Terug

2018_CBS_07874 - Organisatie - SuperNova - het Eilandje - van 27 tot en met 30 september 2018 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 31/08/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_07874 - Organisatie - SuperNova - het Eilandje - van 27 tot en met 30 september 2018 - Goedkeuring 2018_CBS_07874 - Organisatie - SuperNova - het Eilandje - van 27 tot en met 30 september 2018 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Het evenement past volledig binnen de marketingstrategie van de stad Antwerpen.

Om de stad Antwerpen zo optimaal mogelijk te promoten in binnen- en buitenland zijn deze evenementen belangrijk. Ze dragen bij aan de uitstraling van de stad Antwerpen. Naast de traditionele en brede publieksevenementen is het belangrijk een aantal nichegerichte evenementen op de kaart te zetten. 

De dienst Ondernemen en Stadsmarketing/Publiek Domein en Vergunningen/Evenementen beoordeelt de organisatie van het evenement positief omdat het een open karakter heeft.

Dit evenement wordt in categorie 2 geplaatst van het evenementenkader (co-organisatie met de stad Antwerpen). 

Juridische grond

Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 00188) keurde gemeenteraad de wijziging van het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.

Op 16 december 2013 (jaarnummer 760) keurde de gemeenteraad het nieuw gebruiksreglement goed voor het ter beschikking stellen van logistiek materiaal voor evenementen.

Op 27 juni 2016 (jaarnummer 370) keurde de gemeenteraad de aanpassing van het retributiereglement voor logistiek materiaal 2016-2019 goed.

Aanleiding en context

Tijdens de collegezitting van 1 juni 2018, collegenummer 2018_CBS_04988, nam het college kennis van de aanvraag van Flanders DC, vertegenwoordigd door Nora Weytjens, Diestsevest 76 te Leuven om het evenement SuperNova te organiseren op en rond het Eilandje. 

Tijdens de collegezitting van 3 augustus 2018, collegenummer 2018_CBS_07166, keurde het college de uitbetaling van de toelage en de overeenkomst met Flanders DC goed. 

Van 27 tot en met 30 september 2018 strijkt in Antwerpen het festival SuperNova neer. SuperNova is een ambitieus internationaal event dat volledig in het teken van de toekomst staat en georganiseerd wordt door Flanders DC en Scale-Ups.eu met de steun van de Vlaamse overheid. Als locatie werd voor het Eilandje gekozen. 
SuperNova bestaat uit 2 luiken:

Op donderdag 27 september en vrijdag 28 september 2018 gaat het B2B-gedeelte door. Dit gedeelte bestaat onder andere uit: 

  • een conferentie met sprekers en experts op vlak van baanbrekende technologie en vernieuwing; 
  • een technologiebeurs waar bedrijven kunnen uitpakken met grensverleggende oplossingen; 
  • het grootste Europese scale-upsevent dat tot doel heeft om de internationale durfkapitaalwereld te linken aan succesvolle technologiebedrijven.
Op zaterdag 29 september en zondag 30 september 2018 gaat het B2C-luik door. Het grote publiek kan genieten van:
  • een gratis publieksspektakel dat alle nieuwsgierigen wil verbazen met de belangrijkste evoluties die onze toekomst vorm zullen geven;
  • de technologiebeurs. 

SuperNova wil zowel professionals als het grote publiek tonen hoe bedrijven en het dagelijks leven de volgende jaren zullen evolueren dankzij de technologieën van de toekomst. Het vierdaagse festival wordt de grootste ontmoetingsplek in Vlaanderen voor ambitieuze ondernemers, bedrijven, investeerders, onderzoekers en creatievelingen om samen met het grote publiek de toekomst vorm te geven onder het motto: Tomorrow is unstoppable.

B2B

Het technologie- en innovatiefestival op het Eilandje heeft een betalende B2B-component en een gratis grootpubliek-gedeelte. Het B2B-gedeelte zal plaatsvinden op donderdag 27 en vrijdag 28 september 2018 en bestaat uit een internationale conferentie, een technologiebeurs en een matchmaking tussen vacatures en sollicitanten. Dit deel van het festival is vooral gecentraliseerd in en aan de Waagnatie aan de Rijnkaai in Antwerpen. De Waagnatie zal vooral gebruikt worden als beursgebouw met catering. Bijkomend zal er onder andere ook een grote tent op de parking van Waagnatie worden opgebouwd. Hier zal voornamelijk het conferentiegedeelte in doorgaan.

Het doel van de technologiebeurs is om beginnende en snel groeiende technologiebedrijven, zogenaamde scale-ups,  te helpen in hun ontwikkelingsfase. De beurs geeft nationale en internationale technologiebedrijven een platform om met mekaar kennis te maken en af te tasten hoe ze kunnen samenwerken. Het evenement geeft hen ook de gelegenheid om hun nieuwste producten te presenteren.

B2C

Naast het professionele luik heeft SuperNova ook een publiek gedeelte dat plaatsvindt op zaterdag 29 en zondag 30 september 2018. Via een parcours tussen de Waagnatie, langs de opgestelde brug over de Tavernierkaai, langs het Bonapartedok en de Godefriduskaai naar de Napoleonkaai, maken bezoekers kennis met allerlei technologische innovaties. Zo krijgen de bezoekers een beeld van hoe technologie een impact heeft op het vlak van wonen, werk, voeding, winkelen, enzovoort en worden technologische toepassingen dichter bij hun leefwereld gebracht. De technologiebeurs en het vacature-onderdeel zijn dan ook eveneens toegankelijk voor het publiek. Het publieksevenement is geopend van 10.00 uur tot 18.00 uur. 

De Vlaamse regering investeert 1,6 miljoen EUR in het evenement. Scale-ups.eu draagt 600.000,00 EUR bij. 

Eyecatchers

Er zijn twee grote eyecatchers tijdens het festival:

  • er zal een brug gebouwd worden over de Tavernierkaai. De brug zal starten aan de Scheldeboord ter hoogte van kaai 26 en dan zo de Tavernierkaai overbruggen om dan terug te dalen op de Sint-Aldegondiskaai op het kaaigedeelte naast het Bonapartedok;
  • een tweede publiekstrekker zal het havenpaviljoen zijn dat speciaal voor dit evenement op het Bonapartedok zal gebouwd worden. Op het ponton wordt een dome gebouwd. Hier zal de haven een promotiefilm schijnen over de haven van morgen en hun specifieke technologieën. 
Naast deze twee eyecatchers zijn er nog een aantal bijzondere opstellingen:
  • er zal een tentoonstelling worden opgebouwd door IMEC. Een constructie van een zevental containers waar de bezoeker door kan wandelen in 'de wereld van morgen';
  • in het MAS worden er op de publieke wandelpaden informatiestanden opgesteld in verband met voeding, winkelen, enz. Hiervoor wordt er een afsprakennota opgemaakt tussen het MAS en de organisatie;
  • er zullen Menapische oervarkens aanwezig zijn op het evenement; 
  • in de lichtstraat van het Felix Pakhuis wordt er een tentoonstelling opgebouwd rond fruitteelt;
  • er zullen door VITO verschillende domes op de Godefriduskaai worden opgebouwd, waardoor de bezoeker kan wandelen en kennismaken met allerlei nieuwe technologieën;
  • op de Hanzestedenplaats wordt het kunstwerk 'Rope' geïnstalleerd;
  • verdeeld over de verschillende kaaien zal men kennis kunnen maken met elektrische vervoersmiddelen. 

Een deel van de opbouw van dit festival, vooral de voorbereidingen voor de brug en de dome, start op 3 september 2018. Aangezien het hier over een groot evenement gaat met verschillende onderdelen, verloopt de opbouw gefaseerd. 

De volledige afbouw zal op 10 oktober 2018 beëindigd zijn. 

Het dossier werd op 17 april, 26 juni en 31 juli 2018 besproken op het agev-overleg. 

Het mobiliteitsvraagstuk in dit dossier wordt ook verder bekeken met de dienst mobiliteitsadvies en planning. Er werd een mobiliteitsplan opgesteld in samenspraak tussen deze stadsdienst, de organisatie en Scelta. 

De parking van de Sloepenweg wordt deels geprivatiseerd in functie van de opbouw, exploitatie en afbraak van de beursstanden van het B2B-luik van Supernova. De standhouders kunnen uitzonderlijk gebruik maken van een aantal voorbehouden parkeerplaatsen op deze parking. De parkeerplaatsen kunnen niet gebruikt worden door standhouders wanneer er op dat moment andere evenementen doorgaan.

Adviezen

Bestuurszaken/stadsarchief Gunstig onder voorwaarden

BZ/SA adviseert positief voor het plaatsen van de boompjes rekening houdend met de bepalingen in het gebruiksreglement, het advies van de brandweer en de afspraken met het district Antwerpen aangaande de huwelijken. 

Mobiliteitsadvies en ondersteuning Gunstig onder voorwaarden

Uitvoering geven aan de maatregelen opgenomen in het mobiliteitsplan.

Agev Gunstig advies
Markten en Foren Gunstig onder voorwaarden
Op vrijdag kan de organisator van dit evenement geen gebruik maken van de Napoleonkaai aangezien daar dan de wekelijkse concessiemarkt doorgaat.  
Zoals afgesproken zal enkel op zaterdag en zondag de Napoleonkaai gebruikt worden tijdens het evenement.
Ruimtebeheer Gunstig advies
Het evenement valt niet onder de bevoegdheid van Ruimtebeheer. Ruimtebeheer geeft gunstig advies om de voortgang van het dossier niet te belemmeren.
In verband met het gebruik van de Hanzestedenplaats volgt Ruimtebeheer het advies van CS/MAS.
Stadsprojecten Gunstig advies

Het event heeft geen relatie tot lopende publieke werken van AG VESPA.

Business en Innovatie Gunstig advies
Taxi's Gunstig advies
Ambulante Handel Gunstig advies

Mogelijke standplaats ambulante handel (momenteel niet ingenomen): indien ingenomen wordt de uitbater verplaatst.

Stadshavendienst Gunstig advies
Mobiliteit en parkeren - Buurtparkeren Gunstig advies
MAS Gunstig advies
Volksgezondheid Gunstig onder voorwaarden

U dient te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen bij de elektronische evenementenaanvraag van FOD Volksgezondheid.

Milieuvergunningen Gunstig onder voorwaarden

Het geluidsniveau van elektronisch versterkte muziek mag niet hoger zijn dan maximum 85 dB LAeq,1 minuut en 100 dB LCeq,1 minuut, gemeten aan de rand van de zone waar het evenement doorgaat.

Dierenwelzijn Gunstig onder voorwaarden
De stedelijke dienst dierenwelzijn heeft kennis genomen van het evenement ‘SuperNova’ dat van 27 tot 30 september 2018 doorgaat in Antwerpen en verleent positief advies op voorwaarde dat volgende richtlijnen strikt worden nageleefd: 
• de organisator zorgt ervoor dat de veiligheid en het welzijn van mens en dier niet in gevaar komen en treft hiervoor de nodige maatregelen;
• de organisator voorziet voldoende tijd en plaats om de dieren rustig af te laden alsook de afstand tot het publiek te bewaren tijdens het uitladen;
• er wordt een afgebakende zone voorzien voor de varkens met biggen, rekening houdend met de noden van de dieren;
• de aanwezige dieren moeten voldoende rustpauzes krijgen;
• de dieren mogen niet blootgesteld worden aan geluid dat hen angstig of onrustig maakt;
• er is permanent toezicht door deskundig personeel op de interactie tussen mens en dier;
• er moet voldoende drinkwater en voeding voorzien worden voor de aanwezige dieren;
• de dieren mogen niet gevoederd worden door het publiek tenzij onder toezicht van de verantwoordelijke;
• de dieren worden na het evenement terug gebracht naar hun vertrouwde omgeving;
• de organisator moet een contract hebben met een dierenarts die altijd bereikbaar is voor het geval de dieren medische hulp nodig hebben;
• er wordt educatief drukwerk verspreid over het houden en verzorgen en hoe met de aanwezige dieren om te gaan; 
• er mogen uitsluitend dieren, die in de evenementaanvraag opgegeven werden, meegebracht worden. Exoten zijn niet toegelaten. De toegelaten soorten voor dit  evenement zijn Menapische varkens, vissen, kippen en insecten;
• de huisvesting en verzorging van de dieren voldoen aan de bepalingen, zoals beschreven in de bepalingen van het Koninklijk Besluit van 2 september 2005 en 26 april 2007; 
• de beheerder van de dieren is in orde met alle wetgeving omtrent het houden van deze dieren (zoals voorgeschreven door dierengezondheidszorg), de identificatie en het transporteren van deze dieren over de landsgrenzen heen (Europese Verordening 1/2005 inzake de bescherming van dieren tijdens het transport. 
 
