Artikel 57 § 3,4 van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de gunningsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Stedelijke logistiek in Antwerpen
Antwerpen is een levendige stad met veel economische activiteiten. Alle handelszones, bedrijven- en industrieterreinen hebben nood aan goederen om hun bedrijvigheden succesvol te kunnen uitoefenen. Bovendien produceren zij - net als alle bewoners - afval dat de stad uit moet. Dit zorgt voor vrachtvervoer in alle soorten en maten. Daarbij zorgt het steeds groeiende succes van e-commerce, voor een stijging van het aantal leveringen aan particulieren.
Hoewel het aandeel van stedelijk goederenvervoer een relatief klein deel van het totale wegverkeer binnen de stad vertegenwoordigt, heeft het een grote impact op de bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid binnen de stad. Daarom is er nood aan strategiëen om de stedelijk logistiek te optimaliseren, om zo een doordachte stadslogistiek bereiken die zowel een positieve invloed heeft op het economisch functioneren van de stad Antwerpen als op haar woon- en winkelklimaat.
Doelstelling van het project
De doelstelling is het vastleggen van een optimaal distributiemodel voor de verschillende types van smart cities in Vlaanderen door:
In toepassing van artikel 42 §1, 1° d) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht gegund worden bij onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking omdat de werken, leveringen of diensten alleen door een bepaalde ondernemer kunnen worden verricht, om een van de volgende redenen :
i) de opdracht heeft als doel het vervaardigen of verwerven van een uniek kunstwerk of het leveren van een unieke artistieke prestatie;
ii) mededinging ontbreekt om technische redenen;
iii) uitsluitende rechten moeten worden beschermd, met inbegrip van de intellectuele eigendomsrechten."
Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) start in oktober 2018 het onderzoeksproject R!sult op.
Met dit project gaat het VIL op zoek naar een geïntegreerd totaalconcept voor stadsbeleveringen door het ontwikkelen van een praktisch model en het opzetten van een schaalbare test case, waarvan de resultaten toepasbaar zijn voor alle stakeholders in diverse Vlaamse stadsomgevingen.
Daarmee bouwt VIL onder andere verder op Intello City, een project rond stedelijke logistiek waar de stad Antwerpen ook aan deelnam.
Op 9 december 2016 (jaarnummer 10760) keurde het college de deelname van de stad Antwerpen aan Intello City goed.
De stad Antwerpen zal samen met meer dan 10 andere Vlaamse steden en bedrijven deelnemen aan R!sult. De totale doorlooptijd bedraagt 28 maanden.
De deelnemende steden en bedrijven dragen samen 20% van de totale projectkost (750.200,00 EUR, inclusief btw).
De stad Antwerpen zal 13.641,54 EUR (inclusief btw) bijdragen. Deze kost wordt verdeeld over twee boekjaren. Een derde hiervan wordt gefactureerd bij aanvang van het project en twee derde in september 2019.
Het college keurt de deelname van de stad Antwerpen aan het onderzoeksproject R!sult van het VIL goed.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Project R!sult Vlaams instituut voor de logistiek |
13 641,54 EUR (inclusief btw) |
Budgetplaats: 5153500000 mits goedkeuring van budgetopmaak door college, gemeenteraad en hogere overheid
|
4005304254 |