Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
9 juli 2018 |
9 augustus 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius |
9 juli 2018 |
23 juli 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie |
9 juli 2018 |
25 juli 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) |
9 juli 2018 |
26 juli 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Departement Omgeving - seveso |
9 juli 2018 |
25 juli 2018 |
Geen advies |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers |
16 augustus 2018 |
17 augustus 2018 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
9 juli 2018 |
10 juli 2018 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
9 juli 2018 |
19 juli 2018 |
DL adresbeheer (huisnummers) |
9 juli 2018 |
10 juli 2018 |
stadsontwikkeling/ ruimte |
9 juli 2018 |
13 juli 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop. (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):
KMO Unit 8 en KMO unit ‘Dejond’ moeten ook door middel van een toegankelijke inkom/deur bereikbaar zijn. Op plan staat geen deur ingetekend, enkel poorten. Deuren in een poort moeten ook voldoen.
De deur naar de vergaderruimte op het gelijkvloers van KMO Unit 1 moet een min. vrije doorgangsbreedte hebben van 90 cm (bruto maat: 105 cm) De bestaande kolom verhinderd dit.
De inkomdeuren van alle KMO-units en de deuren naar vergaderzalen en de aangepaste toiletten op het gelijkvloers moeten een minimale vrije doorgangsbreedte van 90 cm hebben (bruto maat: 105 cm) Dit is niet overal duidelijk op plan.
Rakend aan het deurblad en het draaivlak van de deuren naar de aangepast toiletten in KMO Unit 1 en KMO Unit 2 moet een vrije en vlakke draairuimte van min. 150 cm zijn. Het sas moet vergroot worden.
Naast de inkomdeuren van KMO Unit 1 en KMO Unit 2 moet telkens een vrije en vlakke vloer-en wandbreedte van min. 50 cm zijn. Dit is aan de buitenzijde niet overal het geval. De deuren kunnen in de meeste gevallen gewoon verschoven worden
Naast de deur naar de vergaderruimte op het gelijkvloers van KMO Unit 1 (aan klinkzijde) moet een vrije en vlakke vloer- en wandbreedte van min. 50 cm zijn. De trap begint te vroeg om deze vrije ruimte te garanderen;
De onthaalbalie van KMO Unit 1 en KMO Unit 2 moeten voorzien worden van een verlaagd onderrijdbaar gedeelte.
De wastafels in de aangepaste toiletten moet onderrijdbaar zijn.
Algemene bouwverordeningen
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Elke unit dient voorzien te worden van een afvalberging van minimaal 4 m².
Deze werden niet aangeduid op het plan.
De vernieuwde daken moeten aangelegd worden als groendak behalve de daken die worden voorzien van energieopwekkende systemen, zoals zonnepanelen of –collectoren.
Er worden 5 septische putten voorzien van elk 1.500 liter. Volgens de bouwcode moet er minimaal 37.950 liter voorzien worden.
Sectorale wetgeving
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Het voorliggend project heeft een aanzienlijke oppervlakte, maar ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied. Het bedrijventerrein Ter Beke heeft echter een gekende waterproblematiek. De infiltratievoorzieningen die worden voorgesteld zijn niet verenigbaar met de deze problematiek.
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De opdeling van het bestaande gebouw in voorgestelde units is principieel in overeenstemming met de industriële bestemming van het perceel. In voorwaarden zal wel worden opgenomen dat niet meer dan 25% nevenfuncties mogen worden voorzien per unit.
Gelet op de aard van de aanvraag werd er advies gevraagd aan de stedelijke dienst ondernemen en stadsmarketing/business en innovatie. Zij brachten volgend advies uit: “Het project omvat de afbraak, verbouwing, herinrichting van een bestaand industrieel complex.
Het gebouw wordt opgedeeld in 4 grote en 5 kleine units. Het gebouwencomplex voorziet ook de nodige parkeerplaatsen, fietsenstallingen en laad/losfaciliteiten. Voor het dossier kan een gunstig advies gegeven worden.”
