Terug

2018_CBS_08797 - Omgevingsvergunning - OMV_2018094763. Turnhoutsebaan 206. District Deurne - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 19/10/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_08797 - Omgevingsvergunning - OMV_2018094763. Turnhoutsebaan 206. District Deurne - Weigering 2018_CBS_08797 - Omgevingsvergunning - OMV_2018094763. Turnhoutsebaan 206. District Deurne - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse Regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Adviezen 

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Vlaams gewest, Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen

21 augustus 2018

7 september 2018

Voorwaardelijk gunstig

Toetsing voorschriften 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan PRUP Provenciaal Groendomein Rivierenhof, goedgekeurd op 25 juni 2009. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in volgende zones: parkgebied: wonen-park. 

Provinciale ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’. 

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. 

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’. 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) 

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

          De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan (PRUP Rivierenhof).           

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
    De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
    De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
    De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
    • artikel 6 Harmonie en draagkracht:
      het verwijderen van het decoratieve stucwerk is niet in harmonie met de omgeving;
    • artikel 11 Afwerken van gevels en materiaalgebruik:
      het verwijderen van het decoratieve stucwerk is niet toegelaten. Een warmgele kleurstelling is niet in overeenstemming met de wenselijk lichte kleurstelling.

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
    De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode. 

Omgevingstoets 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Een identiek gevelontwerp werd uitgesloten van vergunning in de laatst vergunde toestand 2017/1664. De motivatie van toen is nog steeds van toepassing, zoals hierna opgenomen. 

Voorliggende aanvraag is strijdig met artikel 11 van de Bouwcode. De decoratieve stucelementen in de waardevolle 19eeeuwse gevel verdwijnen door het na-isoleren van de gevel. Het zorgt voor een vervlakking van de gevel, en daarmee een sterke achteruitgang van de beeldwaarde in het straatbeeld. Dit is niet aanvaardbaar bij dergelijke gevels.

Het voorstel voor warm geel pleisterwerk is eveneens afwijkend ten opzichte van de bouwcode artikel 11 §4. Gevels worden wenselijk in een lichte kleurstelling uitgevoerd, bij voorkeur wit, met oog op beperken van de stedelijke opwarming. Het voorgestelde is bijgevolg niet aanvaardbaar.

Alle linkeraanpalende gevels worden eveneens gekenmerkt door decoratieve elementen. De harmonie met de gelijkaardige gevels in de omgeving wordt door deze ingreep ook verstoord, waardoor de aanvraag tevens strijdig is met artikel 6 van de Bouwcode. Bijgevolg is ook deze afwijking niet aanvaardbaar. 

Functionele inpasbaarheid

De gevelwijziging wijzigt de vergunde woonfunctie niet. 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein). 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat deze aanvraag betrekking heeft op gevelwerken die geen aanleiding geven tot de vermeerdering van het aantal woongelegenheden. 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Er wordt opgemerkt dat de bestaande toestand op beide snedes verschillend is van de nieuwe toestand. Op de eerste verdieping wijzigt de dikte van het vloerpakket.

Aangezien deze werken niet tot de aanvraag voor gevelwijziging behoren, worden deze niet meegenomen in de stedenbouwkundige beoordeling van deze aanvraag. 

Visueel-vormelijke elementen

Op de foto’s van de bestaande toestand is te zien dat de gevel donkergrijs werd geschilderd. In origineel vergunde toestand werd de gevel beige geschilderd en voorzien van donkergroen houten schrijnwerk. Deze lichte kleurstelling is aanvaardbaar met oog op de beeldkwaliteit en de inpassing in het straatbeeld, en het beperken van de stedelijke opwarming.

Het is aanvaardbaar en wenselijk de gevel conform laatst vergunde toestand beige of lichtkleurig te schilderen.

Voorts wordt opgemerkt dat de wijziging aan de dakramen opnieuw wordt aangevraagd, zo ook de vervanging van het groene houten schrijnwerk door donkerblauw PVC. Deze wijzigingen aan het dak werden reeds vergund in de aanvraag 2017/1664 en werden aanvaardbaar beschouwd omdat ze geen afbreuk doen aan het algemene gevelbeeld. 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Gelet op bovenstaande voldoet de aanvraag niet aan de goede ruimtelijke ordening. Echter staat dit het duurzaam renoveren van dit pand niet in de weg. Bijvoorbeeld isolerende ramen (zoals gevraagd) en verbeterde luchtdichting zijn kostenefficiëntere maatregelen met kleinere investeringskost en minder impact op het 19e eeuwse gevelbeeld. 

Aan het college wordt dan ook voorgesteld om het na-isoleren en bepleisteren van de voorgevel te weigeren. 

Advies aan het college 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, hoofdzakelijk omwille van het verdwijnen van decoratief stucwerk, vervlakking van de gevel, en verstoren van het harmonische gevelbeeld met de aanpalende panden.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

5 augustus 2018

Volledig- en ontvankelijk

21 augustus 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

20 oktober 2018

Verslag GOA

25 september 2018

naam GOA

Helia Dezhpoor

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer :

OMV_2018094763

Gegevens van de aanvrager:

de heer Arno Wauters met als adres Turnhoutsebaan 206 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Ligging van het project:

Turnhoutsebaan 206 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 31 sectie B nr. 42F2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

isoleren van de voorgevel

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen 

Relevante voorgeschiedenis

-        25/11/2015: vergunning (20152157) voor het verbouwen eengezinswoning en het slopen van achtergelegen loods;

-        22/09/2017: vergunning (20171664) voor het wijzigen van de gevel en het dak.

Laatst vergunde toestand

-        woning met 2 bouwlagen onder een hellend dak.

Bestaande toestand

-        idem laatst uitgevoerde vergunning.  

Inhoud van de aanvraag

-        het voorzien van 12cm gevelisolatie aan de voorgevel;

-        de gevel wordt afgewerkt met 2cm warm gele gevelbepleistering;

-        drie nieuwe dakvlakramen worden gecreëerd;

-        het schrijnwerk wordt vervangen door donkerblauw PVC.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist om de omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.