Ter info: https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/dieren/nieuws/hou-het-newcastlevirus-uit-uw-kippenhok. 
 
Indien aan bovenvermelde verplichtingen niet wordt voldaan of een inbreuk wordt vastgesteld op het vlak van dierenwelzijn, behoudt de stad Antwerpen zich het recht voor de vergunning in te trekken.
Brandweer/Risicobeheer/Preventie Gunstig onder voorwaarden
De organisatie dient te voldoen aan de standaardvoorwaarden van Brandweer Zone Antwerpen alsook aan de hieronder bijgevoegde extra voorwaarden. 
 Algemeen:
- alle constructies op de site (inclusief de tribuneconstructie in de TFS-tent) dienen berekend te worden door een erkend ingenieur. Er dient een attest van de stabiliteit voorgelegd te kunnen worden. De grensbelastingen (onder andere windbelasting,…) van de constructies dienen opgenomen te worden in het veiligheidsdossier. De organisator dient op de hoogte te zijn van deze grensbelastingen en neemt hiervoor de nodige maatregelen. Alle constructies op de site dienen na plaatsing gekeurd te worden door een onafhankelijk erkend keuringsorganisme;
- alle inrichtingen die tijdens de duur van het evenement publiek toegankelijk zijn, dienen te voldoen aan de Code van de Gemeentelijke Politiereglementen, titel 5 – inrichtingen toegankelijk voor publiek en recreatie, hoofdstuk 1 – inrichtingen toegankelijk voor het publiek: 
Brandveiligheid. Het is de verantwoordelijkheid van de organisatie om na te gaan dat hieraan voldaan wordt;
- er wordt geen vuurwerk en/of special effects gebruikt;
- de organisatie dient de nodige maatregelen te nemen om ervoor te zorgen dat de maximale capaciteiten van de verschillende inrichtingen niet overschreden worden. Brandweer adviseert om hiervoor een veiligheidscoördinator aan te stellen die tijdens het evenement overkoepelend verantwoordelijk is voor de coördinatie van de verschillende betrokken partners;
- in het veiligheidsdossier dient een scenario ‘stormtij’ uitgewerkt te worden;
- geldig voor alle inrichtingen: de nooduitgangen dienen te allen tijde duidelijk zichtbaar te zijn. Het plaatsen van doeken,… mag de zichtbaarheid van de nooduitgangen niet verminderen. De nooduitgangen dienen altijd volledig vrij te blijven en zichtbaar te zijn zonder obstructies; 
- in elke inrichting dient veiligheidsverlichting en pictogrammen voorzien worden;
- blusmiddelen dienen voorzien te worden conform het politiereglement en de standaardvoorwaarden van Brandweer Zone Antwerpen;
- de brandreactie van de gebruikte materialen dienen te voldoen aan het politiereglement en de standaard-voorwaarden van Brandweer Zone Antwerpen;
- op de dokken rond het MAS dient redding te water voorzien worden;
- de publiek toegankelijke zones aan de waterkant dienen afgeschermd te worden met hekwerk om invallen in het dok/Schelde te voorkomen;
- stellingconstructies dienen afgeschermd te worden tegen inklimmen;
- de organisator neemt de nodige en voldoende maatregelen op het gebied van massabeheersing (crowd control) om drummen en gevaarlijk dichte concentraties van personen in het publiek te voorkomen en tijdig ongedaan te maken. Bij oververzadiging van de afgesloten evenementensite communiceert de organisator dit op verschillende locaties naar het publiek (indien nodig ook buiten de evenementensite). 
De organisator zorgt voor systeem van publieksinformatie dat eenvoudige boodschappen aan het publiek kan bezorgen. De informatiebronnen zijn strategisch opgesteld zodat ze kunnen bijdragen tot de massabeheersing. Ze zijn bedienbaar door de organisator of zijn medewerkers. De informatiebronnen worden gebruikt met vooraf besproken boodschappen of aangepast aan de noodzaak.
 
