Terug

2018_CBS_09404 - District Berchem. Uitbreidingstraat (deels gewestweg) - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/10/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_09404 - District Berchem. Uitbreidingstraat (deels gewestweg) - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2018_CBS_09404 - District Berchem. Uitbreidingstraat (deels gewestweg) - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • Parkeren wordt verboden vanaf het einde van de parkeerstrook in de Uitbreidingstraat, tussen de nummers 680 en 712, tot de aangelegde parking tegenover de bebouwde zijde in de Vlijtstraat (artikel 6). 
    Voertuigen parkeren zich aan beide zijden van de straat waardoor de vrachtwagens van achterliggende bedrijven niet meer kunnen passeren om naar de Singel te rijden.
    Omdat dit parkeerverbod begint in de Uitbreidingstraat en eindigt in de Vlijtstraat, wordt ook voor de Vlijtstraat een aangepast aanvullend verkeersreglement opgemaakt.

  • Aanpassen van een laad- en loszone ter hoogte van het nummer 392, over een afstand van 20 meter, van 9.00 tot 17.00 uur (artikel 8).
    De venstertijden werden zo gekozen dat bewoners buiten de openingsuren van de winkels kunnen parkeren.

  • Inrichten van twee extra voorbehouden autodeelplaatsen op de parkeerplaats ter hoogte van de Sint-Willibrorduskerk en één extra voorbehouden autodeelplaats ter hoogte van nummer 470 (artikel 11).
    Onderzoek heeft uitgewezen dat het inrichten van deze autodeelplaatsen uitvoerbaar is. In het bestuursakkoord 2013-2018 staat dat de stad Antwerpen autodelen wil faciliteren, onder meer door het aantal parkeerplaatsen te verhogen. Autodelen levert in de praktijk een grote ruimtebesparing op. Al naargelang de context worden er volgens onderzoek 4 tot 8 parkeerplaatsen per deelwagen bespaard. Het aanbod van autodelen in de buurt zal bovendien de buurtbewoners extra stimuleren om er gebruik van te maken. Om deze redenen en in het kader van duurzame mobiliteit wordt het autodelen in de stad Antwerpen dan ook gestimuleerd. 
  • Een oversteekplaats voor voetgangers werd aangebracht ter hoogte van de Anjelierstraat.
  • De toegang wordt verboden, in beide richtingen, voor iedere bestuurder, uitgezonderd plaatselijk verkeer in het gedeelte tussen de Guldenvliesstraat en de Posthoflei. 
    Dit gedeelte van de straat was niet toegankelijk voor voertuigen voor huisvuilophaling. Door plaatselijke verkeer toe te staan, hebben bewoners en hun bezoekers, de voertuigen voor levering, de voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer, de voertuigen voor onderhoud en toezicht, de prioritaire voertuigen, en fietsers en ruiters toegang tot dit gedeelte van de straat.
  • Er is geen parkeerverbod meer tegenover nummer 302/304. 
    Bij de vorige heraanleg werd hier een parkeerstrook ingericht.
  • Er is geen parkeerverbod meer vanaf het nummer 380 tot tegenover de Arthur Sterckxstraat. 
    Bij de vorige heraanleg werd de straat zo ingericht dat het niet meer mogelijk is om hier te parkeren. Het verkeersbord E1 werd niet opnieuw geplaatst.
  • Stilstaan en parkeren is niet meer verboden vanaf tegenover de scheiding van de nummers 548/550 tot de Velodroomstraat. 
    Bij de vorige heraanleg werd de straat zo ingericht dat het mogelijk is te parkeren langs beide zijden van de straat.
  • Ter hoogte van het nummer 468 werden drie parkeerplaatsen voorbehouden voor het laden van elektrische voertuigen (artikel 12).
  • Volgende parkeervakken werden na heraanleg niet opnieuw aangebracht: 
    • vanaf tegenover het nummer 550 tot tegenover het nummer 570; 
    • vanaf tegenover het nummer 584 tot tegenover het nummer 694;
    • vanaf het nummer 694, in de richting van de Vlijtstraat over een afstand van 30 meter.
  • Tussen nummer 10-16 en de Jennevalstraat werden haakse parkeervakken aangebracht (artikel 16).

De parkeerbalans neemt buiten de venstertijden (9.00 tot 17.00 uur) toe met zes parkeerplaatsen. Van 9.00 tot 17.00 uur neemt de parkeerbalans toe met twee parkeerplaatsen.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Aanleiding en context

De Uitbreidingstraat in het district Berchem:

  • is tussen de Generaal Lemanstraat en de Kemmelbergstraat een gewestweg waarvan de verkeerssignalisatie, uitgezonderd het parkeren, geregeld wordt door het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap. 
    Het deel tussen de Kemmelbergstraat en de Vlijtstraat behoort tot het beheer van de stad Antwerpen.
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 8 juli 2016 (jaarnummer 6174);
  • maakt deel uit van de goedgekeurde zones 30 “Omgeving Boomgaardstraat” en “Zurenborg”;
  • maakt deel uit van de zone “Oud-Berchem”, waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton;
  • heeft de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel met het oog op het betalend- en bewonersparkeren.

Op vraag van de verkeerspolitie wordt een parkeerverbod ingericht vanaf de Uitbreidingstraat nummer 712 tot de parking in de Vlijtstraat. 
Het district Berchem stelt voor om venstertijden te voorzien voor de laad- en loszone ter hoogte van het nummer 392.
Cambio autodelen stelde de vraag om bijkomende autodeelplaatsen in te richten omdat de buurt heel wat interesse toont.
Tijdens de heraanleg van het kruispunt met de Anjelierstraat in 2016 werd een oversteekplaats voor voetgangers ingericht.
De dienst Stadsreiniging stelde de vraag om het onderbord verbodsbord C3 ter hoogte van de Guldenvliesstraat aan te passen.
Uit onderzoek ter plaatse bleek dat het huidig aanvulend verkeersreglement niet overeenkomt met de reële toestand.

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 31 juli 2018 Gunstig advies
Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid Gunstig advies
Districtsraad, advies van 20 september 2018 (jaarnummer 63) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SMB0203 - Op het niveau van de straat zijn de principes van verkeersmanagement toegepast
1SMB020301 - Verkeers- en parkeerreglementen zijn opgesteld met oog op het realiseren van bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Uitbreidingstraat (deels gewestweg) in het district Berchem goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 8 juli 2016 (jaarnummer 6174).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter goedkeuring wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid. 

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen