd om studentenkamers 2.3 en 3.2 uit te sluiten van deze vergunning.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het omvormen van een vergund studentenhuis met 5 kamers, 1 dakstudio en ReCa-functie op het gelijkvloers tot studentenhuis met 7 kamers, 1 dakstudio en een ReCa-functie op het gelijkvloers. De beoogde functies overschrijden de draagkracht van de omgeving niet en zijn in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften van RUP-Binnenstad.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen. 2 studentenkamers x 0.15/kamer = 0.3 ? 0 |
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit aantal is toereikend, in geval de vergunning wordt verleend. |
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De volume en schaal van de aanvraag wijzigen niet. De gemengde invulling, reca, studentenkamers en één dakappartement, blijven verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
Visueel-vormelijke elementen
De achtergevel wordt geverfd in een lichtgrijze kleur. Een lichte kleur is aanvaardbaar en inpasbaar in de omgeving. De voorgevel blijft ongewijzigd.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het vergunde raam van de traphal linksonder de kroonlijst van de achtergevel wordt verwijderd en dichtgemaakt. Een traphal maakt geen onderdeel uit van de aanwezige leefruimtes in het pand waardoor het wegenemen van daglicht aanvaardbaar is voor deze ruimte. Het middelste vergunde raam boven de kroonlijst van de achtergevel wordt eveneens verwijderd en dichtgemaakt waarna de opening in het mansardedak een leien bedekking krijgt. De dakstudio geniet nog steeds van voldoende lichtinval aangezien de voorgevelramen en het andere dakraam achteraan voldoende daglichttoetreding voorzien.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Uitsluitingen
Kamers 2.3 en 3.2 worden uitgesloten van vergunning wegens gebrek aan oppervlakte, zoals in rood aangeduid op de plannen op plan BA_STUDENTENHUISVESTING_P_N_02 en P_N_03.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
25 september 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
15 oktober 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
14 december 2018 |
Verslag GOA |
25 november 2018 |
naam GOA |
Karel Bauwens |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Uitsluitingen
Kamers 2.3 en 3.2 worden uitgesloten van vergunning wegens gebrek aan oppervlakte, zoals in rood aangeduid op de plannen op plan BA_STUDENTENHUISVESTING_P_N_02 en P_N_03.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.