Overeenkomstig artikel 57 §3, 1° van het Gemeentedecreet is het college bevoegd voor de daden van beheer over gemeentelijke inrichtingen en eigendommen.
De King of the Court Crown Series 2018 is een bovenlokaal sportevenement met een belangrijke sportieve, maatschappelijke en marketingwaarde. Het evenement garandeert een uitgebreide deelnemers- en publieksopkomst en een interessante communicatie – en mediawaarde.
De stad Antwerpen verkrijgt, naar aanleiding van deze ondersteuning, van de organisatoren een uitgebreid pakket voordelen (logovermelding, visibiliteit tijdens het evenement en hospitality).
Het project kadert in het bestuursakkoord 2013-2018 en het sportbeleidsplan van de bedrijfseenheid Cultuur, Sport, Jeugd en Onderwijs.
De volgende afspraken/voorwaarden zijn van toepassing:
Dit evenement wordt volgens het evenementenkader zoals goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) ingedeeld in categorie 5 (overig ondersteund publiek evenement ) en wordt dus vrijgesteld van:
Volgende kostenposten zullen worden aangerekend:
Dit evenement komt tevens in aanmerking voor het ontlenen van promotioneel materiaal van stad Antwerpen en Sporting A (in kader van de returnafspraken met de organisator).
Hoofdstuk X en XI van het evenementenkader zoals goedgekeurd door het college op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138).
Artikel 6 van het retributiereglement van 26 maart 2018 op inname van het openbaar en privaat domein van de stad Antwerpen voor evenementen, reclamestands, fondsen- en ledenwerving, en enquêteringen (jaarnummer 188).
Artikel 3 en artikel 9 van het gebruiksreglement van 16 december 2013 betreffende het ter beschikking stellen van logistiek materiaal voor evenementen (jaarnummer 760).
Artikel 2 en artikel 4 van het retributiereglement van 27 juni 2016 betreffende logistiek materiaal, (evenement gerelateerde) reiniging van het openbaar domein en gebruik elektriciteit in beheer van de stad Antwerpen
Artikel 7 van het retributiereglement van 24 april 2017 voor het vrijhouden van parkeerplaatsen door tijdelijk parkeerverbod (jaarnummer 210).
Bij beslissing van 22 mei 2006 (jaarnummer 1149) keurde de gemeenteraad de tekst goed van het charter sportevenementen, dat bij de organisatie van elk evenement zowel door de stad Antwerpen als door de organisatie moet ondertekend worden. De goedkeuring en ondertekening van het charter sportevenementen wordt dan opgenomen in het collegebesluit van het evenement.
Het Nederlandse sportbureau Sportworx vraagt toelating om op zaterdag 8 september 2018 de tweede ronde van de King of the Court Crown Series 2018 te organiseren op de busparking (Plantinkaai 1).
King of the Court Crown Series 2018 is een internationaal beachvolleybaltornooi, bestaande uit vier wedstrijden die respectievelijk worden gespeeld in Utrecht, Antwerpen, Waikiki en Huntington Beach. Via dit nieuwe evenement wil de organisatie deze relatief onbekende tak van het beachvolleybal onder de aandacht brengen. King of the Court is een technische, snelle en attractieve variant van het klassieke beachvolleybal. Tijdens dit tornooi strijden 15 internationale topteams in drie rondes en 15 wedstrijden om prijzengeld.
De wedstrijd gaat door op de busparking (Plantinkaai 1) waardoor de bussen zullen worden omgeleid naar de Ledeganckkaai, die zal dienen als alternatieve busparking. De wedstrijden starten om 11.30 uur en eindigen om 21.30 uur. Nadien is er nog een afterparty gepland die duurt tot middernacht.
Sportworx is organisatorisch en financieel verantwoordelijk voor het evenement. De stad Antwerpen wordt gevraagd om logistieke en promotionele ondersteuning te bieden.
De opbouw start op dinsdag 4 september 2018. De locatie is terug bereikbaar op 12 september 2018.
Op 24 augustus 2018 (jaarnummer 7663) keurde het college het besluit goed waarin de toelating werd gevraagd voor het gebruik van de Cruiseterminal voor het sportevenment King of the Court Crown Series 2018.
Sportworx vraagt aan de stad Antwerpen het volgende:
• De vrije zone van 10 meter op het kaaioppervlak, te rekenen vanaf de blauwe steen, dient gerespecteerd te worden;
• De zone van de riviercruiseschepen dient toegankelijk te blijven voor de internationale gasten van de riviercruises en voor toelevering aan de schepen;
• De organisatie dient een duidelijk omleidingsplan op te maken dat de Stadshaven kan communiceren aan de betrokken rederijen;
• Er dient voorzien te worden in een alternatieve busparking.
