Artikel 57 §3, 1° van het Gemeentedecreet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de daden van beheer over de gemeentelijke inrichtingen en eigendommen
Het voorstel van decreet betreffende het inschrijvingsrecht stelt dat scholen die leerlingen willen kunnen weigeren, moeten werken met een aanmeldingssysteem. Omdat het decreet de vrije schoolkeuze wil maximaliseren, wordt er aangemoedigd om in bestaande systemen in te stappen om dubbele toewijzingen en inschrijvingen zoveel mogelijk te voorkomen. Voor het secundair onderwijs zal er tevens met een centrale tijdslijn gewerkt worden, voor alle secundaire scholen in Vlaanderen valt de start van de inschrijvingen op dezelfde dag, namelijk 29 mei.
Vlaanderen presenteerde op het coördinerend overleg over het inschrijvingsrecht de krijtlijnen van het nieuwe decreet en daarbij ook een overzicht van de mogelijkheden om aan te sluiten bij een aanmeldingssysteem versus er zelf één organiseren. Op dit overzicht wordt er onder andere verwezen naar het Antwerps centraal aanmeldingssyteem.
Om een antwoord te kunnen formuleren op de vragen van andere gemeenten en scholen van buiten de stad Antwerpen is het nodig om voorwaarden te beschrijven.
Het uitgangspunt voor deze beschrijving ligt in de eerste plaats bij samenwerking op niveau van de gemeenten. Door deze samenwerking wordt een gezamenlijke aanmeldingsprocedure -gezien de termijn is dit de enige mogelijkheid- gecreëerd zodat
Een gemeente kan aansluiten mits ze grenst aan de stad Antwerpen of als ze grenst aan een randgemeente van de stad Antwerpen (dit is een gemeente met een gemeenschappelijke grens met Antwerpen) die zelf zal aansluiten.
Ook individuele scholen kunnen als énige van een randgemeente vragen om aan te sluiten. Om aan te sluiten moeten zowel de individuele scholen als de deelnemende randgemeenten aan volgende voorwaarden voldoen:
De lokaal overlegplatforms zijn decretaal verantwoordelijk voor de organisatie van aanmeldingen en inschrijvingen in het onderwijs. In de stad Antwerpen zijn er twee overlegplatforms: één voor het basisonderwijs en één voor het secundair onderwijs. Zo'n platform bestaat uit de directeurs van alle Antwerpse scholen, hun schoolbesturen, vertegenwoordigers van de ouders en niet-onderwijspartners. De Vlaamse overheid voorziet één of meerdere deskundigen per platform. In Antwerpen hebben we in het totaal vier deskundigen. Elk platform wordt voorgezeten door een onafhankelijke, verkozen voorzitter. Het onderwijsbeleid van de stad heeft net zoals het kabinet onderwijs een adviserende rol.
In de stad Antwerpen wordt er al sinds 2010 met een centraal aanmeldingssysteem gewerkt in het basisonderwijs. De stad Antwerpen heeft op vraag van het lokaal overlegplatform basisonderwijs een digitaal systeem laten ontwikkelen, ondersteunt het lokaal overlegplatform in het gebruik van het systeem en verzorgt de communicatie naar de ouders. De financiering van het digitaal systeem, van de communicatie en van de helpdesk voor ouders wordt door de stad opgenomen.
Naar analogie van het basisonderwijs vroeg het lokaal overlegplatform secundair aan de stad Antwerpen om de ontwikkeling, de uitvoering en de ondersteuning van een centraal aanmeldingssysteem voor de Antwerpse secundaire scholen, meer bepaald voor de aanmelding en inschrijving van kinderen in het eerste jaar secundair - zowel 1A als 1B. Dit systeem werd de eerste keer gebruikt in het voorjaar 2018 voor de inschrijvingen voor het schooljaar 2018-2019.
Momenteel lopen er vragen binnen van andere gemeenten en scholen van buiten Antwerpen om aan te sluiten bij of gebruik te maken van het Antwerps centraal aanmeldingssysteem. Deze vragen komen er omdat de respectievelijke vraagstellers anticiperen op het onderwijsdecreet dat ontwikkeld wordt door de Vlaamse overheid.
Het college keurt de voorwaarden goed waarbinnen randgemeenten en individuele scholen het Antwerps centraal aanmeldingssysteem kunnen gebruiken.