Artikel 57 § 3, 5° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college bevoegd is voor het vaststellen van de wijze van gunning en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur.
Met de gemeenteraadsbeslissing van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521) werd bepaald dat aan de gemeenteraad per kwartaal kennis wordt gegeven van alle opdrachten van dagelijks bestuur die betrekking hebben op de buitengewone dienst en het bedrag van 67.000,00 EUR (exclusief btw) overschrijden.
Om de veiligheid voor de Antwerpenaar en toeristen te garanderen, wordt de vraag gesteld om extra maatregelen te treffen op het openbaar domein. Na de aanslagen in andere Europese steden, is gebleken dat ook voor bepaalde locaties in de stad Antwerpen - waar een groot aantal bezoekers kan worden verwacht en waar zwaar verkeer gemakkelijk toegang heeft tot de locatie - actie moet ondernomen worden, om de gebruikers van die pleinen of straten beter te beschermen tegen terroristische aanslagen.
De vormgeving van het anti-terreur straatmeubilair (verkeerspalen, zitbanken op betonnen keerwand, fietsbeugels en vlaggenmasten) is gebaseerd op de vormgeving van het bestaande straatmeubilair uit de straatmeubilaris.
De straatmeubilaris - waaronder het anti-terreur straatmeubilair - van de stad Antwerpen heeft tot doel de efficiëntie in overheidshandelen te verhogen en een opwaardering van de publieke ruimte. Vanuit deze doelstelling worden een aantal algemene eisen geformuleerd aan de vormgeving van het straatmeubilair. Het moet functioneel, rationeel, creatief en esthetisch, ergonomisch, harmonieus, duurzaam, conform de norm, toegankelijk, onderhoudsvriendelijk en betaalbaar zijn.
De Gemeenschappelijke Aankoopcentrale stelt voor om voor deze aankopen mededingingsprocedure met onderhandeling GAC_2018_00368 (met Europese bekendmaking) op te starten en de selectieleidraad hiervoor te publiceren. Op een later tijdstip zal het bestek ter goedkeuring aan het college worden voorgelegd.
De aanbestedende overheid motiveert de keuze van procedure (mededingingsprocedure met onderhandeling met Europese bekendmaking) als volgt:
De vormgeving van het anti-terreur straatmeubilair is gebaseerd op het bestaande meubilair uit de straatmeubilaris van de stad Antwerpen, maar het is een moeilijke oefening om het effect van de technische uitwerking (materialen, verankering,…) op het uitzicht van het anti-terreur meubilair (boven het maaiveld) in te schatten.
In de eerste fase van de aankoopprocedure zullen de kandidaten geselecteerd worden op basis van de volgende selectiecriteria:
De aanbestedende overheid behoudt zich het recht voor de financiële situatie van de inschrijver te beoordelen aan de hand van de jaarrekeningen (die de overheid zelf zal opvragen). In voorkomend geval zal de aanbestedende overheid de currentratio, acid ratio, brutomarge, nettorendabiliteit van het totaal activa voor belastingen en solvabiliteit berekenen.
De inschrijver dient over een voldoende financiële en economische draagkracht te beschikken om deze opdracht te kunnen uitvoeren. De financiële ratio’s moeten overwegend positief zijn, tenzij kan aangetoond worden dat deze negatief zijn o.a. ten gevolge van bepaalde investeringen, een overname, fusie, interne structureringen, … .
De inschrijver dient aan te tonen dat hij voldoende bekwaam is om deze opdracht tot een goed einde te brengen. De geschiktheid van de kandidaat wordt beoordeeld aan de hand van minimum 2 referenties met betrekking tot gelijkaardige opdrachten. De opdrachten waarop de voormelde referenties betrekking hebben, werden uitgevoerd tijdens de laatste 3 jaar, en hebben gezamenlijk een waarde van minimaal 100.000 euro (exclusief btw.)
Voor elke referentieopdracht in de lijst worden volgende vermeldingen bijgevoegd:
In toepassing van artikel 38, §1, 1°, b) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht gegund worden bij mededingingsprocedure met onderhandeling omdat ze ontwerp- en innovatieve oplossingen bevat.
In toepassing van artikel 38, §3, derde lid, laatste zin van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en met verwijzing naar artikel 37, §5, kan de aanbestedende overheid de in artikel 38, §3, derde lid bepaalde termijn van ten minste 30 dagen voor ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7, bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.
In toepassing van artikelen 66 en 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, gaat de aanbestedende overheid over tot selectie van de kandidaten of inschrijvers in de mate dat de noodzakelijke inlichtingen en documenten aantonen dat ze cumulatief voldoen aan:
Het college keurt selectieleidraad GAC_2018_00368 voor leveren en plaatsen van anti - terreur straatmeubilair goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een mededingingsprocedure met onderhandeling (met Europese bekendmaking) wordt opgestart.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
GAC | dit besluit opnemen in de rapportering aan de gemeenteraad onder “dagelijks bestuur” omwille van investeringen >67.000,00 EUR (exclusief btw) |
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Leveren en plaatsen van anti - terreur straatmeubilair. | budgetplaats: 5151000000 budgetpositie: 225 functiegebied: 1SWN050308A00000 subsidie: SUB_Nr fonds: INTERN begrotingsprogramma: 1SA010610 budgetperiode: 1900 - 2200 mits goedkeuring van de budgetten door college, gemeenteraad en hogere overheid. |
met orderbons |