Terug

2018_CBS_09384 - Sociaaleconomische vergunning onder voorwaarden - Vestigen supermarkt aan de Braziliëstraat 8, 2000 Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/10/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_09384 - Sociaaleconomische vergunning onder voorwaarden - Vestigen supermarkt aan de Braziliëstraat 8, 2000 Antwerpen - Goedkeuring 2018_CBS_09384 - Sociaaleconomische vergunning onder voorwaarden - Vestigen supermarkt aan de Braziliëstraat 8, 2000 Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Met voorliggende aanvraag wordt een sociaaleconomische vergunning aangevraagd voor het vestigen van een supermarkt aan de Braziliëstraat 8 te 2000 Antwerpen. De aangevraagde handelsvestiging maakt deel uit van een groter bouwproject. Op de gevraagde locatie bevond zich vroeger het voormalige Montevideogebouw. De eigenaar stripte enkele jaren geleden het gebouw, waardoor enkel de gevels bleven rechtstaan. Het voormalige pakhuis wordt omgebouwd naar een grote hal met ruimte voor kantoren en twee ondergrondse verdiepingen met autostaanplaatsen en fietsenbergingen. In een nieuw gedeelte, op de kop van het gebouw, worden appartementen gebouwd. In de kelder (niveau -1) naast de parking voorziet de bouwheer in een ruimte voor een supermarkt.

Lidl wenst deze ruimte te huren om een "Lidl of the future" in uit te baten met een nettohandelsoppervlakte van 1.382 m².

CRITERIUM 1: de ruimtelijke ligging van de handelsvestiging
subcriterium: de inpassing van de handelsvestiging in de plaatselijke ontwikkelingsprojecten of binnen het kader van het stedenpatroon

  1. deze aanvraag kan gunstig geadviseerd worden op basis van de Beleidsnota Detailhandel 2013 (goedgekeurd door college 18 september 2013, jaarnummer 585), immers indien niet in kernwinkelgebieden, vestigt grootschalige detailhandel (zeker voeding/supermarkten) zich in tweede instantie op strategische en goed bereikbare locaties in de woongebieden (pagina 43). Deze locatie aan de invalsweg naar het centrum van Antwerpen (as Rijnkaai-Scheldekaaien) is gelegen nabij het woongebied Eilandje en goed bereikbaar met alle modi (te voet, tram, auto, bus enzovoort). De supermarkt is daarnaast ook strategisch en goed zichtbaar gelegen op een hoeklocatie;
  2. volgens het gewestplan Antwerpen is de Braziliëstraat 8 te 2000 Antwerpen gelegen in woongebied. Woongebieden zijn bestemd voor wonen alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd. Een supermarkt lijkt goed verenigbaar met de omgeving waardoor voorliggende aanvraag voldoet aan de eisen van het gewestplan. De aanvraag maakt deel uit van een gemengd bouwproject. Boven de supermarkt worden appartementen gebouwd. De parkeergarages worden op niveau -1 en -2 aangelegd. Zo wordt de schaarse ruimte in de binnenstad zo optimaal mogelijk in gebruik genomen;
  3. voor deze locatie en de gewenste verbouwingen werd een stedenbouwkundige vergunning aangevraagd en uitgereikt door het college op 30 maart 2018 (jaarnummer 2997). De dienst stedenbouwkundige vergunningen van de stad Antwerpen geeft gunstig advies voor de aanvraag sociaaleconomische vergunning voor de bestemming detailhandel.

Subcriterium: de bereikbaarheid van de nieuwe vestiging via het openbaar vervoer en via individuele transportmiddelen.

De locatie is goed bereikbaar met het openbaar vervoer, te voet, met de fiets en met de auto.

CRITERIUM 2: de bescherming van het stedelijk milieu
subcriterium: het effect van de inplanting inzake duurzame mobiliteit, meer bepaald het gebruik van de ruimte en de verkeersveiligheid

  1. voor de klanten van de supermarkt worden 110 parkeerplaatsen voorbehouden in de parkeergarages op niveau -1 en -2. Dit aantal is voldoende volgens de dienst mobiliteit van de stad Antwerpen;
  2. ook worden er 90 ondergrondse fietsstalplaatsen opgericht. Deze plaatsen dienen voor de klanten en werknemers van de supermarkt samen met de andere bezoekers van het gebouw. Enkel voor de supermarkt moeten er 13 fietsstalplaatsen voor het personeel worden ingericht en 44 fietsparkeerplaatsen voor de bezoekers. Volgens de huidige aanvraag kan nog niet ingeschat worden hoeveel fietsers de andere inrichtingen zullen genereren. Daarom wordt het aantal fietsparkeerplaatsen voorlopig als voldoende aanvaard op voorwaarde dat de aanvrager meer fietsparkeerplaatsen inricht indien uit de praktijk zou blijken dat er een tekort aan plaats zou zijn om alle fietsers een standplaats te kunnen aanbieden. Dit wordt opgenomen onder de voorwaarden;
  3. via de ondergrondse parking kan er enkel geleverd worden met kleine bestelwagens. Grotere vrachtwagens kunnen niet ondergronds laden en lossen en zullen gebruik moeten maken van de aanwezige laad- en loszones. Om zo weinig mogelijk hinder voor de buurt te veroorzaken is het daarom aangewezen zoveel mogelijk ondergronds met kleine bestelwagens te leveren. Indien dit niet kan dienen de grotere vrachtwagens gebruik te maken van de bestaande laad- en loszones in de buurt. Dit wordt opgenomen onder de voorwaarden.

