Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid:
Voorliggende aanvraag omvat het wijzigen van de uitvoeringswijze van een beperkt deel van de reeds vergunde “Fietsostrade Antwerpen-Lier”. De omgevingsvergunning voor deze fietsostrade met referentie OMV-loket 2017003994 werd afgeleverde te Antwerpen, bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 18 januari 2018 met referentie OMGP-2017-0048/DRDJ. Het vergunde gebruik van fiestostrade wijzigt niet. Deze omgevingsvergunning, inclusief de bijhorende voorwaarden blijft dus onverminderd geldig.
Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte):
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag de aanleg van een reeds vergunde fietsostrade betreft en waarbij de wijzigingen zich beperken tot de uitvoeringswijze.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De wijzigingen doen zich voor in “Deelproject 1: realisatie segmenten 2&3” en beperken zich tot een lengte van 210 meter. Over deze lengte wordt de helling gewijzigd van 4% naar 2%. Door deze wijziging ontstaat de mogelijkheid om een andere uitvoeringsmethode voor de keermuren toe te passen. Het oorspronkelijk ontwerp voorzag in een diepwand naast het spoor met “verloren” ankers onder de spoorberm. Het nieuwe ontwerp maakt een uitvoering met geprefabriceerde L-wanden mogelijk.
Deze gewijzigde uitvoeringsmethode wordt ingegeven vanuit de veiligheid ten aanzien van werken in de nabijheid van een spoorlijn in dienst.
Ten aanzien van de fietser als eindgebruiker van het project is er een comfortverbetering op de hoofdroute aangezien de hellingen binnen het nieuwe ontwerp beperkt blijven tot 2% op zowel hoofdroute als op- en afrit.
Visueel-vormelijke elementen:
Het materiaalgebruik wijzigt niet ten opzichte van de eerder verleende vergunning. De landschappelijke inpasbaarheid blijft gegarandeerd.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen:
Het aanpassen van de helling van 4% naar 2% betekent een comfortverbetering ten aanzien van de gebruikers van de fietsostrade.
Advies van het college
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan de aanvraag positief geadviseerd worden.
Procedurestap |
Datum |
Ontvangst adviesvraag |
25 september 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste adviesdatum |
25 oktober 2018 |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het intergraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanvraag moet niet onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.
Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om advies uit te brengen.
Projectnummer: |
OMV_2018107710 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Chris Brouwers met als adres Koningin Elisabethlei 22 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Spoorwegberm tussen de Vosstraat en de Luchthavenlei te Deurne, achter de luchthavenparking. |
Kadastrale gegevens: |
Afd.32 sectie B |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
wijzigingen op de uitvoering van de op- en afrit fietsostrade deelproject 1: segment 2&3 |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 18/01/2018: voorwaardelijke vergunning (201718) voor een fietsostrade Antwerpen-Lier (deelproject 1).
Laatst vergunde toestand
- de aanleg van een eerste deelproject van de fietstostrade langsheen de spoorlijn Antwerpen-Lier;
- de volledige fietsostrade vertrekt in Berchem, via de luchthaven van Deurne en het sportlandschap van Mortsel, doorheen het centrum van Boechout naar de stationsomgeving van Lier. De gehele route zal een lengte hebben van ongeveer 11km;
- deze aanvraag handelt over het gedeelte vanaf de spoorbrug aan de Vosstraat tot en met de aansluiting op de Oude Steenweg ter hoogte van de bestaande fietstunnel te Boechout. Dit segment heeft een lengte van 3,7 km;
- het fietspad zal een totale breedte hebben van 4,5m, inclusief geleidende randmarkering;
- de fietsostrade zal verlicht worden met LED-lampen;
- ter hoogte van de Luchthavenlei worden bomen gerooid.
Bestaande toestand
- braakliggende grond;
- het tracé ligt op grondgebied Deurne en Mortsel ten noorden van de spoorlijn Antwerpen-Lier.
Inhoud van de aanvraag
- onderhavige aanvraag behelst enkel de wijziging ter hoogte van het gedeelte vanaf de spoorbrug aan de Vosstraat (luchthaven Deurne) tot en met de aansluiting op het verdere tracé van de fietsostrade naast de luchthavenlei ter hoogte van de luchthaven van Deurne.
- het betreft een wijziging van het verticaal alignement van het project in combinatie met een aanpassing van de keermuren. De lengte van de wijzing van het infrastructuurproject blijft beperkt tot een lengte van 210m.
- het horizontaal alignement van het project blijft ongewijzigd;
- het verticale alignement van de fietsostrade wordt van 4% helling op de hoofdroute en een vlakke op- en afrit, gewijzigd naar 2% helling op de hoofdroute en 2% helling voor de op- en afrit;
- deze wijziging in het verticaal alignement creëert de mogelijkheid om een alternatieve uitvoeringsmethode voor de keermuur toe te passen. Het oorspronkelijk ontwerp voorzag in een diepwand naast het spoor met “verloren” ankers onder de spoorberm. Het nieuwe ontwerp maakt een uitvoering met geprefabriceerde L-wanden mogelijk;
- de hellingen binnen het nieuwe ontwerp blijven beperkt tot 2% op zowel hoofdroute als op- en afrit.
Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de vergunningsaanvraag.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/V | Het advies college te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft. |