Terug

2018_CBS_07727 - Omgevingsvergunning - OMV_2018066920. Terbekehofdreef 51. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 31/08/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_07727 - Omgevingsvergunning - OMV_2018066920. Terbekehofdreef 51. District Wilrijk - Goedkeuring 2018_CBS_07727 - Omgevingsvergunning - OMV_2018066920. Terbekehofdreef 51. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Adviezen 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

9 juli 2018

9 augustus 2018

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius

9 juli 2018

23 juli 2018

Voorwaardelijk gunstig

FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie

9 juli 2018

25 juli 2018

Voorwaardelijk gunstig

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

9 juli 2018

26 juli 2018

Voorwaardelijk gunstig

Departement Omgeving - seveso

9 juli 2018

25 juli 2018

Geen advies

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers

16 augustus 2018

17 augustus 2018

stadsontwikkeling/ mobiliteit

9 juli 2018

10 juli 2018

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

9 juli 2018

19 juli 2018

DL adresbeheer (huisnummers)

9 juli 2018

10 juli 2018

stadsontwikkeling/ ruimte

9 juli 2018

13 juli 2018

 

Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop. (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)

De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):

  • artikels 22 – 26: Toegangen, deuropeningen en deuren

KMO Unit 8 en KMO unit ‘Dejond’ moeten ook door middel van een toegankelijke inkom/deur bereikbaar zijn.  Op plan staat geen deur ingetekend, enkel poorten. Deuren in een poort moeten ook voldoen.

  • artikel 22: Toegangen, deuropeningen en deuren

De deur naar de vergaderruimte op het gelijkvloers van KMO Unit 1 moet een min. vrije doorgangsbreedte hebben van 90 cm (bruto maat: 105 cm) De bestaande kolom verhinderd dit.

  • artikel 22: Toegangen, deuropeningen en deuren

De inkomdeuren van alle KMO-units en de deuren naar vergaderzalen en de aangepaste toiletten op het gelijkvloers moeten een minimale vrije doorgangsbreedte van 90 cm hebben (bruto maat: 105 cm) Dit is niet overal duidelijk op plan.  

  • artikel 24: Toegangen, deuropeningen en deuren

Rakend aan het deurblad en het draaivlak van de deuren naar de aangepast toiletten in KMO Unit 1 en KMO Unit 2  moet een vrije en vlakke draairuimte van min. 150 cm zijn. Het sas moet vergroot worden.

  • artikel 25: Toegangen, deuropeningen en deuren

Naast de inkomdeuren van KMO Unit 1 en KMO Unit 2 moet telkens een vrije en vlakke vloer-en wandbreedte van min. 50 cm zijn. Dit is aan de buitenzijde niet overal het geval. De deuren kunnen in de meeste gevallen gewoon verschoven worden

  • artikel 25: Toegangen, deuropeningen en deuren

Naast de deur naar de vergaderruimte op het gelijkvloers van KMO Unit 1 (aan klinkzijde) moet een vrije en vlakke vloer- en wandbreedte van min. 50 cm zijn. De trap begint te vroeg om deze vrije ruimte te garanderen;

  • artikel 28: Onthaalmeubel

De onthaalbalie van KMO Unit 1 en KMO Unit 2 moeten voorzien worden van een verlaagd onderrijdbaar gedeelte.

  • artikels 29/2 – 32: Toiletten

De wastafels in de aangepaste toiletten moet onderrijdbaar zijn.

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)

De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 26 Afvalverzameling:

Elke unit dient voorzien te worden van een afvalberging van minimaal 4 m².

Deze werden niet aangeduid op het plan.

  • artikel 38 Groendaken:

De vernieuwde daken moeten aangelegd worden als groendak behalve de daken die worden voorzien van energieopwekkende systemen, zoals zonnepanelen of –collectoren.

  • artikel 43 Septische putten:

Er worden 5 septische putten voorzien van elk 1.500 liter. Volgens de bouwcode moet er minimaal 37.950 liter voorzien worden.

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggend project heeft een aanzienlijke oppervlakte, maar ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied. Het bedrijventerrein Ter Beke heeft echter een gekende waterproblematiek. De infiltratievoorzieningen die worden voorgesteld zijn niet verenigbaar met de deze problematiek. 

