Terug

2018_CBS_09233 - Omgevingsvergunning - OMV_2018096249. Louizastraat 3. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/10/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_09233 - Omgevingsvergunning - OMV_2018096249. Louizastraat 3. District Antwerpen - Goedkeuring 2018_CBS_09233 - Omgevingsvergunning - OMV_2018096249. Louizastraat 3. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

30 augustus 2018

10 september 2018


Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in volgende zones: artikel  2:   zone voor wonen - (wo2).

Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

          De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van  het ruimtelijk uitvoeringsplan Binnenstad.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
    De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
    De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
    De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
    • Artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer: de dakvlakramen van de slaapkamer en bureauruimte op de dakverdieping liggen onvoldoende tussen 1 en 2m hoogte en zijn elk kleiner dan 1m² waardoor beide ruimtes onvoldoende lichtinval ontvangen.

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
    De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Afwijking van de voorschriften

De dakvlakramen aan de voorzijde hebben een oppervlakte die kleiner is dan één vierkante meter waardoor zij een voldoende lichtinval niet kunnen garanderen. Ook is de positionering (hoogte t.ov. vloerpas) niet conform de bouwcode.  In voorwaarden wordt daarom opgelegd om de uitvoering van de ramen groter te voorzien en ze in te bouwen zo laag als bouwtechnisch mogelijk (ca. 30cm boven de goot);

Functionele inpasbaarheid

De bestemming van het pand, eengezinswoning, blijft behouden. Deze functie is inpasbaar in het woongebied.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

Visueel-vormelijke elementen

In het bestaande schuine dak aan de achterzijde wordt een inpandig terras voorzien. Het schuine dak wordt hierdoor ingesneden. Deze ingreep is aanvaardbaar, gezien voldoende dakoppervlakte bewaard blijft om herkenbaar te zijn als hellend dak.

Aan het dakterras (achtergevel) moet een massieve borstwering voorzien worden zodat een doorvalbeveiliging van 120 cm bekomen wordt t.o.v. de pas van het afgewerkte terras, zonder verhoging van de voorgestelde kroonlijst (bakgoot). Dit komt tegemoet aan het bezwaar inzake inkijk/privacy, en bevordert tevens de veiligheid. Het behoudt van de kroonslijsthoogte vermijdt al te grote bouwtechnische aanpassingen aan de aanpalenden, en respecteert de verhoudingen in de achtergevel. De uitwerking van een kwalitatieve borstwering vraagt dus enige zorg en detaillering.

Het wit-schilderen van de voorgevel doet geen afbreuk aan de beeldkwaliteit vanaf de straat. Het voorzien van zwarte ramen is eveneens aanvaardbaar. Op de plannen van de voorgevel werd naast het rechterraam nog een raam aan links geplaatst. Dit komt niet overeen met de grondplannen en wordt daarom als niet uit te voeren beschouwd.

Cultuurhistorische aspecten

De werken zijn gesitueerd in een zone die volgens het gewestplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. In CHE-gebied en voor panden opgenomen in de inventaris wordt de wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw en/of constructie onderworpen aan de wenselijkheid van behoud. Dit geldt zowel voor het exterieur als het interieur. De dienst monumentenzorg adviseert gunstig met volgende beoordeling:

Vanuit oogpunt monumentenzorg geen bezwaar. Het pand heeft geen erfgoedwaarde.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het pand heeft in zijn bestaande toestand geen toegankelijke buitenruimte. Met het toevoegen van een dakterras is dit een verbetering van de algemene woonkwaliteit.

Advies aan het college

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

  1. De dakvlakramen aan de voorzijde moeten een minimale oppervlakte hebben van 1 m² en gepositioneerd te worden zo laag als bouwtechnisch mogelijk;
  2. aan het dakterras (achtergevel) moet een massieve borstwering voorzien worden zodat een doorvalbeveiliging van 120 cm bekomen wordt t.o.v. de pas van het afgewerkte terras, zonder verhoging van de voorgestelde kroonlijst (bakgoot);
  3. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

10 augustus 2018

Volledig- en ontvankelijk

30 augustus 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

29 oktober 2018

Verslag GOA

10 oktober 2018

naam GOA

Karel Bauwens

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het intergraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0


Bespreking van de bezwaren

Er werd 1 bezwaarschrift ingediend, voornamelijk handelend over:

  1. 1.     Vergroten raamopeningen achtergevel: Het vergroten van de raamopeningen is niet gewenst aangezien dit een nieuwe erfdienstbaarheid creëert bovenop de bestaande maar onwettelijke erfdienstbaarheid;

Behandeling: Stedenbouwkundig gezien is er geen bezwaar tegen het vergroten van de raamopening aan de achtergevel aangezien de erfdienstbaarheid reeds bestaat. Daarnaast is dit een burgerrechtelijke aangelegenheid, het verkrijgen van een bouwvergunning geeft nog geen bouwrecht. Het bezwaar is ongegrond;

  1. 2.     Inpandig dakterras achtergevel: Het inrichten van een inpandig terras in het schuine dak aan de achtergevel veroorzaakt een overlast op het gebied van inkijk in het pand van de linkerbuur;

Behandeling: Het voorzien van een buitenruimte verhoogt de woonkwaliteit van het pand, aangezien de woning niet beschikt over een buitenruimte.  Een dakterras is hier stedenbouwkundig aanvaardbaar, en qua privacy niet vreemd aan een stedelijke context. Om inkijk deels te vermijden wordt als voorwaarde wel opgelegd om de voorgestelde borstwering te verhogen tot 120 cm.
Het bezwaar is ongegrond;

  1. Verhogen scheimuur: Het verhogen van de gedeelde scheimuur boven de bestaande dakrand verminderd het uitzicht en lichtinval van de linkerbuur;

Het is correct dat de uitbreiding een beperking vormt voor de lichttoetreding op het aanpalend eigendom, toch is de invloed van de verhoging niet van dien aard dat de woonkwaliteit in het gedrang komt door gebrek aan zon - of daglicht. De uitbreiding is stedenbouwkundig aanvaardbaar. Een stedenbouwkundige vergunning verleent nog geen rechten tot het bebouwen/verbouwen van andermans gedeelde eigendommen, dit is een burgerrechtelijke aangelegenheid. Het bezwaar is ongegrond;

  1. 4.     Werken reeds gestart: De aanvrager is reeds begonnen met het uitvoeren van de werken;

 Zonder stedenbouwkundige vergunning is het niet toegelaten om van start te gaan met de werken. Het bezwaar is in die zin gegrond. Dit is echter een materie voor stedenbouwkundige  handhaving, de bezwaarindiener kan steeds een melding maken. Dit staat echter een vergunning niet in de weg.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

Projectnummer:

OMV_2018096249

Gegevens van de aanvrager:

Raf en Evelien Mertens - Gerene met als adres De Wittestraat 61 bus 101 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Ligging van het project:

Louizastraat 3 te 2000 Antwerpen (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 4 sectie D nr. 1912R2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

aanleggen van een dakterras achteraan en voorgevelwijziging

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

-        25/10/1946: vergunning (18#21956) voor een gevelverandering van het pand Louizastraat3/Schermerstraat 28;

-        11/10/1918: vergunning (1918#7642) voor gevel- en binnenveranderingen.

Laatst vergunde toestand

-        gelijkvloerse berging/autoparkeerplaats.

Bestaande toestand

-        eengezinswoning van 3 bouwlagen plus een zolderverdieping onder zadeldak in gesloten bebouwing.

Inhoud van de aanvraag

-        aanleg van een dakterras in een schuin dak aan de achterkant van een eengezinswoning plus een voorgevelwijziging;

-        de bestaande zolderverdieping wordt ingericht met een slaapkamer en bureau vooraan en een dakterras achteraan met behoud van de kroonlijst;

-        de overige verdiepingen blijven ongewijzigd;

-        de voorgevel wordt afgewerkt met een wit geschilderde gevelsteen en zwarte pvc ramen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

  1. de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven;
  2. de dakvlakramen aan de voorzijde moeten een minimale oppervlakte hebben van 1 m² en gepositioneerd te worden zo laag als bouwtechnisch mogelijk;
  3. aan het dakterras (achtergevel) moet een massieve borstwering voorzien worden zodat een doorvalbeveiliging van 120 cm bekomen wordt t.o.v. de pas van het afgewerkte terras, zonder verhoging van de voorgestelde kroonlijst (bakgoot);
  4. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.