Bezoekers informeren over multimodale bereikbaarheid van de site (nu geen bereikbaarheidsinformatie op de site).
Er mag geen schade veroorzaakt worden aan de openbare weg.
Elke occasionele veroorzaakte schade dient direct gemeld aan de stad Antwerpen.
Gunstig, zonder risicoanalyse van FOD Volksgezondheid.
Het geluidsniveau van elektronisch versterkte muziek mag niet hoger zijn dan maximum 85 dB LAeq,1 minuut en 100 dB LCeq,1 minuut, gemeten aan de rand van de zone waar het evenement doorgaat.
Mits naleving van het evenementenkader en de politiecodex. Er dient een gunstig advies verkregen te worden van de andere betrokken diensten. Indien er een ongunstig advies gegeven wordt, zal dit door OS/Evenementen gevolgd worden.
Extra
De 10m vrij te houden zone dient aan de Scheldekant (t.h.v. de blauwe steen, tegenover de nooduitgangen) afgeschermd te worden met een afsluiting.
Zoals vermeld in de mail van 21 augustus 2018 wordt er een extra nooduitgang voorzien aan de zijde van de Plantinkaai, rechts van de tribune.
Extra voorwaarden op de standaardvoorwaarden nr. 1824 - grote tijdelijke inrichting (kraam, tent, container, wagen, kermisexploitatie, tribune, podium of gelijkaardig) met meer dan een gelijkvloers niveau of een totale oppervlakte groter dan 60 m² (meer dan 100 personen) of - voor een tribune - met meer dan 100 zit- of staanplaatsen.
Alle nooduitgangen dienen op hoogte gesignaleerd te worden. De signalisatie van de nooduitgangen dient verlicht te worden opdat deze ook bij duisternis zichtbaar zijn.
De constructie van de tribunes, de omliggende constructies (o.a. alle stellingconstructies,…), dienen gedimensioneerd te worden door een erkend ingenieur. Deze constructies incl. de verankeringen dienen na plaatsing gunstig gekeurd te worden door een erkend onafhankelijk keuringsorganisme.
Vluchtwegen, uitgangen en nooduitgangen moeten duidelijk worden gesignaleerd d.m.v. de juiste pictogrammen. De signalisatie moet goed zichtbaar en leesbaar zijn, zowel bij daglicht als bij duisternis.
Voorwaarden gangen:
o zijn minimum 80 cm breed (a rato1,25 cm per persoon die er gebruik van maakt);
o lengte van doodlopende gangen is kleiner dan 5 m.
Voorwaarden trappen:
o zijn van het rechte type;
o zijn minimum 80 cm breed (a rato1,25 cm per persoon die er gebruik van maakt);
o hebben aan beide zijden leuningen;
o aantrede van elke trede = minimaal 20 cm en is gelijk;
o optrede van elke trede = maximaal 18 cm en is gelijk.
Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 26 maart 2018 (jaarnummers 192 en 193) wordt voldaan.
Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname.
Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad.
De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.
De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname.
Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator.
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname
(de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).
Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd.
Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf, enz.)
De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen.
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat.
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.
De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad bedraagt 7,00 euro per container van 240 liter en 27,00 euro per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad een bijkomend bedrag van 7,00 euro of 27,00 euro aan per geledigde container.
Het college keurt de gevraagde ondersteuning goed voor de King of the Court Crown Series 2018 dat plaatsvindt op zaterdag 8 september 2018 op de busparking (Plantinkaai 1).
Het college verleent de organisator, Sportworx BV, Kwelkade 1, 4001 RK Tiel, de gevraagde toelatingen, indien men rekening houdt met:
Het college keurt goed om, voorafgaand aan de King of the Court Crown Series 2018 met de organisatie Sportworx BV het 'charter sportevenementen' af te sluiten.
Het college keurt de afvaardiging goed van de schepen voor sport voor het uitreiken van prijzen volgens protocollaire afspraken.
Dienst |
Taak |
LP/Openbare Orde/Evenementen |
|
SW/B&O/Interventies |
|
SB/Bijzondere Opdrachten en Feestmateriaal |
|
CS-S-Sporting A Evenementen |
|
Visit Antwerpen/Ondernemen en Stadsmarketing |
|
Mobiliteit en Parkeren/Buurtparkeren |
|