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Wat betreft de oppervlakte en bouwhoogte van de verschillende units en volumes is het voorstel aanvaardbaar in het industriegebied waar het perceel is gelegen.
Voorliggende opdeling van het bestaande volume en de aanpassingen aan de gevels ter hoogte van de Terbekehofdreef hebben echter een grote impact op het openbaar domein en het gebruik ervan.
Het volgende werd opgenomen in het advies van de stedelijke dienst mobiliteit: “Het aantal op- en afritten ter hoogte van de Terbekehofdreef is enorm. Gekeken naar het gebouw is er rechts 24 meter oprit, in het midden 9,50 meter en links 26 meter opritbreedte. Deze lengtes zijn te veel voor de breedte van het perceel.
Aan de noordzijde van het perceel blijft de bestaande toestand ongewijzigd. Het lijkt ons hier mogelijk om een groene afsluiting te voorzien op de rooilijn langs de 8 haakse parkeerplaatsen en ter hoogte van de perceelsgrens waar nu ook wagens staan gestald om de oprit te versmallen ten opzichte van het openbaar domein. Zo gaan we daar van 24 meter “oprit” naar ongeveer 15 meter en kunnen er op het openbaar domein meer wagens geparkeerd worden.
Het is niet nodig om in het midden van het perceel ook de mogelijkheid te voorzien om met de wagen op en af te kunnen rijden. Alle voertuigen die tussen de magazijnen willen parkeren kunnen op- en afrijden rijden aan zuidelijke zijde van het perceel. Langs deze inrit zijn alle parkeerplaatsen bereikbaar. Een beperkte centrale toegang om te voet en met de fiets het perceel te betreden kan wel nuttig zijn en zorgt voor een scheiding van verkeersstromen.
Boven de zuidelijke inrit wordt nog een zone voorzien voor het ontsluiten van de 4 laad-en loskades van unit 1. Hier zullen de vrachtwagens achteruit over het fietspad moeten rijden om de kades te kunnen bereiken. Dit is niet wenselijk. We streven ernaar om op- en afrijden vooruit te laten plaatsvinden.”
De aanpassingen aan de zuidelijke inrit en de voortuinstrook voor unit 1 zijn gelet op de verkeersveiligheid voor de zwakke weggebruikers en de duidelijkheid op het openbaar domein ook onwenselijk.
Er wordt hierbij verwezen naar de inrichting van het perceel langs de Fotografielaan, waar een duidelijke gebundelde op- en afrit is voorzien voor het vrachtverkeer en waarbij voldoende circulatie is voorzien op eigen perceel voor het maken van draaibewegingen van vrachtwagens.
In voorwaarde zal bijgevolg worden opgelegd de breedte van alle op- en afritten te versmallen en de vrijgekomen ruimte groen in te richten.
Zoals aangehaald in het advies van de lokale politie/verkeerspolitie, is voor de Terbekehofdreef ook een heraanleg gepland. Deze werken werden recent gestart.
Ook in het advies van de stedelijke dienst stadsontwikkeling/ontwerp en uitvoering wordt verwezen naar de heraanleg van deze straat: “ Het te verbouwen bedrijfspand is gelegen aan de Terbekehofdreef. Voor deze straat is een heraanleg gepland (aanvrager Rio-Link) en werd een vergunning afgeleverd (vergunningsaanvraag 20172994). Omdat met de verbouwing van het bedrijfspand een toegang voor voertuigen en een laad- en loskade wordt voorzien, die bereikbaar moet zijn vanaf de openbare weg, dienen beide werken op elkaar te worden afgestemd (rekening houdend met draaicirkels vrachtwagens, inplanting bomen, fundering voetpad en aangepaste boordstenen). Zolang er geen heraanleg van de straat is uitgevoerd, dienen de nodige aanpassingen (aangepaste fundering en boordstenen) en herstellingen aan het openbaar domein uitgevoerd te worden volgens de procedure van de stad Antwerpen (https://www.antwerpen.be/nl/info/52d5052439d8a6ec798b4a7e/schade-aan-openbaar-domein-of-aanpassing-na-werken). Ook de bestaande verlichtingspaal moet dan mogelijk verplaatst worden.”