  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid

De opdeling van het bestaande gebouw in voorgestelde units is principieel in overeenstemming met de industriële bestemming van het perceel. In voorwaarden zal wel worden opgenomen dat niet meer dan 25% nevenfuncties mogen worden voorzien per unit.

Gelet op de aard van de aanvraag werd er advies gevraagd aan de stedelijke dienst ondernemen en stadsmarketing/business en innovatie. Zij brachten volgend advies uit: “Het project omvat de afbraak, verbouwing, herinrichting van een bestaand industrieel complex.

Het gebouw wordt opgedeeld in 4 grote en 5 kleine units. Het gebouwencomplex voorziet ook de nodige parkeerplaatsen, fietsenstallingen en laad/losfaciliteiten. Voor het dossier kan een gunstig advies gegeven worden.”

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Wat betreft de oppervlakte en bouwhoogte van de verschillende units en volumes is het voorstel aanvaardbaar in het industriegebied waar het perceel is gelegen.

Voorliggende opdeling van het bestaande volume en de aanpassingen aan de gevels ter hoogte van de Terbekehofdreef hebben echter een grote impact op het openbaar domein en het gebruik ervan.

Het volgende werd opgenomen in het advies van de stedelijke dienst mobiliteit: “Het aantal op- en afritten ter hoogte van de Terbekehofdreef is enorm. Gekeken naar het gebouw is er rechts 24 meter oprit, in het midden 9,50 meter en links 26 meter opritbreedte. Deze lengtes zijn te veel voor de breedte van het perceel.

Aan de noordzijde van het perceel blijft de bestaande toestand ongewijzigd. Het lijkt ons hier mogelijk om een groene afsluiting te voorzien op de rooilijn langs de 8 haakse parkeerplaatsen en ter hoogte van de perceelsgrens waar nu ook wagens staan gestald om de oprit te versmallen ten opzichte van het openbaar domein. Zo gaan we daar van 24 meter “oprit” naar ongeveer 15 meter en kunnen er op het openbaar domein meer wagens geparkeerd worden.

Het is niet nodig om in het midden van het perceel ook de mogelijkheid te voorzien om met de wagen op en af te kunnen rijden. Alle voertuigen die tussen de magazijnen willen parkeren kunnen op- en afrijden rijden aan zuidelijke zijde van het perceel. Langs deze inrit zijn alle parkeerplaatsen bereikbaar. Een beperkte centrale toegang om te voet en met de fiets het perceel te betreden kan wel nuttig zijn en zorgt voor een scheiding van verkeersstromen.  

Boven de zuidelijke inrit wordt nog een zone voorzien voor het ontsluiten van de 4 laad-en loskades van unit 1. Hier zullen de vrachtwagens achteruit over het fietspad moeten rijden om de kades te kunnen bereiken. Dit is niet wenselijk. We streven ernaar om op- en afrijden vooruit te laten plaatsvinden.”

De aanpassingen aan de zuidelijke inrit en de voortuinstrook voor unit 1 zijn gelet op de verkeersveiligheid voor de zwakke weggebruikers en de duidelijkheid op het openbaar domein ook onwenselijk.

Er wordt hierbij verwezen naar de inrichting van het perceel langs de Fotografielaan, waar een duidelijke gebundelde op- en afrit is voorzien voor het vrachtverkeer en waarbij voldoende circulatie is voorzien op eigen perceel voor het maken van draaibewegingen van vrachtwagens.

In voorwaarde zal bijgevolg worden opgelegd de breedte van alle op- en afritten te versmallen en de vrijgekomen ruimte groen in te richten.

Zoals aangehaald in het advies van de lokale politie/verkeerspolitie, is voor de Terbekehofdreef ook een heraanleg gepland. Deze werken werden recent gestart.

