Terug

2018_CBS_10734 - Omgevingsvergunning - OMV_2018126282. Guicciardinistraat 13. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/12/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_10734 - Omgevingsvergunning - OMV_2018126282. Guicciardinistraat 13. District Antwerpen - Goedkeuring 2018_CBS_10734 - Omgevingsvergunning - OMV_2018126282. Guicciardinistraat 13. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2018126282

Gegevens van de aanvrager:

de heer Philippe ELST met als adres Eugeen Van de Vellaan 86A te 2970 Schilde

Ligging van het project:

Guicciardinistraat 13 te 2050 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 13sectie N nr. 730X7

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van een dokterspraktijk in een gelijkvloerse woonfunctie

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          6/8/2009: vergunning (20091100) voor het bouwen van een appartementsgebouw.

Laatst vergunde toestand

-          de laatst vergunde toestand is gelijk aan de bestaande toestand op de specifieke binneninrichting (niet-dragende muren) en airco-installatie na.

Bestaande toestand

-          het pand maakt deel uit van een geheel van 3 gekoppelde units met opeenvolgende huisnummers 9, 11 en 13;

-          het pand bestaat uit 4 bouwlagen onder plat dak;

-          de voorgevel is uitgevoerd in een roodbruine baksteen en heeft verspringend naast de ramen houten beplating;

-          de gelijkvloerse verdieping van huisnummer 11 is ingericht als dokterspraktijk, die betreden wordt via de gemeenschappelijke toegang van het woonblok op huisnummer 11;

-          aan de voorzijde van het gebouw bevindt zich een open ruimte;

-          in het midden bevindt zich een secretariaat, toilet en wachtruimte;

-          achteraan is er een praktijkruimte;

-          in de achtertuin staat een airco-installatie naast de rechterperceelgrens.

Inhoud van de aanvraag

-          het betreft het regulariseren van een dokterspraktijk in een gelijkvloerse woonfunctie;

-          het pand maakt deel uit van een geheel van 3 gekoppelde units met opeenvolgende huisnummers 9, 11 en 13;

-          het pand bestaat uit 4 bouwlagen onder plat dak;

-          de voorgevel is uitgevoerd in een roodbruine baksteen en heeft verspringend naast de ramen houten beplating;

-          de gelijkvloerse verdieping van huisnummer 11 is ingericht als dokterspraktijk, die betreden wordt via de gemeenschappelijke toegang van het woonblok op huisnummer 11;

-          aan de voorzijde van het gebouw bevindt zich een open ruimte;

-          in het midden bevindt zich een secretariaat, toilet en wachtruimte;

-          achteraan is er een praktijkruimte;

-          in de achtertuin staat een airco-installatie op 2 meter van de rechterperceelgrens. 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen

7 november 2018

15 november 2018

stadsontwikkeling/ mobiliteit

7 november 2018

20 november 2018

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

7 november 2018

9 november 2018

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):

-          Artikel 18: Algemene bepalingen: er is een helling, maar die overbrugt niet het opstapje van 10 cm van de deurdorpel;

-          Artikel 19: Hellingen: de aanwezige helling voldoet, maar zoals in artikel 18 staat is de laatste 10 cm niet ingecalculeerd;

-          Artikel 24: Draairuimte: voor en achter de deur tot het gebouw en de dokterspraktijk is niet genoeg ruimte voor een vrije en vlakke draaicirkel

-          Artikel 25:Vrije en vlakke wand- en vloerbreedte naast deur: er is naast de klink geen 50 cm vrije opstelruimte.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er is geen aanleiding om het college te adviseren (beargumenteerd) af te wijken van de geldende voorschriften.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag voorziet in een regularisatie van een dokterspraktijk in een woning.

Deze functie is in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften.

Daar deze functie nauw aansluit bij een woonfunctie, kan voor de aanvraag een gunstig advies gegeven worden door de dienst OS/BI.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van wonen naar dokterspraktijk.

 

De parkeernorm uit CROW voor een dokterspraktijk in ‘schil centrum’ is 2.45 per behandelkamer. De dokterspraktijk heeft 1 behandelkamer. De parkeerbehoefte is bijgevolg 2.