Op basis van de plannen van de heraanleg van de Terbekehofdreef wordt vastgesteld dat ter hoogte van de bijkomende laad- en loskades, aan de zuidelijke zijde van het perceel, een bushalte zal worden voorzien op het voetpad. Voor deze bushalte wordt een lengte voorzien van +/- 25 meter. Gelet op bovenstaande adviezen, de afgeleverde plannen van de heraanleg van de Terbekehofdreef en het advies van mobiliteit zal bij het verlenen van de vergunning worden opgenomen dat de werken moeten worden afgestemd met De Lijn en de dienst stadsontwikkeling/ontwerp en uitvoering.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgestelde materialen van de nieuwe gevels zijn in overeenstemming met de industriële context van de omgeving. Omwille van duurzaamheidseisen is het belangrijk om de stedelijke opwarming te verminderen. Voor gevels raadt de stad het gebruik van lichte kleuren aan. Het voorzien van grijze en zwarte sandwichpanelen is hiermee niet in overeenstemming. Er zal in voorwaarden worden opgelegd dat de gevelpanelen moeten worden voorzien in lichte kleuren.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen functiewijziging en geen uitbreiding van het bouwvolume betreft.
Gelet op het groot aantal parkeerplaatsen dat wordt voorzien in de aanvraag werd er advies gevraagd aan de stedelijke dienst mobiliteit. Hun advies luidt als volgt: “Voor deze functie kijken we in de CROW naar het kengetal voor arbeidsextensieve - en bezoekersextensieve bedrijvigheid. Het kencijfer voor sterk stedelijk /schil centrum is gemiddeld (0,5 pp + 1 pp) /2 = 0,75 pp per 100m² BVO. In voorliggende aanvraag betekend dit 12 151m² / 100m² x 0,75 = 91 parkeerplaatsen…
In bijgevoegde nota wordt de parkeerbehoefte gemotiveerd en het autogebruik van de werkgevers vastgelegd op 80%, dit ligt heel wat hoger dan onze streef modal split. Liefst zien we dit lager worden door sturende maatregelen. Het kencijfer dat wordt toegepast voor de units 3 tot 7 ligt met 1 pp per 100m² BVO hoger dan wij zelf zouden toepassen, nl 0,75 pp per 100m². Voor ons zou het voorzien van 35 + 40 + 19 = 94 parkeerplaatsen maximum genoeg moeten zijn.”
Gelet op bovenstaande advies zal in voorwaarden worden opgelegd dat voor voorliggend voorstel maximaal 94 parkeerplaatsen mogen worden voorzien. De overige plaatsen dienen een groene invulling te krijgen en onverhard worden aangelegd. Dit zal worden opgenomen in voorwaarden bij het verlenen van de vergunning.
Wat betreft de voorziene fietsenstallingen werd volgende opgenomen in het advies van de dienst mobiliteit: “ …De locatie van de fietsenstallingen is in orde voor unit 1 en 2. Voor de units 3 tot 7 worden de stalplaatsen bij voorkeur bij de ingang van elke unit apart voorzien of in het volume zelf . Om het elektrisch fietsen te stimuleren moet er de mogelijkheid zijn om batterijen op te laden.” Gelet op bovenstaande zal in voorwaarden worden opgenomen dat de fietsenstallingen voor units 3 tot 7 in het bouwvolume zelf moeten worden voorzien zodat elektrische fietsen makkelijk opgeladen kunnen worden en zodat de zone van de voorziene fietsenstalling groen en onverhard kan worden aangelegd.
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Gelet op de bepalingen van de verordening toegankelijkheid zullen een aantal voorwaarden worden opgenomen bij het verlenen van de vergunning.
Conform artikels 22 tot 26 dienen ook unit 8 en unit ‘DeJond’ door middel van een toegankelijke deur bereikbaar te zijn.
Conform artikel 22 moeten alle inkomdeuren naar de verschillende units, de deuren van de kantoorgedeelten op het gelijkvloers naar vergaderzalen, bureauruimten en aangepaste toiletten een minimale vrije doorgangsbreedte hebben van 90 cm.
