Terug

2018_CBS_07736 - Omgevingsvergunning - OMV_2018076566. Boekstraat 52. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 31/08/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_07736 - Omgevingsvergunning - OMV_2018076566. Boekstraat 52. District Wilrijk - Goedkeuring 2018_CBS_07736 - Omgevingsvergunning - OMV_2018076566. Boekstraat 52. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

10 juli 2018

14 augustus 2018

Voorwaardelijk gunstig

AQUAFIN NV

10 juli 2018

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan

Fluvius

10 juli 2018

19 juli 2018

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

DL adresbeheer (huisnummers)

10 juli 2018

10 juli 2018

stadsontwikkeling/ mobiliteit

10 juli 2018

13 juli 2018

 

Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
    De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
    De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
    De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 34: Stabiliteit en scheidingsmuren:
    de rechtse scheidingsmuur wordt opgetrokken als enkelvoudige scheidingsmuur naast de perceelsgrens met een dikte van 0,14 meter. Het is niet duidelijk welke brandweerstand deze scheidingsmuur heeft;
  • artikel 36: Zonnepanelen en zonnecollectoren: in de beschrijvende nota is vermeld dat er zonnepanelen worden geplaatst op het hoogste dakvlak. Het is niet duidelijk of deze worden voorzien conform artikel 36;
  • artikel 38: Groendaken: alle delen van het hoogste dak, die niet ingenomen worden door zonnepanelen of zonnecollectoren moeten aangelegd worden als groendak.

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt

geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
    De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid

Het bouwen van een meergezinswoning is in overeenstemming met de bestemming van het perceel en de woonfuncties op de omliggende percelen.

Visueel-vormelijke elementen

De voorgestelde gevelmaterialen zijn in overeenstemming met de stedelijke context van het perceel en het gevelbeeld doet geen afbreuk aan het straatbeeld.

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het voorgesteld  gabarit sluit aan bij dit van de gebuur en is niet vreemd in de omgeving.

De tuinzone die wordt voorzien op het gelijkvloers is voldoende diep voor de woonfunctie op het gelijkvloers. Bijgevolg is het voorstel ruimtelijk inpasbaar in de omgeving.

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

In voorwaarden zal worden opgelegd dat de nieuwe scheimuur naast de rechter perceelgrens moet worden uitgevoerd conform artikel 34§3 van de bouwcode.

Indien er zonnepanelen worden voorzien op het hoogste dakvlak moeten deze geplaatst worden conform artikel 36 van de bouwcode en de delen van het dak waar geen zonnepanelen worden geplaatst moeten worden aangelegd als groendak conform artikel 38.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

In het duplexappartement wordt er veel oppervlakte voorzien voor slaapkamers en bureauruimten in verhouding met de voorziene oppervlakte voor de woonkamer, eetkamer en keuken.

Het voorstel is echter aanvaardbaar gelet op de voldoende hoge plafonds en grote raamopeningen die worden voorzien en op voorwaarde dat de bureauruimten niet worden ingericht en in gebruik worden genomen als bijkomende slaapkamer.

De fietsenberging voorziet stalplaatsen voor 5 fietsen. Dit is toereikend voor de 2 + 1 slaapkamers. Indien de bureauruimten worden omgevormd tot slaapkamers is deze te klein voor de 7 te voorziene fietsen.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen voor de nieuwe woongelegenheden.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de nieuwbouw van de meergezinswoning met 2 appartementen. Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1

De werkelijke parkeerbehoefte is 2. (2 x 1 = 2)

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen voor de nieuwe woongelegenheden.

 

In de bestaande toestand is er een erfdienstbaarheid op het perceel voor de doorgang naar garageboxen op het achterliggend perceel.  Deze erfdienstbaarheid wordt ontbonden. Er kom een nieuwe toegang naar de garageboxen op de plaats van 2 boxen. Deze parkeerplaatsen worden gecompenseerd op hetzelfde terrein. Deze parkeerplaatsen worden niet toegekend aan de nieuwe appartementen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen voor de nieuwe woongelegenheden bedraagt 0.

 

Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een perceel met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens art. 12, §3, 1° (Levendige plint) is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2 – 0 = 2.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 2 plaatsen.


Advies aan het college

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. de rechtse scheimuur uit te voeren conform artikel 34§3 van de bouwcode;
  3. zonnepanelen uit te voeren conform artikel 36 van de bouwcode;
  4. het platte dak aan te leggen als groendak conform artikel 38 van de bouwcode;
  5. de bureauruimten in het duplexappartement niet in te richten en in gebruik te nemen als bijkomende slaapkamer;
  6. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

21 juni 2018

Volledig- en ontvankelijk

10 juli 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

8 september 2018

Verslag GOA

23 augustus 2018

naam GOA

Wim Van Roosendael

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer :

OMV_2018076566

Gegevens van de aanvrager:

de heer Hubert Van Haevermaet met als adres Boekstraat 54 te 2610 Antwerpen en mevrouw Rita Peelman met als adres Boekstraat 54 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Ligging van het project:

Boekstraat 52 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 43 sectie A nr. 319W

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

bouwen van een meergezinswoning met 2 woonentiteiten

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

  • 21/03/1977: vergunning (222#4511) voor het bouwen van een woning Boekstraat 54;
  • 13/04/1964: vergunning (222#540) voor het oprichten van 6 autobergplaatsen;
  • 26/08/1963: vergunning (222#263) voor het bouwen van 9 garages.

 

Laatst vergunde toestand

21/03/1977: vergunning (222#4511) voor het bouwen van een woning Boekstraat 54.

 

Bestaande toestand

  • perceel dat werd afgesplitst van het naastliggend perceel waar een bouwhandel is gevestigd in het binnengebied;
  • niet-vergunde verandaconstructie behorende tot Boekstraat 54;
  • op het perceel is een erfdienstbaarheid gevestigd voor het bereiken van de achterliggende garageboxen.

Inhoud van de aanvraag

  • bouwen van een nieuwbouw meergezinswoning met twee wooneenheden:
    • duplexwoning met 2 slaapkamers van 136m² BVO (gelijkvloers en eerste verdieping) met tuin;
    • tweede appartement met 1 slaapkamer van 66m² BVO (op de tweede verdieping) met inpandig terras aan de straatzijde;
  • gesloten bebouwing met twee bouwlagen onder plat dak;
  • bouwhoogte van 10,00 meter;
  • gevelafwerking:
    • bruin-grijs metselwerk met horizontale gevelelementen in prefab betonpanelen;
    • grijs buitenschrijnwerk;
    • grijze aluminium borstwering;
    • afwerking wachtgevel (scheidingsmuur rechts) in antracietkleurige sandwichpanelen;
  • bouwdiepte gelijkvloers en bovenliggende verdiepingen van respectievelijk 14,46 meter en 12,00 meter;
  • het verwijderen van twee garageboxen in functie van toegankelijkheid naar garageboxen op achterliggend perceel;
  • het realiseren van twee nieuwe open autoparkeerplaatsen ter vervanging van de verwijderde garageboxen op het aanpalend perceel.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

  1. de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven;
  2. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  3. de rechtse scheimuur uit te voeren conform artikel 34§3 van de bouwcode;
  4. zonnepanelen uit te voeren conform artikel 36 van de bouwcode;
  5. het platte dak aan te leggen als groendak conform artikel 38 van de bouwcode;
  6. de bureauruimten in het duplexappartement niet in te richten en in gebruik te nemen als bijkomende slaapkamer;
  7. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.