Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
4 juni 2018 |
6 juli 2018 |
Ongunstig |
AQUAFIN NV |
4 juni 2018 |
2 juli 2018 |
Geen advies |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
4 juni 2018 |
12 juni 2018 |
DL adresbeheer (huisnummers) |
4 juni 2018 |
4 juni 2018 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
4 juni 2018 |
19 juni 2018 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
4 juni 2018 |
18 juni 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed .
Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend punt:
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale wetgeving
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het pand wordt tegenover de bestaande toestand in de hoogte uitgebreid. De huidige daklaag wordt vervangen door een volwaardige bouwlaag en men voegt nog een teruggetrokken daklaag toe. Hierdoor past het volume zich meer in in het straatbeeld. De verhoging is aanvaardbaar.
De bouwdiepte op de gelijkvloerse verdieping wordt verkleind door de functiewijziging van atelier naar wonen. De bouwdiepte blijft echter te diep. De verhouding tussen bebouwde en onbebouwde oppervlakte is niet aanvaardbaar. 16,5 meter bouwdiepte met een volledig onbebouwde strook achteraan zal voor meer open ruimte zorgen en meer broodnodige onverharde oppervlakte.
Momenteel wordt er minimaal ontpit, louter om tot een een ruimer appartement voor een gezin te komen (echter kleiner dan de gewenste 130m NVO).
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Conform artikel 4.4.1. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening kunnen, na een openbaar onderzoek, beperkte afwijkingen worden toegestaan op stedenbouwkundige voorschriften en inplanting van constructies.
Volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan binnenstad moet de teruggetrokken bouwlaag langs zowel voor- en achtergevel 3 meter afstand nemen. De omgeving wordt gekenmerkt door verschillende soorten daken. Een mansardedak of hellend dak zou eveneens mogelijk geweest zijn. Gezien de voorgestelde daklaag valt binnen het gabarit van een mansardedak, is het minder terugspringen dan 3 meter aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De werken zijn gesitueerd in een zone die volgens het gewestplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. In CHE-gebied en voor panden opgenomen in de inventaris wordt de wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw en/of constructie onderworpen aan de wenselijkheid van behoud. De wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw en/of constructie wordt onderworpen aan de wenselijkheid van behoud. Het behoud van de elementen met historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.
De dienst monumentenzorg adviseert het volgende:
“… Het object/ complex is neutraal.
Vanuit oogpunt monumentenzorg geen bezwaar. De erfgoedwaarden zijn door de vele verbouwingen uitgehold. De voorziene werken doen hier geen extra afbreuk aan.”
Vanuit het advies mobiliteit is het wenselijk om de vergunde parkeerplaats te behouden. De wijziging naar een levendige functie op de begane grond zorgt voor een verbetering in het gevelbeeld. Vanuit welstand en beeldkwaliteit is het wenselijker dat de garagepoort verdwijnt. Bovendien is de gevel smaller dan 8 m, dus mag de poort worden gesupprimeerd
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De opdeling naar appartementen op zich is principieel mogelijk. Het pand is hiervoor immers voldoende groot. Het teruggeven van de oppervlakte voor een gezin is echter onvoldoende. Op begane grond wordt achteraan slaapkamer 2 ingetekend, terwijl er vooraan een bureau staat ingetekend. Het bureau is voldoende groot om ook als slaapkamer te dienen, maar het volledige appartement is zo ingericht dat dit zich onvoldoende leent om een gezin te huisvesten. De badkamer is zo geplaatst dat die eigenlijk alleen vlot door de gebruiker van de achterste slaapkamer gebruikt kan worden.
De appartementen op de eerste en tweede verdieping tonen duidelijk 2 slaapkamers maar zijn zo klein qua totale oppervlakte (62, 52 en 53 m²), dat dit naar gebruikscomfort onvoldoende is. De badkamer is te klein om te gebruiken als gezin met kind. Er is ook geen berging aanwezig, wat broodnodig is voor voldoende woonkwaliteit.