Conform artikel 24 moet in unit 1 en 2 een vrije en vlakke draairuimte van min. 150 cm, rakend aan het deurblad en het draaivlak van de deuren, naar de aangepaste toiletten voorzien worden. Het sas moet vergroot worden.
Conform artikel 25 moet naast de inkomdeuren naar de verschillende units en naast de deuren van de kantoorgedeelten op het gelijkvloers naar vergaderzalen, bureauruimten en aangepaste toiletten, een vrije en vlakke vloer- en wandbreedte van min. 50 cm worden voorzien.
Conform artikel 28 dient de onthaalbalie in unit 1 en 2 voorzien te worden van een verlaagd onderrijdbaar gedeelte.
Conform artikels 29/2 tot 32 dienen de wastafels in aangepaste toiletten onderrijdbaar te zijn.
Gelet op de bepalingen van de voorschriften van de bouwcode zullen een ook volgende voorwaarden worden opgenomen bij het verlenen van de vergunning.
Conform artikel 26 zal elke unit moeten worden voorzien van een afvalberging van minimaal 4 m².
Conform artikel 38 moeten alle nieuwe platte daken worden aangelegd als groendak behalve die zones waar eventueel zonnepanelen worden geplaatst.
De septische putten moeten voldoen aan de bepalingen van artikel 43 van de bouwcode.
Gelet op de gekende waterproblematiek in het bedrijventerrein en de aanzienlijke oppervlakte van de vernieuwde dakoppervlakten en verhardingen zal in voorwaarden worden opgenomen dat de vereiste infiltratiecapaciteit moet worden voorzien in open infiltratiebekkens.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Gelet op de aard van de aanvraag werd er advies gevraagd aan de stedelijke dienst stadsontwikkeling/ruimte. Zij brachten volgend advies uit: “Ter hoogte van de zuidelijke perceelsgrens van de vergunningsaanvraag wordt in de waterstudie een doorsteek voorzien. De doorsteek is een standaardprofiel (A) van een langsgracht, met een natuurlijk groen talud zonder oeverversteviging van 6/4 (ca. 33°) en een bodemprofiel van minstens 0,5m breed. De oevers en bijhorende bermen zijn dus beplantbaar en kunnen een functie vervullen binnen het groen netwerk. Om het geheel te realiseren is ongeveer een breedte van 6 meter vereist. Ten tweede verwijzen we ook naar de bouwcode, waarin groendaken gevraagd worden op nieuwe daken. Bijgevolg adviseren we waar nodig een groendak te voorzien, al dan niet in combinatie met zonnepanelen. Ten derde vragen we aandacht voor het water dat op de vernieuwde verharding valt. Het water wordt mogelijk vervuild door het vrachtverkeer. De afwatering van deze nieuwe verharding wordt best gezuiverd aan het openbaar domein aangeboden.”
Voorliggende aanvraag legt geen hypotheek op de ontwikkeling van de voorziene doorsteek volgens de waterstudie. Gelet op bovenstaand advies zal wel in voorwaarden worden opgenomen dat de nieuwe daken moeten worden aangelegd als groendak en dat de waterafvoeren van de nieuwe verharding moeten worden voorzien van een olieafscheider voor het water wordt geïnfiltreerd.
De aanvraag maakt ook melding van de splitsing van het perceel van unit ‘DeJond’, ten behoeve van de naastgelegen firma DeJond. Het afsplitsen van een perceel maakt echter geen onderdeel uit van de omgevingsvergunning.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
12 juni 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
9 juli 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
7 september 2018 |
Verslag GOA |
23 augustus 2018 |
naam GOA |
Wim Van Roosendael |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018066920 |
Gegevens van de aanvrager: |
WILLY DEPAGE NV met als adres Straatsburgdok-Noordkaai 33 te 2030 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Terbekehofdreef 51 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 44 sectie D nr. 176H3 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen van een industriegebouw tot 3 afzonderlijke industriegebouwen met daarin 9 afzonderlijke units |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.