Subcriterium: het effect van de inplanting van de handelsvestiging op de stadskern in het kader van de planologische vereisten.

In dit noordelijk deel van het Eilandje is er nog geen grotere supermarkt gevestigd.  Deze nieuwe vestiging wordt voor Lidl de supermarkt die klanten uit dit marktgebied moet bedienen. Er is weinig of geen impact op de bestaande supermarkten, omwille van het beperkte aanbod ervan.

CRITERIUM 3: consumentenbescherming
subcriterium: naleving van de vigerende wetgeving inzake consumentenbescherming

  1. in het dossier staat vermeld dat de handelszaak de vigerende wetgeving inzake consumentenbescherming zal naleven. Een door de uitbaters ondertekende verklaring ontbreekt echter aan het dossier;
  2. op dit moment zijn er geen argumenten om te stellen dat de vigerende wetgeving inzake consumentenbescherming niet wordt nageleefd. Onder voorbehoud van bestaande en/of toekomstige vaststellingen met betrekking tot de schending van de wetgeving inzake consumentenbescherming is aan dit criterium voldaan.

CRITERIUM 4: respect voor de sociale wetgeving en voor de arbeidswetgeving
subcriteria: naleving van de sociale wetgeving en naleving van de arbeidswetgeving

  1. volgens de aanvrager zal de supermarkt zeven voltijdse arbeidsplaatsen en 17 deeltijdse arbeidsplaatsen tellen. In het dossier staat vermeld dat Lidl alles in het werk zal stellen om te voldoen aan alle huidige sociale en arbeidswetgevingen. Een door Lidl ondertekende verklaring ontbreekt echter aan het dossier;
  2. op dit moment zijn er geen argumenten om te stellen dat de sociale- of de arbeidswetgeving niet zal worden nageleefd. Onder voorbehoud van bestaande en/of toekomstige vaststellingen met betrekking tot de schending van de sociale- of arbeidswetgeving is aan dit criterium voldaan.

Conclusie: op basis van de bovenvermelde criteria wordt de aanvraag goedgekeurd onder voorwaarde.

Juridische grond

De wet van 13 augustus 2004 betreffende de vergunning van handelsvestigingen is hier van toepassing. Deze wet is gewijzigd door de wet van 22 december 2009 tot aanpassing van sommige wetgevingen aan de Richtlijn 2006/123/EG van het Europees parlement en de raad betreffende diensten op de interne markt. In het geval dat de ontwerphandelsvestiging een nettohandelsoppervlakte heeft van meer dan 1.000 m² moet het NSECD binnen de 35 dagen na de volledigverklaring van het dossier zijn advies kenbaar maken. Bij dit niet-bindend advies moet het comité rekening houden met vier criteria: de ruimtelijke ligging van de handelsvestiging, de bescherming van het stedelijk milieu, consumentenbescherming en respect voor de sociale wetgeving en voor de arbeidswetgeving. Het college van burgemeester en schepenen neemt de uiteindelijke beslissing en betekent die aan de aanvrager en aan het NSECD binnen de 70 dagen na de volledigverklaring van het dossier.

Aanleiding en context

Lidl Belgium GmbH & Co. KG (Lidl) diende op 30 juli 2018 een dossier in tot het bekomen van een sociaaleconomische vergunning voor de vestiging van een supermarkt aan de Braziliëstraat 8, 2000 Antwerpen. De gevraagde nettohandelsoppervlakte bedraagt 1.382 m².
Eén papieren en één digitaal exemplaar werd volgens de wettelijke richtlijnen doorgestuurd naar het Nationaal Sociaal-Economisch Comité voor de Distributie (NSECD).

Adviezen

Stadsontwikkeling/stedenbouwkundige vergunningen Gunstig advies
Stadsontwikkeling/ruimte, mobiliteit en erfgoed/mobiliteit Gunstig onder voorwaarden
Nationaal Sociaal-Economisch Comité voor de Distributie Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

4 - Lerende en werkende stad
1SLW05 - Antwerpen is een welvarende innovatieve business stad
1SLW0504 - De stedelijke dienstverlening aan ondernemers is uitmuntend
1SLW050402 - Via een fysiek en digitaal portaal zorgt de stad voor een snelle afhandeling van vragen van bestaande en nieuwe ondernemers. Administratieve formaliteiten worden fors vereenvoudigd

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een sociaaleconomische vergunning onder voorwaarden af te leveren aan Lidl Belgium GmbH  & Co. KG voor het vestigen van een supermarkt aan de Braziliëstraat 8, 2000 Antwerpen. De zaak mag een totale nettohandelsoppervlakte hebben van 1.382 m² op voorwaarde dat:

  • er zoveel mogelijk met kleine bestelwagens via de ondergrondse parking wordt geladen en gelost;
  • er bij het gebruik van grote vrachtwagens voor het laden en lossen wordt geladen en gelost aan de laad- en loszones in de buurt;
  • er bijkomende fietsenstallingen voor de bezoekers worden gecreëerd indien in de praktijk blijkt dat het geplande aantal fietsparkeerplaatsen ontoereikend zou zijn voor de supermarkt en de andere activiteiten in het gebouw.

Artikel 2

Het college neemt kennis van de volgende tijdstabel:

Actie Datum
Datum indiening aanvraag bij Bedrijvenloket 30 juli 2018
Start wettelijke behandelingstermijn 31 juli 2018
Uiterste uitspraakdatum van het college 19 oktober 2018

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.