 

Huisdokters in het Antwerpse hebben een zeer lokaal verzorgingsgebied. Zo blijkt dat gemiddeld een burger binnen de 10 minuten wandelen van een dokterspraktijk woont. In deze kan men oordelen dat hierdoor een verplaatsing naar de huisdokter op een eenvoudige wijze mogelijk is zonder de wagen te gebruiken. Het spreekt voor zich dat de wagen gebruiken om eender welke keuze ook, steeds mogelijk moet blijven. In deze kan de parkeernorm lager bepaald worden voor het voorliggende dossier. De praktijk bevindt zich namelijk in het centrum van de stad/in de kern

van het dorp. We gaan dus uit van een bijgestelde norm van 1.25 gelet op bovenstaande argumentatie.

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 1.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden:

De grootte en/of vorm van het perceel laten het bouwen van het aantal te realiseren plaatsen niet toe.’

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan (1 – 1 = ) 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 1 parkeerplaats.

De berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project kan verminderd worden met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

De laatst vergunde toestand van het gelijkvloers is een wooneenheid.

 

Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 1.

 

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0 (1 – 1 = 0).

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.

 

Fietsvoorzieningen:

Het is aangewezen een aantal fietsenstallingen te voorzien. Dit kan in de ‘open ruimte’ vooraan het gebouw.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Er werd opgemerkt dat de aanvraag op een aantal punten strijdig is met de verordening toegankelijkheid. Deze stelt dat gezondheidsinstellingen steeds als publiek toegankelijk dienen te worden beschouwd.

De verordening stelt in artikel 9 het volgende: Als de bestaande toegang tot de publiek toegankelijke delen van een constructie niet voldoet aan de bepalingen van artikel 12 en van artikel 22 tot en met 25, zoals hier het geval is, en er geen handelingen aan die toegang gepland zijn, moet bij uitbreidings- of verbouwingswerken een toegang tot de publiek toegankelijke delen van de constructie die voldoet aan de bepalingen van artikel 12 en van artikel 22 tot en met 25, gegarandeerd worden.

In voorwaarde wordt hierom opgelegd het raam in de voorgevel naast de gemeenschappelijk inkom te wijzigen naar een inkomdeur. Naar deze inkomdeur dient vanaf het voetpad een pad te worden voorzien dat voldoet aan de bepalingen van de verordening toegankelijkheid, zoals in rood schematisch aangegeven op de plannen.

 

Strijdig met de bouwcode dient opgemerkt dat de buitenunit van de Airco in de tuin werd voorzien. De bouwcode stelt dat klimaatbeheersingstoestellen technische installaties zijn. Technische installaties worden bij voorkeur inwendig in het gebouw ondergebracht. Indien dit onmogelijk is kunnen ze uitwendig aan het gebouw worden aangebracht en dit enkel op het hoogst gelegen dak. Hier kan geen afwijking op worden toegestaan. Deze buitenunit zal hierom worden uitgesloten van vergunning. 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden. 

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      er dienen vooraan het gebouw een aantal fietsenstallingen voorzien te worden;

2.      het raam naast de gemeenschappelijke inkom dient gewijzigd te worden in een privé inkom voor de praktijkruimte;

3.      naar deze inkomdeur dient vanaf het voetpad een pad te worden voorzien dat voldoet aan de bepalingen van de verordening toegankelijkheid, zoals in rood schematisch aangegeven op de plannen.

 

Uitsluitingen

De buitenunit Airco in de tuin wordt uitgesloten van vergunning. 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

17 oktober 2018

Volledig- en ontvankelijk

7 november 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

6 januari 2019

Verslag GOA

3 december 2018

naam GOA

Brenda Dierckx

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      er dienen vooraan het gebouw een aantal fietsenstallingen voorzien te worden;

2.      het raam naast de gemeenschappelijke inkom dient gewijzigd te worden in een privé inkom voor de praktijkruimte;

3.      naar deze inkomdeur dient vanaf het voetpad een pad te worden voorzien dat voldoet aan de bepalingen van de verordening toegankelijkheid, zoals in rood schematisch aangegeven op de plannen.

 

Uitsluitingen

De buitenunit Airco in de tuin wordt uitgesloten van vergunning.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.