Ook in het advies van de stedelijke dienst stadsontwikkeling/ontwerp en uitvoering wordt verwezen naar de heraanleg van deze straat: “ Het te verbouwen bedrijfspand is gelegen aan de Terbekehofdreef. Voor deze straat is een heraanleg gepland (aanvrager Rio-Link) en werd een vergunning afgeleverd (vergunningsaanvraag 20172994). Omdat met de verbouwing van het bedrijfspand een toegang voor voertuigen en een laad- en loskade wordt voorzien, die bereikbaar moet zijn vanaf de openbare weg, dienen beide werken op elkaar te worden afgestemd (rekening houdend met draaicirkels vrachtwagens, inplanting bomen, fundering voetpad en aangepaste boordstenen). Zolang er geen heraanleg van de straat is uitgevoerd, dienen de nodige aanpassingen (aangepaste fundering en boordstenen) en herstellingen aan het openbaar domein uitgevoerd te worden volgens de procedure van de stad Antwerpen (https://www.antwerpen.be/nl/info/52d5052439d8a6ec798b4a7e/schade-aan-openbaar-domein-of-aanpassing-na-werken). Ook de bestaande verlichtingspaal moet dan mogelijk verplaatst worden.”

Op basis van de plannen van de heraanleg van de Terbekehofdreef wordt vastgesteld dat  ter hoogte van de bijkomende laad- en loskades, aan de zuidelijke zijde van het perceel, een bushalte zal worden voorzien op het voetpad. Voor deze bushalte wordt een lengte voorzien van +/- 25 meter.  Gelet op bovenstaande adviezen, de afgeleverde plannen van de heraanleg van de Terbekehofdreef en het advies van mobiliteit zal bij het verlenen van de vergunning worden opgenomen dat de werken moeten worden afgestemd met De Lijn en de dienst stadsontwikkeling/ontwerp en uitvoering.

Visueel-vormelijke elementen

De voorgestelde materialen van de nieuwe gevels zijn in overeenstemming met de industriële context van de omgeving. Omwille van duurzaamheidseisen is het belangrijk om de stedelijke opwarming te verminderen. Voor gevels raadt de stad het gebruik van lichte kleuren aan. Het voorzien van grijze en zwarte sandwichpanelen is hiermee niet in overeenstemming. Er zal in voorwaarden worden opgelegd dat de gevelpanelen moeten worden voorzien in lichte kleuren.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen functiewijziging en geen uitbreiding van het bouwvolume betreft.

Gelet op het groot aantal parkeerplaatsen dat wordt voorzien in de aanvraag werd er advies gevraagd aan de stedelijke dienst mobiliteit. Hun advies luidt als volgt: “Voor deze functie kijken we in de CROW naar het kengetal voor arbeidsextensieve - en bezoekersextensieve bedrijvigheid. Het kencijfer voor sterk stedelijk /schil centrum is gemiddeld (0,5 pp + 1 pp) /2 = 0,75 pp per 100m² BVO. In voorliggende aanvraag betekend dit 12 151m² / 100m² x 0,75 = 91 parkeerplaatsen…

In bijgevoegde nota wordt de parkeerbehoefte gemotiveerd en het autogebruik van de werkgevers vastgelegd op 80%, dit ligt heel wat hoger dan onze streef modal split. Liefst zien we dit lager worden door sturende maatregelen. Het kencijfer dat wordt toegepast voor de units 3 tot 7 ligt met 1 pp per 100m² BVO hoger dan wij zelf zouden toepassen, nl 0,75 pp per 100m². Voor ons zou het voorzien van 35 + 40 + 19 = 94 parkeerplaatsen maximum genoeg moeten zijn.”

Gelet op bovenstaande advies zal in voorwaarden worden opgelegd dat voor voorliggend voorstel maximaal 94 parkeerplaatsen mogen worden voorzien. De overige plaatsen dienen een groene invulling te krijgen en onverhard worden aangelegd. Dit zal worden opgenomen in voorwaarden bij het verlenen van de vergunning.

Wat betreft de voorziene fietsenstallingen werd volgende opgenomen in het advies van de dienst mobiliteit: “ …De locatie van de fietsenstallingen is in orde voor unit 1 en 2. Voor de units 3 tot 7 worden de stalplaatsen bij voorkeur bij de ingang van elke unit apart voorzien of in het volume zelf . Om het elektrisch fietsen te stimuleren moet er de mogelijkheid zijn om batterijen op te laden.” Gelet op bovenstaande zal in voorwaarden worden opgenomen dat de fietsenstallingen voor units 3 tot 7 in het bouwvolume zelf moeten worden voorzien zodat elektrische fietsen makkelijk opgeladen kunnen worden en zodat de zone van de voorziene fietsenstalling groen en onverhard kan worden aangelegd.

