Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
23 augustus 2018 |
28 september 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
23 augustus 2018 |
7 september 2018 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
23 augustus 2018 |
27 augustus 2018 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
23 augustus 2018 |
29 augustus 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, overdruk - detailhandel (dh) en artikel 6: zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6).
Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’.
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’.
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale wetgeving
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag betreft een functiewijziging zonder constructieve werken. De verordening toegankelijkheid is dus alleen van toepassing op de toegang van het gebouw. De toegang aan de zijde van de Eiermarkt is niet in overeenstemming met de bepalingen (artikel 18 en 19) van de verordening. De vereiste normen kunnen echter alleen gehaald worden door werkzaamheden die constructief niet in verhouding staan tot de aangevraagde wijzigingen. Op basis van artikel 3 van de verordening toegankelijkheid, wordt een afwijking toegestaan.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft de omvorming van een winkelruimte (voormalig ingevuld met o.a. sportartikelen en speelgoedartikelen) naar een fitness-zaak op de gelijkvloerse en eerste verdieping. Het pand is gelegen in afgebakend kernwinkelgebied Antwerpen. Vanuit commercieel oogpunt is een menging van functies handel, horeca en diensten gunstig te beoordelen. Hiertoe behoort ook recreatie, zoals fitness. Dit verruimd het aanbod in de kern en vergroot de gemiddelde bezoektijd van de bezoekers en bewoners van de omgeving in het kernwinkelgebied. Vanuit oogpunt ondernemen en stadsmarketing wordt dan ook een gunstig advies verleend.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Parkeerparagraaf
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen. Cfr. advies stedelijke dienst mobiliteit: De aanvraag betreft de verbouwing van een het gelijkvloers en 1ste verdiep tot fitness. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging naar fitness (1300m²). De winkel op het gelijkvloers en de kantoren op het 1ste verdiep worden verbouwd tot fitness. De bovenliggende appartementen blijven ongewijzigd. De fitness ligt in het centrum van de stad. De bezoekers van deze fitness zullen buurtbewoners zijn die niet met de auto naar de fitness komen. Eventuele bezoekers met de auto kunnen parkeren in de publieke parking Groenplaats. De werkelijke parkeerbehoefte is 0 |
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit aantal is toereikend. |
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0. Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen. |
Fietsstalplaatsen en fietsvoorzieningen
Conform artikel 29 van de bouwcode wordt de fietsparkeernorm voor sportcomplexen per bouwaanvraag bepaald op basis van het aantal bezoekers, de schaal, het type van gebruik en de capaciteit van de openbare ruimte.
De bouwaanvraag bevat geen bijkomende informatie over het aantal bezoekers / personeel. De stedelijke dienst mobiliteit baseert zich daarom op de norm voor fietsenstallingen uit de bouwcode voor diensten en horeca:
Personeel → 1300m² x 0.6/100m² = 7.8 → 8
Bezoekers → 1300m² x 2/100=² = 26
In totaal moeten er dus 34 (26 + 8 = 34) inpandige fietsenstallingen voorzien worden voor personeel en bezoekers. Deze moeten overdekt en afgesloten zijn. (inpandig)
De kelder van het gebouw is niet toegankelijk voor het publiek en kan dus niet als fietsenberging worden ingericht. Rekening houdende met het advies van de stedelijke dienst mobiliteit, wordt als voorwaarde opgelegd om een fietsenberging voor 34 fietsen te voorzien op het gelijkvloers. De aangevraagde configuratie van de gelijkvloerse verdieping moet aangepast worden zodoende de opgelegde fietsenberging te organiseren. Daarbij dient de levendigheid van de gelijkvloerse gevels aan beide straatzijden gegarandeerd te blijven.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
Visueel-vormelijke elementen
De aangevraagde werken beperken zich tot de functiewijziging van het gebouw zonder aanpassingen aan het volume. De beschrijvende nota vermeldt dat de gevels eveneens ongewijzigd blijven ten aanzien van de laatst vergunde toestand. Er worden ook geen publiciteitsborden aan de gevel bevestigd.
De impact op het straatbeeld of de bouwdichtheid is dus beperkt.
Cultuurhistorische aspecten
De functiewijziging heeft geen impact op de erfgoedwaarde van de CHE-omgeving en is bijgevolg aanvaardbaar. De stedelijke dienst monumentenzorg verleent een gunstig advies.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Mits voldaan aan de gestelde voorwaarden, voldoet de aanvraag aan de actuele eisen inzake veiligheid en gebruiksgenot.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
3 augustus 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
23 augustus 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
22 oktober 2018 |
Verslag GOA |
2 oktober 2018 |
naam GOA |
Helia Dezhpoor |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het intergraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018094493 |
Gegevens van de aanvrager: |
BVBA BASIC-FIT BELGIUM met als adres Laarbeeklaan 125 te 1090 Jette |
Ligging van het project: |
Eiermarkt 21-23 en Vleminckstraat 16-18 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 3 sectie C nrs. 2326H en 2346B |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
wijzigen van de functie van de gelijkvloerse- en de eerste verdieping van winkel op het gelijkvloers en kantoor op de eerste verdieping naar dagrecreatie met inbegrip sport namelijk: fitnesscenter |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 25/10/1963: vergunning (18#45740) voor verbouwing (Eiermarkt 21-23);
- 12/05/1972: vergunning (18#54637) voor verbouwing (Eiermarkt 23);
- 14/04/1972: vergunning (18#54770) voor verbouwing (Eiermarkt 21-23);
- 17/10/1975: vergunning (18#57475) voor verbouwing (Eiermarkt 21-23);
- 12/05/1978: vergunning (18#59506) voor verbouwingswerken (Eiermarkt 23);
- 04/06/1984: vergunning (18#64488) voor sanitair aanbouwen (Eiermarkt 21-23);
- 05/11/1984: vergunning (18#65198) voor gevelverbouwing (Vleminckstraat 16-18);
- 09/06/1994: vergunning (86#931115) voor verbouwen voorgevel (Eiermarkt 23);
- 14/12/2000: vergunning (86#305) voor verbouwing en bestemmingswijziging van het gelijkvloers naar winkelruimte;
- 3/10/2008: vergunning (20084143) voor verbouwen van een winkelpand (Eiermarkt 23).
Laatst vergunde toestand – bestaande toestand
- het pand aan de Eiermarkt bestaat uit vijf bouwlagen onder een plat dak;
- het pand aan de Vleminckstraat bestaat uit drie bouwlagen onder een hellend dak;
- op de gelijkvloerse bouwlaag bevindt zich een winkel;
- op de eerste verdieping bevindt zich een kantoor;
- op de bovenliggende bouwlagen bevinden zich appartementen.
Inhoud van de aanvraag
- functiewijziging zonder constructieve werken;
- de handelsruimte op de gelijkvloerse verdieping en het kantoor op de eerste verdieping worden omgevormd naar een fitnesscenter;
- de gevels en het volume blijven ongewijzigd;
- de bovenliggende appartementen maken geen deel uit van de aanvraag.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.