Het dakappartement is slechts 43 m², met één slaapkamer en geen bergruimte.
De appartementen voldoen niet aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Woonkwaliteit handelt echter niet enkel over de indeling en inrichting van appartementen. Een correcte, veilige en gebruiksvriendelijke fietsenstalling maakt onlosmakelijk onderdeel uit van het gebruiksgenot van de woonfunctie. De dienst mobiliteit geeft volgende advies voor de voorziene fietsenstalling:
“Er moeten voldoende fietsenstallingen voorzien worden voor de appartementen.
Voor de bestaande eengezinswoning was een garage beschikbaar, dus deze fietsenstallingen moeten ook opnieuw voorzien worden.
4 appartementen met 2 slaapkamers 4 x 3 = 12
1 appartement met 1 slaapkamer 1 x 2 = 2
In totaal moeten 14 fietsenstallingen voorzien worden.
Er wordt een voldoende grote fietsenberging ingericht in de kelder. Deze is echter enkel bereikbaar met een draaitrap (hoeken van 90°). Het is niet mogelijk met de fiets de fietsenberging in de kelder te bereiken.
De toegang naar de fietsenberging moet vlot en veilig mogelijk zijn. (rechte trap, fietsgoot,…).
Indien dit niet mogelijk is, moet de fietsenberging ingericht worden op het gelijkvloers.”
Het advies van mobiliteit kan bijgetreden worden: 3 bochten van 90° zorgt voor een ontoegankelijke toegang voor de fiets.
Naar privacy toe zijn er ook enkele knelpunten. Vanop het terras van de eerste verdieping kan men binnenkijken in de slaapkamer van het appartement van de begane grond. Het terras op de eerste verdieping geeft problemen naar inkijk bij de buren, dit is duidelijk te zien aan de schermen die geplaatst zijn op de scheidingsmuur (enkel op foto, niet getekend op de plannen).
De bouwaanvraag werd voorgelegd aan de brandweer voor advies. Dit advies is ongunstig omwille van de vele en belangrijke conceptuele tekortkomingen. De aanpassingen die nodig zijn om tegemoet te komen aan het advies van de brandweer wijzigen de bouwplannen op essentiële punten, waardoor een nieuwe aanvraag noodzakelijk is.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 5 parkeerplaatsen. Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1 Parkeerbehoefte voor de 4 bijkomende wooneenheden 4 x 1 = 4 Er verdwijnt door de verbouwing 1 parkeerplaats. Deze worden bijgeteld bij de parkeerbehoefte. Bestaande parkeerplaatsen moeten maximaal behouden worden. De werkelijke parkeerbehoefte is 5 (4 + 1 = 5) |
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. Er worden geen parkeerplaatsen op eigen terrein voorzien. De bestaande parkeerplaats van de eengezinswoning verdwijnt. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. ‘Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens art. 12, §3, 1° (Levendige plint) is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten. ’ |
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 5. Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 5. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 5 plaatsen. |
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, hoofdzakelijk omwille van;
- een ongunstig advies van brandweer,
- onvoldoende woonkwaliteit,
- te diepe volume-uitbreiding op het gelijkvloers,
- strijdigheden met het RUP/bouwcode.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
2 mei 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
2 juni 2018 |
Start openbaar onderzoek |
10 juni 2018 |
Einde openbaar onderzoek |
9 juli 2018 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
13 september 2018 |
Verslag GOA |
27 augustus 2018 |
naam GOA |
Karel Bauwens |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Openbaar onderzoek
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
10 juni 2018 |
9 juli 2018 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018050365 |
Gegevens van de aanvrager: |
BVBA Dynamica Real Estate met als contactadres Frans Van Hombeeckplein 33 te 2600 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Sint-Pietersvliet 21 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 1 sectie A nr. 297D |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
ombouwen van een woonhuis naar appartementsgebouw met 5 appartementen en uitbreiding met een daklaag |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist om de omgevingsvergunning te weigeren.