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Gelet op de bepalingen van de verordening toegankelijkheid zullen een aantal voorwaarden worden opgenomen bij het verlenen van de vergunning.

Conform artikels 22 tot 26 dienen ook unit 8 en unit ‘DeJond’ door middel van een toegankelijke deur bereikbaar te zijn.

Conform artikel 22 moeten alle inkomdeuren naar de verschillende units, de deuren van de kantoorgedeelten op het gelijkvloers naar vergaderzalen, bureauruimten en aangepaste toiletten  een minimale vrije doorgangsbreedte hebben van 90 cm.

Conform artikel 24 moet in unit 1 en 2 een vrije en vlakke draairuimte van min. 150 cm, rakend aan het deurblad en het draaivlak van de deuren, naar de aangepaste toiletten voorzien worden. Het sas moet vergroot worden.

Conform artikel 25 moet naast de inkomdeuren naar de verschillende units en naast de deuren van de kantoorgedeelten op het gelijkvloers naar vergaderzalen, bureauruimten en aangepaste toiletten, een vrije en vlakke vloer- en wandbreedte van min. 50 cm worden voorzien.

Conform artikel 28 dient de onthaalbalie in unit 1 en 2 voorzien te worden van een verlaagd onderrijdbaar gedeelte.

Conform artikels 29/2 tot 32 dienen de wastafels in aangepaste toiletten onderrijdbaar te zijn.

Gelet op de bepalingen van de voorschriften van de bouwcode zullen een ook volgende  voorwaarden worden opgenomen bij het verlenen van de vergunning.

Conform artikel 26 zal elke unit moeten worden voorzien van een afvalberging van minimaal 4 m². 

Conform artikel 38 moeten alle nieuwe platte daken worden aangelegd als groendak behalve die zones waar eventueel zonnepanelen worden geplaatst.

De septische putten moeten voldoen aan de bepalingen van artikel 43 van de bouwcode.

 

Gelet op de gekende waterproblematiek in het bedrijventerrein en de aanzienlijke oppervlakte van de vernieuwde dakoppervlakten en verhardingen zal in voorwaarden worden opgenomen dat de vereiste infiltratiecapaciteit moet worden voorzien in open infiltratiebekkens.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Gelet op de aard van de aanvraag werd er advies gevraagd aan de stedelijke dienst stadsontwikkeling/ruimte. Zij brachten volgend advies uit: “Ter hoogte van de zuidelijke perceelsgrens van de vergunningsaanvraag wordt in de waterstudie een doorsteek voorzien. De doorsteek is een standaardprofiel (A) van een langsgracht, met een natuurlijk groen talud zonder oeververs­teviging van 6/4 (ca. 33°) en een bodemprofiel van minstens 0,5m breed. De oevers en bijhorende bermen zijn dus beplant­baar en kunnen een functie vervullen binnen het groen netwerk. Om het geheel te realiseren is ongeveer een breedte van 6 meter vereist. Ten tweede verwijzen we ook naar de bouwcode, waarin groendaken gevraagd worden op nieuwe daken. Bijgevolg adviseren we waar nodig een groendak te voorzien, al dan niet in combinatie met zonnepanelen. Ten derde vragen we aandacht voor het water dat op de vernieuwde verharding valt. Het water wordt mogelijk vervuild door het vrachtverkeer.  De afwatering van deze nieuwe verharding wordt best gezuiverd aan het openbaar domein aangeboden.”

Voorliggende aanvraag legt geen hypotheek op de ontwikkeling van de voorziene doorsteek volgens de waterstudie. Gelet op bovenstaand advies zal wel in voorwaarden worden opgenomen dat de nieuwe daken moeten worden aangelegd als groendak en dat de waterafvoeren van de nieuwe verharding moeten worden voorzien van een olieafscheider voor het water wordt geïnfiltreerd.

De aanvraag maakt ook melding van de splitsing van het perceel van unit ‘DeJond’, ten behoeve van de naastgelegen firma DeJond. Het afsplitsen van een perceel maakt echter geen onderdeel uit van de omgevingsvergunning.

