Terug

2018_CBS_09395 - District Antwerpen. Admiraal de Boisotstraat en Allewaertstraat. SWOU11823 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/10/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_09395 - District Antwerpen. Admiraal de Boisotstraat en Allewaertstraat. SWOU11823 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring 2018_CBS_09395 - District Antwerpen. Admiraal de Boisotstraat en Allewaertstraat. SWOU11823 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1791) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 10 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 30 maart 2015 (jaarnummer 147) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Admiraal de Boisotstraat en de Allewaertstraat zijn lokale straten.

Het college is bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden.

Argumentatie

Inleiding

Heraanleg van de Admiraal de Boisotstraat, Allewaertstraat en het pleintje van de Beeldhouwersstraat op het kruispunt voor het Koninklijk Museum van Schone Kunsten (KMSKA).

Analyse

Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.

Karakter

Twee woonstraten die uitgeven op het Koninklijk Museum van Schone Kunsten.

Groen

Enkel gevelgroen in de straten. Zeven boomhazelaars op het pleintje aan het museum.

Mobiliteit

De Admiraal de Boisotstraat is te smal voor dubbelrichtingsverkeer en het kruispunt met de Graaf van Hoornestraat is overgedimensioneerd.

Techniek

In beide straten liggen de hydranten in de parkeerstrook.

Algemene randvoorwaarden

  • ontwerp conform draaiboek;
  • maatgevend gebruik: fiets-auto;
  • het ontwerp van de museumtuin KMSKA voorziet een brandweg die uitkomt op het kruispunt van de Admiraal de Boisotstraat en de Allewaertstraat.

Mobiliteitsvoorwaarden

  • sneheidsregime: 30km/u;
  • snelheidsremmers in de straat;
  • voorrangsregel: voorrang van rechts;
  • verkeerssamenstelling: gemengd verkeer;
  • parkeerorganisatie: langsparkeren;
  • Admiraal de Boisotstraat: enkelrichting van Beeldhouwersstraat naar Graaf van Hoornestraat;
  • Allewaertstraat: enkelrichting van Leien naar Admiraal de Boisotstraat.

Ambitie

Een leefbare en aangename straat op een duurzame en veilige wijze inrichten voor een kwaliteitsvolle ervaring voor alle gebruikers.

Concept

De Admiraal de Boisotstraat is een klassiek profiel voor een woonstraat met enkelrichting en fietsers in tegenrichting. Een rijbaan van 4m, langsparkeren aan beide zijden en voetpaden van ongeveer 1,90m. Het kruispunt met de Graaf van Hoornestraat wordt compacter en hier is er ruimte voor een toekomstboom in een ruim groen vak. Tien nieuwe bomen in de parkeerstrook zorgen voor verdere vergroening van de straat en een aangenamer straatbeeld. Een rijbaankussen halverwege de straat zet aan tot een aangepaste snelheid door de straat.

Ook in de Allewaertstraat is er een klassiek profiel. Zes nieuwe bomen in de parkeerstrook zorgen voor een vergroening van de straat en een aangenamer straatbeeld. Een rijbaankussen halverwege de straat zet aan tot een aangepaste snelheid door de straat.

Op het kruispunt zorgen de voetpadverbredingen en het plateau voor een verkorte en veilige oversteek voor de voetgangers. Een voetpaddoortrekking geeft toegang tot het woonerf in de Beeldhouwersstraat. Het ontwerp van het pleintje met grote groenvakken rond de bomen dient nog verder uitgewerkt te worden in de volgende ontwerpfase.

Het concept resulteert in een parkeerbalans van 71 plaatsen in de bestaande toestand naar 63 plaatsen in de nieuwe toestand. Eén plaats wijkt ten gevolge van het compacteren van het kruispunt ter hoogte van de Graaf van Hoornestraat, drie plaatsen ten gevolge van de voetpaduitstulping en het plateau ter hoogte van Beeldhouwersstraat en vijf plaatsen ten gevolge van de bomen in de parkeerstrook.

Het concept resulteert in een positieve bomenbalans. In de Admiraal de Boisotstraat komen er tien inheemse bomen bij van categorie 3 en één inheemse boom van categorie 1. In de Allewaertstraat zijn dat zeven inheemse bomen van categorie 3.

Aanleiding en context

fase actie datum jaarnummer
advies coördinatieoverleg openbaar domein 12 maart 2018 ---
projectdefinitie en concept goedkeuring districtscollege Antwerpen 1 oktober 2018 741

Het districtscollege van Antwerpen wenst te investeren in de heraanleg van de Admiraal de Boisotstraat en de Allewaertstraat omwille van de slechte staat van de straat en om de verkeersveiligheid te verhogen.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en concept en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.

Het districtscollege van Antwerpen keurde op 1 oktober 2018 (jaarnummer 741) de projectdefinitie en het concept goed.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 1SAN020101A00000.

Adviezen

Coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden
  • 12 maart 2018
  • Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op de voorgestelde projectdefinitie en het concept, op voorwaarde dat:
    • speelaanleidingen voorzien worden op de twee pleintjes ter hoogte van het museum.
      Dit wordt meegenomen in het voorontwerp;
    • naar de volgende fase toe extra aandacht wordt geschonken aan het foutparkeren ter hoogte van de kruispunten.
      Dit wordt meegenomen naar het voorontwerp;
    • extra aandacht besteed wordt aan zowel ondergrondse als bovengrondse ruimte voor de toekomstboom.
      Dit wordt meegenomen in het voorontwerp;
    • naar voorontwerp toe kan bekeken worden of er een groter plantvak rond de toekomstboom kan gerealiseerd worden.
      Is reeds opgenomen in het concept;
    • een bijkomende snelheidsremmer halverwege in de straat voorzien kan worden om de geldende snelheidslimiet van 30km/u te kunnen afdwingen.
      Is reeds opgenomen in het concept. 

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1SAN02 - Het publiek domein in het district is strategisch ingevuld en kwaliteitsvol voor alle bewoners en bezoekers
1SAN0201 - Het publiek domein is kwaliteitsvol, duurzaam en veilig ingericht
1SAN020101 - Straten, pleinen, voet- en fietspaden zijn veilig, efficiënt en volgens duidelijke criteria (her)aangelegd

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de projectdefinitie en het concept van 2 juli 2018 voor de wegeniswerken in de Admiraal Boisotstraat en de Allewaertstraat, district Antwerpen.

Artikel 2

Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20180312_COD_11823.pdf
  • 20180730_11823_PD.pdf