Terug

2018_CBS_09397 - District Hoboken. Kilstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/10/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_09397 - District Hoboken. Kilstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring 2018_CBS_09397 - District Hoboken. Kilstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 april 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Argumentatie

Parkeren wordt toegelaten langs beide zijden van de straat gedurende een proefperiode van zes maanden.
Tussen nummer 21 en nummer 17 geldt een parkeerverbod om kruisen mogelijk te maken.
Enkel op donderdagvoormiddag mag in de ganse straat niet geparkeerd worden voor het reinigen van de straat. 

De parkeerbalans neemt toe met 12 parkeerplaatsen.

Aanleiding en context

De Kilstraat in het district Hoboken:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 9 mei 2018 (jaarnummer 4316);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Moretusburg";
  • maakt deel uit van de wijk Daniël Baginierlaan en omgeving waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton.

In samenspraak met het district Hoboken wordt voorgesteld om parkeren toe te laten langs beide zijden van de straat, tegenover de Kilsteeg wordt 15m parkeervrij gehouden om kruisen mogelijk te maken. Dit voor een periode van zes maanden.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

verkeerspolitie, advies van 20 augustus 2018 Gunstig advies
districtscollege Hoboken, advies van 4 september 2018, jaarnummer 252 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SHO03 - Het district is bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SHO0302 - Hoboken is een mobiel en verkeersveilig district dankzij een geïntegreerde aanpak
1SHO030201 - Ruimtelijke plannen en projecten worden begeleid en geadviseerd inzake bereikbaarheid, (verkeers)leefbaarheid en verkeersveiligheid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de proefopstelling in de Kilstraat goed.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/Communicatie en Participatie

alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit

SW/Mobiliteit en LP/VK

in samenspraak de proefopstelling evalueren

SW/Mobiliteit

bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen]

SW/B&O

aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20180814_plan1.pdf
  • 20180814_detailblokken.pdf