Waagnatie:
- de evacuatie van de Waagnatie mag niet verhinderd worden door de plaatsing van de gang die de conferentietent met de Waagnatie verbindt en de activiteiten in de gang. De nooduitgangen van de Waagnatie dienen recht uit te geven op de nooduitgangen in de gang;
- in de Waagnatie wordt niet gekookt;
- er dient een zone van 10 meter breed vrijgehouden te worden vanaf de Schelde;
- de brandweg ter hoogte van de historische havenkranen dient te voldoen aan het plan dat op 30/07/2018 per e-mail bezorgd werd;
-  de inlegplaats van de reddingsboot van Brandweer Zone Antwerpen ten noorden van de gebouwen van Waagnatie dient te allen tijde vrij te blijven, dit zowel tijdens het evenement als de opbouw en de afbraakperiode. De zone die vrijgehouden dient te worden, werd via e-mail op 8/05/2018 bezorgd;
 
TFS constructie:
- in het veiligheidsdossier versie 6/08 is geen gedetailleerd inrichtingsplan van de invulling van de TFS tent opgenomen. Brandweer Zone Antwerpen merkt op dat er een evacuatiestudie dient opgemaakt te worden van de zitplaatsen/tribunes; 
- indien er stoelen geplaatst worden, dienen deze verankerd te worden opdat de stoelen niet omvallen bij een evacuatie;
- indien er nooduitgangen richting het plein voorzien worden, dient de totale breedte van de nooduitgangen in de breedte op het plein vrijgehouden te blijven opdat de evacuatie naar het plein veilig kan verlopen.  
 
Wandelbrug: 
- er dient een verklaring/studie van een stabiliteitsingenieur voorgelegd te kunnen worden die aantoont dat de wandelbrug op de desbetreffende locaties afgesteund kan worden. Er dient specifieke aandacht besteed te worden aan de draagkracht van de ondergrond ter hoogte van de Scheldekade en de dokranden.  
 
Havenpaviljoen Bonapartedok:
- alle personen aanwezig in het havenpaviljoen dienen na het einde van de voorstelling aan land te zijn, vooraleer de toegang tot het havenpaviljoen opnieuw geopend wordt. Dit om te allen tijde twee onafhankelijke uitgangen richting land te kunnen garanderen; 
- naast de wachtzone aan de toegang tot het Havenpaviljoen dient een vrije doorgang van 4m breed (en 4m hoog) te worden voorzien om een vlotte doorgang naar het MAS te garanderen. 
 
Expo IMEC:
- de vrije doorgang naast de expo dient minimaal 4 meter breed te zijn (en 4 meter hoog) om een vlotte doorgang van de hulpdiensten te garanderen. Er dient rekening gehouden te worden met de draaistralen van de voertuigen van de brandweer zijnde 11 meter binnen en 15 meter buiten.  Volgens de luchtfoto opgenomen in het veiligheidsdossier is deze doorgang niet gegarandeerd. Dit dient aangepast te worden. 
 
MAS:
- er dient ter hoogte van de Segwayopstelling aan de Oostendekaai een brandweg van 4 meter breed vrijgehouden worden voor de hulpdiensten. Er dient bij de plaatsing van de nadars rekening gehouden worden dat aan het begin en het einde van deze zone de nadars opgezet kunnen worden voor de doorgang van de brandweer. Buiten de openingsuren dienen deze hekken opgezet te worden;
- rondom het MAS dient te allen tijde een brandweg van 4m breed en 4 meter hoog vrijgehouden te worden, dit zowel tijdens het evenement als de opbouw en de afbraakperiode. Deze brandweg ligt op minstens 4 meter van de gevel van het MAS om de opstelling met een brandweervoertuig mogelijk te maken. Er dient rekening gehouden met de draaistralen van de voertuigen van brandweer namelijk 11 meter binnen en 15 meter buiten. 
 
