Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
10 juli 2018 |
14 augustus 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
AQUAFIN NV |
10 juli 2018 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan |
Fluvius |
10 juli 2018 |
19 juli 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
DL adresbeheer (huisnummers) |
10 juli 2018 |
10 juli 2018 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
10 juli 2018 |
13 juli 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale wetgeving
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt
geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Het bouwen van een meergezinswoning is in overeenstemming met de bestemming van het perceel en de woonfuncties op de omliggende percelen.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgestelde gevelmaterialen zijn in overeenstemming met de stedelijke context van het perceel en het gevelbeeld doet geen afbreuk aan het straatbeeld.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het voorgesteld gabarit sluit aan bij dit van de gebuur en is niet vreemd in de omgeving.
De tuinzone die wordt voorzien op het gelijkvloers is voldoende diep voor de woonfunctie op het gelijkvloers. Bijgevolg is het voorstel ruimtelijk inpasbaar in de omgeving.
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
In voorwaarden zal worden opgelegd dat de nieuwe scheimuur naast de rechter perceelgrens moet worden uitgevoerd conform artikel 34§3 van de bouwcode.
Indien er zonnepanelen worden voorzien op het hoogste dakvlak moeten deze geplaatst worden conform artikel 36 van de bouwcode en de delen van het dak waar geen zonnepanelen worden geplaatst moeten worden aangelegd als groendak conform artikel 38.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
In het duplexappartement wordt er veel oppervlakte voorzien voor slaapkamers en bureauruimten in verhouding met de voorziene oppervlakte voor de woonkamer, eetkamer en keuken.
Het voorstel is echter aanvaardbaar gelet op de voldoende hoge plafonds en grote raamopeningen die worden voorzien en op voorwaarde dat de bureauruimten niet worden ingericht en in gebruik worden genomen als bijkomende slaapkamer.
De fietsenberging voorziet stalplaatsen voor 5 fietsen. Dit is toereikend voor de 2 + 1 slaapkamers. Indien de bureauruimten worden omgevormd tot slaapkamers is deze te klein voor de 7 te voorziene fietsen.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen voor de nieuwe woongelegenheden.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de nieuwbouw van de meergezinswoning met 2 appartementen. Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1 De werkelijke parkeerbehoefte is 2. (2 x 1 = 2)
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen voor de nieuwe woongelegenheden.
In de bestaande toestand is er een erfdienstbaarheid op het perceel voor de doorgang naar garageboxen op het achterliggend perceel. Deze erfdienstbaarheid wordt ontbonden. Er kom een nieuwe toegang naar de garageboxen op de plaats van 2 boxen. Deze parkeerplaatsen worden gecompenseerd op hetzelfde terrein. Deze parkeerplaatsen worden niet toegekend aan de nieuwe appartementen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen voor de nieuwe woongelegenheden bedraagt 0.
Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een perceel met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens art. 12, §3, 1° (Levendige plint) is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2 – 0 = 2. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 2 plaatsen. |
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
21 juni 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
10 juli 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
8 september 2018 |
Verslag GOA |
23 augustus 2018 |
naam GOA |
Wim Van Roosendael |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018076566 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Hubert Van Haevermaet met als adres Boekstraat 54 te 2610 Antwerpen en mevrouw Rita Peelman met als adres Boekstraat 54 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Boekstraat 52 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 43 sectie A nr. 319W |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
bouwen van een meergezinswoning met 2 woonentiteiten |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand
21/03/1977: vergunning (222#4511) voor het bouwen van een woning Boekstraat 54.
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.