Advies aan het college

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. maximaal 25% nevenfuncties te voorzien per unit;
  3. afstemmen van de werken en de op- en afritten met De Lijn en de dienst stadsontwikkeling/ontwerp en uitvoering;
  4. maximaal 94 parkeerplaatsen te voorzien. De overige parkeerplaatsen een groene invulling te geven en onverhard te laten;
  5. de fietsenstallingen voor unit 3 tot 7 te voorzien in het bouwvolume van de verschillende units;
  6. de vrijgekomen zone van de voorziene fietsenstalling voor unit 3 tot 7 groen en onverhard aan te leggen;
  7. de nieuwe gevelpanelen te voorzien in een lichte kleur;
  8. te voldoen aan artikels 22 tot 26, 28 en 29/2 tot 32 van de verordening toegankelijkheid;
  9. elke unit te voorzien van een afvalberging conform artikel 26 van de bouwcode;
  10. alle nieuwe platte daken aan te leggen als groendak conform artikel  38 behalve die delen waar eventueel zonnepanelen worden voorzien;
  11. de inhoud van de septische putten te voorzien volgens artikel 43 van de bouwcode;
  12. de vereiste infiltratiecapaciteit te voorzien in open  infiltratiebekkens;
  13. de waterafvoeren van de vernieuwde verhardingen te voorzien van een olieafscheider voor het water wordt geïnfiltreerd;
  14. te voldoen aan het advies van de ASTRID-veiligheidscommissie en indoordekking te voorzien in unit1, unit 2, unit 8 en unit DeJond;
  15. te voldoen aan het advies van Eandis dat in bijlage is toegevoegd;
  16. de centrale op- en afrit aan de Terbekehofdreef maximaal 5m breed uit te voeren en de overige ruimte over een diepte van 11,5m groen in te richten;
  17. de rechtse op- en afrit aan de Terbekehofdreef maximaal 6 breed uit te voeren en de overige ruimte over een diepte van 3m groen in te richten;
  18. de linkse op- en afrit aan de Terbekehofdreef ter hoogte van de verlaagde laad- en loskade maximaal 6 breed uit te voeren en de overige ruimte over een diepte van 3m groen in te richten;
  19. de linkse op- en afrit aan de Terbekehofdreef ter hoogte van de licht verhoogde laad- en loskade maximaal 6 breed uit te voeren en de overige ruimte over een diepte van 3m groen in te richten;

 

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

12 juni 2018

Volledig- en ontvankelijk

9 juli 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

7 september 2018

Verslag GOA

23 augustus 2018

naam GOA

Wim Van Roosendael

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer :

OMV_2018066920

Gegevens van de aanvrager:

WILLY DEPAGE NV met als adres Straatsburgdok-Noordkaai 33 te 2030 Antwerpen

Ligging van het project:

Terbekehofdreef 51 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 44 sectie D nr. 176H3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een industriegebouw tot 3 afzonderlijke industriegebouwen met daarin 9 afzonderlijke units

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

  • 06/02/1989: vergunning (222#7364) voor het uitbreiden van werkplaatsen;
  • 10/12/1992: vergunning (222#8230) voor de verharding voor een gebouw;
  • 23/07/2003: vergunning (222#10613) voor het plaatsen van een tijdelijk modulair gebouw;
  • 27/06/1991: milieuvergunning (25#58697) voor uitbreiden van vergund bedrijf ;
  • 07/07/2017: goedkeuring van het ontwerp- eindrapport voor de waterstudie Ter Beke Zuid door het College van burgemeester en schepenen;
  • 24/11/2017: aanvraag (20172994) voor rioleringswerken en aanleggen van de straten Terbekehofdreef, Dynamicalaan en het gedeelte van de Moerelei tussen Fotografielaan en Terbekehofdreef.