Felix Pakhuis:
- in de centrale gang mogen geen opstellingen geplaatst worden die de evacuatie van het gebouw verhinderen;
- er dient een gedetailleerd inplantingsplan (ontbreekt heden in het veiligheidsdossier) opgesteld te worden van de zaken die men in de centrale gang wenst te plaatsen. Dit plan dient aan brandweer voorgelegd te worden.  
 
Expo Vito:
- de vrije zone van 5 meter vanaf de waterkant is niet gegarandeerd op het huidige inplantingsplan. Tijdens de laatste vergadering werd door de organisatie aangegeven dat hiervoor een aangepast inplantingsplan opgemaakt zal worden. Dit plan werd heden nog niet ontvangen en dient nog aan brandweer bezorgd te worden;
- Cleantech Flanders Event: deze dome heeft 152 zitplaatsen. Er dienen twee nooduitgangen voorzien te worden die rechtstreeks buiten uitgeven. Elke uitgang heeft een minimale breedte van 80 centimeter; 
- Central Dome: op basis van de lay-out en de beschikbare vrije ruimte, dient de capaciteit beperkt te worden tot 99 personen;
- Remote Sensing: er wordt 1één uitgang rechtstreeks naar buiten voorzien. De maximale capaciteit dient beperkt te worden tot 50 personen. 
 
 
Leo Van Parijs:
- de evacuatie via de garage waarin wagens geparkeerd worden, kan niet in rekening gebracht worden voor de bepaling van de capaciteit. Volgens de huidige informatie beschikt deze locatie slechts één uitgang. De capaciteit van deze locatie dient op basis van de huidige beschikbare informatie beperkt te worden tot 99 persoon indien de uitgangsdeur minstens 100 centimeter nuttige breedte heeft en de deur in de vluchtzin opendraait (of permanent tijdens de openingsuren in open stand vergrendeld wordt);
- op basis van de plannen toegevoegd aan de aanvraag kan Brandweer Zone Antwerpen niet oordelen of er voldaan wordt aan de Code van de Gemeentelijke Politiereglementen. Brandweer Zone Antwerpen merkt op (zie ook algemene voorwaarden) dat deze locatie dient te voldoen aan desbetreffende reglementering. 
 
Urban City – 51° Nord:
- Op basis van de plannen toegevoegd aan de aanvraag kan Brandweer niet oordelen of er voldoen wordt aan de Code van de Gemeentelijke Politiereglementen. Brandweer merkt op (zie ook algemene voorwaarden) dat deze locatie dient te voldoen aan desbetreffende reglementering.
District Antwerpen Gunstig advies
Lokale Politie/Directe Operaties/Openbare Orde/Evenementen Gunstig advies
Stadsbeheer/Logistiek/Bijzondere Opdrachten Feestmateriaal Gunstig onder voorwaarden
Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 26 maart 2018 (jaarnummers 192 en 193) wordt voldaan. 
Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname.
Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad. 
De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement. 
De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname. 
Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator. 
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname 
(de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be). 
Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd. 
Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf, enz.). 
De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen. 
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat. 
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt. 
De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad bedraagt 7,00 euro per container van 240 liter en 27,00 euro per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad een bijkomend bedrag van 7,00 euro of 27,00 euro aan per geledigde container.

Beleidsdoelstellingen

5 - Bruisende stad
Evenementen versterken de verschillende troeven van de stad op lokaal, nationaal en internationaal niveau
Het faciliteren van evenementen en filmproducties over het ganse grondgebied onderstreept de verschillende troeven van de stad
Het is eenvoudig, klantvriendelijk en efficiƫnt om digitaal evenementen- en filmtoelatingen aan te vragen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de effectieve organisatie van SuperNova, aangevraagd door Flanders DC, zoals hierboven beschreven, van 27 tot en met 30 september 2018 op en rond het Eilandje in Antwerpen goed. 

Artikel 2

Het college keurt het effectieve gebruik van de lichtstraat in het Felix Pakhuis goed. De organisatie mag deze locatie gebruiken voor het opstellen van informatiestands in het kader van het evenement SuperNova. 

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
SB/BOF om de gevraagde materialen te leveren en te plaatsen volgens de verschillende bestelbons.
LP/OO/EV

om de nodige verkeerssignalisatie en de nodige parkeerverbodsborden te voorzien. 

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.