Terug

2018_CBS_09416 - District Borgerhout. Helmstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/10/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_09416 - District Borgerhout. Helmstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2018_CBS_09416 - District Borgerhout. Helmstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • het gedeelte van de Helmstraat, tussen de Van Der Keilenstraat en de Lammekensstraat, wordt ingericht als fietsstraat.
    Dit is een onderdeel van een bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk (BFF). Fietsers mogen de ganse breedte van de rijbaan gebruiken. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur. Een gevolg hiervan is dat de fietsstraat ook een voorrangsweg wordt.

Parkeerbalans: het omvormen van de straat tot fietsstraat heeft geen invloed op het aantal parkeerplaatsen.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Aanleiding en context

De Helmstraat in het district Borgerhout:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 25 mei 2018 (jaarnummer 4774);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Borgerhout intra-muros zuid";
  • geldt de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel;
  • maakt deel uit van een proefopstelling, goedgekeurd in het college van 24 februari 2017 (jaarnummer 1862), waarbij er parkeervakken worden aangebracht langs de lengte van het straatsegment in de Helmstraat tussen het kruispunt met de Groenstraat en het kruispunt met de Generaal Eisenhouwerlei.

In het bestuursakkoord 2013-2018, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 29 januari 2013 (jaarnummer 35), wordt bepaald dat het fietspadennet fijnmaziger gemaakt moet worden door prioriteit te geven aan verbindingen tussen alle wijken en hun districtscentra. Het beleid zet onder meer in op aan drukke wegen parallel gelegen fietsstraten.

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

districtsraad Borgerhout, advies van 24 september 2018, jaarnummer 68 Gunstig advies

Het districtscollege vraagt uitdrukkelijk aan het stadsbestuur volgende punten uit te voeren, die het districtscollege noodzakelijk acht voor het fietsveilig functioneren van de paralllelle fietsas:

  • een verhoogd toezicht op laden en lossen en op snelheid, zowel bij het invoeren van de fietsstraat als op latere momenten
  • een vergunningsbeleid dat enkel toelaat dat laden en lossen inpandig gebeurt
  • maatregelen om het staduitwaarts sluipverkeer via de Kattenberg onmogelijk te maken, zoals het omdraaien van de rijrichting (gekoppeld aan het mogelijk maken van de linksaf staduitwaartse beweging vanuit de Drink naar de Turnhoutsebaan). 
  • maatregelen om de kruispunten maximaal fietsveilig te maken.

Het verhoogd toezicht op laden en lossen wordt mee opgevolgd door GAS-ambtenaren van Mobiliteit en Parkeren. Controle op snelheid is een bevoegdheid van de politie.

Conform de bouwcode wordt er in het vergunningenbeleid maximaal ingezet op inpandig laden en lossen en POET-principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

Alle mogelijke maatregelen om de kruispunten van de fietsas maximaal fietsveilig te maken, werden genomen.

Verkeerspolitie, advies van 18 juni 2018 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SMB0203 - Op het niveau van de straat zijn de principes van verkeersmanagement toegepast
1SMB020301 - Verkeers- en parkeerreglementen zijn opgesteld met oog op het realiseren van bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer goed voor de Helmstraat in het district Borgerhout, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 25 mei 2018 (jaarnummer 4774).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisgeving wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid. 

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen