Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Vlaams gewest, Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen |
28 augustus 2018 |
18 september 2018 |
Gunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
28 augustus 2018 |
24 september 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
28 augustus 2018 |
30 augustus 2018 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
28 augustus 2018 |
4 september 2018 |
Onafhankelijke Diensten/dienst Strategische Coördinatie/Loketwerking/Stadsloketten/Huisnummeringsteam |
28 augustus 2018 |
28 augustus 2018 |
maatschappelijke veiligheid/ bestuurlijke handhaving |
28 augustus 2018 |
6 september 2018 |
stadsontwikkeling/ geacht vergund |
28 augustus 2018 |
31 augustus 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt
geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft een functiewijziging van de gelijkvloerse verdieping naar een wedkantoor (dienstverlening). De stedelijke dienst Advies ondernemen en stadsmarketing heeft geen bezwaar tegen voorliggende aanvraag maar merkt op dat er een uitbatingsvergunning noodzakelijk is. Dit wordt in voorwaarde opgenomen. De voorliggende aanvraag voldoet aan de spreidingseis en is functioneel inpasbaar.
Op de plannen staat een lokaal aangeduid als ‘prive’. Het spreekt voor zich dat dit lokaal enkel gebruikt kan worden als bureauruimte horend bij het wedkantoor.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag is strijdig met artikel 21 waardoor het aangevraagde hinder veroorzaakt inzake het gebruiksgenot en de gezondheid in het algemeen. De vrije hoogte van de gelijkvloerse verdieping bedraagt slechts 2,48m tot aan het valse plafond. Volgens artikel 21 dient de vrije hoogte minimaal 2,60m te bedragen. In voorwaarde wordt opgenomen om het vals plafond te verhogen tot een minimale vrije hoogte van 2,60m bekomen wordt conform artikel 21.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging. Gezien de beperkt grootte van het pand en de aard van de activiteiten, wordt verondersteld dat er geen bijkomende parkeerbehoefte gecreëerd wordt. De werkelijke parkeerbehoefte is 0 |
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit aantal is toereikend. |
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0. Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen. |
Fietsvoorzieningen:
Er dienen voor deze functiewijziging minstens 5 fietsstalplaatsen voorzien te worden voor klanten. Verder dient er ook minstens 1 afsluitbare fietsstalplaats voor het eigen personeel voorzien te worden (cf. advies mobiliteit). Op de bijgeleverde foto’s is te zien dat een fietsenstalling deel uitmaakt van de voortuinstrook. Hier kunnen minstens 4 fietsen stallen. Er is voldoende plaats om hier 5 bijkomende fietsstaplaatsen te voorzien zonder de voetgangers te hinderen. In voorwaarde wordt opgenomen om minstens 1 afsluitbare fietsstalplaats voor het eigen personeel van het wedkantoor te voorzien en 5 bijkomende fietsstalplaatsen voor de klanten van het wedkantoor.
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Inzake toegankelijkheid voldoet de aanvraag niet aan artikel 18 van de verordening toegankelijkheid. De toegangsdeur heeft twee optreden, met een hoogteverschil van 0,46m. Volgens artikel 18 dienen niveauverschillen van meer dan 18cm overbrugd te worden ofwel met een trap in combinatie met een helling, ofwel met een trap in combinatie met een lift, ofwel met een helling in combinatie met een lift. Aangezien het plaatsen van een helling/ lift niet in verhouding zou staan met de aangevraagde werken en een helling/ lift hinderlijk zou zijn voor het voetgangersverkeer op het voetpad kan een afwijking via artikel 33 van de verordening toegankelijk worden bekomen.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
7 augustus 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
28 augustus 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
27 oktober 2018 |
Verslag GOA |
8 oktober 2018 |
naam GOA |
Wim Van Roosendael |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het intergraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018095550 |
Gegevens van de aanvrager: |
BVBA Meridian Gaming Belgium met als adres Koopvaardijlaan 28 te 9000 Gent |
Ligging van het project: |
Grotesteenweg 323 te 2600 Berchem (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 23 sectie C nr. 237B5 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
wijzigen van de functie op de benedenverdieping van wonen met complementaire functie gemeenschapsvoorziening (postkantoor) naar dienstverlening (wedkantoor) |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 12/07/1956: vergunning (957#4268) voor het bouwen van appartementen;
- 14/08/1957: vergunning (957#4649) voor het plaatsen van lichtreclame (kapsalon);
- 29/08/2017: proces verbaal (11002_2017_4758) voor het wijzigen van de hoofdfunctie van de gelijkvloerse verdieping van wonen naar kantoorfunctie, dienstverlening en vrije beroepen.
Laatste vergunning
- een hoekpand van vier bouwlagen onder een plat dak ingericht als meergezinswoning met woongelegenheden op alle bouwlagen.
Vergund geachte toestand
- de twee woongelegenheden op de gelijkvloerse verdieping werden deels ingekort en omgevormd tot één geheel voor de hoofdfunctie: wonen met complementaire functie gemeenschapsfunctie (postkantoor).
Bestaande toestand
- de hoofdfunctie wonen met complementaire functie op de gelijkvloerse verdieping werd omgevormd tot de hoofdfunctie: kantoorfunctie, dienstverlening en vrije beroepen.
Inhoud van de aanvraag
- de hoofdfunctie wonen met complementaire functie op de gelijkvloerse verdieping wijzigen tot de hoofdfunctie: kantoorfunctie, dienstverlening en vrije beroepen (wedkantoor).
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.