 

Laatst vergunde toestand

  • industriële site tussen de Fotografielaan en de Terbekehofdreef;
  • ter hoogte van de Fotografielaan is er een vierkant vrijstaand gebouw voorzien met toonzaal op het gelijkvloers en administratie op de verdieping. Dit gebouw is verbonden met de magazijnen;
  • de magazijnen werden opgebouwd in verschillende fases met een bouwdiepte van 230 meter en een breedte van 100 meter;
  • ter hoogte van de Fotografielaan bevindt zich een parking voor 74 wagens, deels voorzien voor het gebouw, deels in de zijtuinstrook;
  • ter hoogte van de Terbekehofdreef  bevindt zich een administratief gedeelte  en een conciërgewoning op de verdieping;
  • aan de zijde van de Fotografielaan zijn er 7 loskades voorzien.

 

Bestaande toestand

  • idem laatst vergunde toestand;
  • ter hoogte van de Fotografielaan werd een deel van het perceel, met het vierkant vrijstaand gebouw en 24 parkeerplaatsen, afgesplitst.

Inhoud van de aanvraag

  • opdelen van het bestaande gebouw in drie fysiek van elkaar gescheiden delen;
  • het gebouw links vooraan heeft een oppervlakte van 4.728 m² en wordt volledig opnieuw gebouwd met een plat dak en een kroonlijshoogte van 9 meter;
  • het gebouw links vooraan krijgt een nieuw kantoorvolume gespreid over twee bouwlagen en een aantal loskades;
  • voor het gebouw rechts vooraan blijft de bestaande constructie behouden en wordt er een nieuwe gevel bekleding voorzien;
  • het gebouw rechts vooraan heeft een oppervlakte van 4.874 m²;
  • de bestaande kantoorruimte van het gebouw rechts vooraan wordt heringericht en blijft gespreid over twee bouwlagen;
  • voor het gebouw achteraan dat al eerder in twee delen werd opgesplitst blijft de bestaande constructie behouden;
  • het gebouw achteraan wordt door middel van opvulwanden opgesplitst waardoor er aan de voorzijde van het gebouw 5 kleine units komen en achteraan nog 1 grotere unit;
  • het gebouw aan de achterzijde van het perceel (zijde Fotografielaan) blijft ongewijzigd;
  • op de vrijgekomen ruimte worden parkeerplaatsen, fietsenbergingen en nieuwe wegenis  voorzien.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

  1. de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven;
  2. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  3. maximaal 25% nevenfuncties te voorzien per unit;
  4. afstemmen van de op- en afritten met de dienst stadsontwikkeling/ontwerp en uitvoering;
  5. De fietsenstallingen afsluitbaar en overdekt te voorzien, of inpandig te voorzien per unit;
  6. te voldoen aan artikels 22 tot 26, 28 en 29/2 tot 32 van de verordening toegankelijkheid;
  7. elke unit te voorzien van een afvalberging conform artikel 26 van de bouwcode;
  8. alle nieuwe platte daken aan te leggen als groendak conform artikel  38 behalve die delen waar eventueel zonnepanelen worden voorzien;
  9. de inhoud van de septische putten te voorzien volgens artikel 43 van de bouwcode;
  10. maximaal naar technische mogelijkheid infiltratiecapaciteit te voorzien in open  infiltratie- en/of buffer - en/of vertraagde afvoerbekkens;
  11. de waterafvoeren van de vernieuwde verhardingen te voorzien van een olieafscheider voor het water wordt geïnfiltreerd;
  12. te voldoen aan het advies van de ASTRID-veiligheidscommissie en indoordekking te voorzien in unit1, unit 2, unit 8 en unit DeJond;
  13. te voldoen aan het advies van Eandis dat in bijlage is toegevoegd;
  14. de centrale op- en afrit aan de Terbekehofdreef maximaal 5m breed uit te voeren en de overige ruimte over een diepte van 11,5m groen in te richten;
  15. de rechtse op- en afrit aan de Terbekehofdreef maximaal 6 breed uit te voeren en de overige ruimte over een diepte van 3m groen in te richten;
  16. de linkse op- en afrit aan de Terbekehofdreef ter hoogte van de verlaagde laad- en loskade maximaal 6 breed uit te voeren en de overige ruimte over een diepte van 3m groen in te richten;
  17. de linkse op- en afrit aan de Terbekehofdreef ter hoogte van de licht verhoogde laad- en loskade maximaal 6 breed uit te voeren en de overige ruimte over een diepte van 3m groen in te richten.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.