Terug

2018_CBS_09011 - Omgevingsvergunning - OMV-2018094493. Eiermarkt 21-23 - Vleminckstraat 16-18. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/10/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_09011 - Omgevingsvergunning - OMV-2018094493. Eiermarkt 21-23 - Vleminckstraat 16-18. District Antwerpen - Goedkeuring 2018_CBS_09011 - Omgevingsvergunning - OMV-2018094493. Eiermarkt 21-23 - Vleminckstraat 16-18. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Adviezen 

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

23 augustus 2018

28 september 2018

Voorwaardelijk gunstig

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

23 augustus 2018

7 september 2018

stadsontwikkeling/ mobiliteit

23 augustus 2018

27 augustus 2018

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

23 augustus 2018

29 augustus 2018


Toetsing voorschriften 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, overdruk - detailhandel (dh) en artikel 6: zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6). 

Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’. 

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. 

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’. 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

          De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.           

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

  • artikel 18 Niveauverschillen:
    het niveauverschil aan de inkomdeur tussen buiten- en binnenruimte is groter dan 2 centimeter;
  • artikel 19 Hellingspercentage:
    de helling aan de inkomszone (zijde Eiermarkt) heeft een percentage dat groter is dan het maximale toegelaten percentage;
  • artikel 30 Aangepaste doucheruimte:
    er is geen aangepaste doucheruimte voorzien voor personen met een handicap.
     

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
    De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
    De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
     

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. 
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
    De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode. 

Omgevingstoets 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag betreft een functiewijziging zonder constructieve werken. De verordening toegankelijkheid is dus alleen van toepassing op de toegang van het gebouw. De toegang aan de zijde van de Eiermarkt is niet in overeenstemming met de bepalingen (artikel 18 en 19) van de verordening. De vereiste normen kunnen echter alleen gehaald worden door werkzaamheden die constructief niet in verhouding staan tot de aangevraagde wijzigingen. Op basis van artikel 3 van de verordening toegankelijkheid, wordt een afwijking toegestaan. 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft de omvorming van een winkelruimte (voormalig ingevuld met o.a. sportartikelen en speelgoedartikelen) naar een fitness-zaak op de gelijkvloerse en eerste verdieping. Het pand is gelegen in afgebakend kernwinkelgebied Antwerpen. Vanuit commercieel oogpunt is een menging van functies handel, horeca en diensten gunstig te beoordelen. Hiertoe behoort ook recreatie, zoals fitness. Dit verruimd het aanbod in de kern en vergroot de gemiddelde bezoektijd van de bezoekers en bewoners van de omgeving in het kernwinkelgebied. Vanuit oogpunt ondernemen en stadsmarketing wordt dan ook een gunstig advies verleend. 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Parkeerparagraaf

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein). 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen. 

Cfr. advies stedelijke dienst mobiliteit:

De aanvraag betreft de verbouwing van een het gelijkvloers en 1ste verdiep tot fitness. 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging naar fitness (1300m²).

De winkel op het gelijkvloers en de kantoren op het 1ste verdiep worden verbouwd tot fitness. De bovenliggende appartementen blijven ongewijzigd. 

De fitness ligt in het centrum van de stad. De bezoekers van deze fitness zullen buurtbewoners zijn die niet met de auto naar de fitness komen.

Eventuele bezoekers met de auto kunnen parkeren in de publieke parking Groenplaats. 

De werkelijke parkeerbehoefte is 0 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. 

Dit aantal is toereikend. 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0. 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen. 


Fietsstalplaatsen en fietsvoorzieningen

Conform artikel 29 van de bouwcode wordt de fietsparkeernorm voor sportcomplexen per bouwaanvraag bepaald op basis van het aantal bezoekers, de schaal, het type van gebruik en de capaciteit van de openbare ruimte.

De bouwaanvraag bevat geen bijkomende informatie over het aantal bezoekers / personeel. De stedelijke dienst mobiliteit baseert zich daarom op de norm voor fietsenstallingen uit de bouwcode voor diensten en horeca:

Personeel → 1300m² x 0.6/100m² = 7.8 → 8

Bezoekers → 1300m² x 2/100=² = 26

In totaal moeten er dus 34 (26 + 8 = 34) inpandige fietsenstallingen voorzien worden voor personeel en bezoekers. Deze moeten overdekt en afgesloten zijn. (inpandig) 

De kelder van het gebouw is niet toegankelijk voor het publiek en kan dus niet als fietsenberging worden ingericht. Rekening houdende met het advies van de stedelijke dienst mobiliteit, wordt als voorwaarde opgelegd om een fietsenberging voor 34 fietsen te voorzien op het gelijkvloers. De aangevraagde configuratie van de gelijkvloerse verdieping moet aangepast worden zodoende de opgelegde fietsenberging te organiseren. Daarbij dient de levendigheid van de gelijkvloerse gevels aan beide straatzijden gegarandeerd te blijven. 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

Visueel-vormelijke elementen

De aangevraagde werken beperken zich tot de functiewijziging van het gebouw zonder aanpassingen aan het volume. De beschrijvende nota vermeldt dat de gevels eveneens ongewijzigd blijven ten aanzien van de laatst vergunde toestand. Er worden ook geen publiciteitsborden aan de gevel bevestigd.

De impact op het straatbeeld of de bouwdichtheid is dus beperkt. 

Cultuurhistorische aspecten

De functiewijziging heeft geen impact op de erfgoedwaarde van de CHE-omgeving en is bijgevolg aanvaardbaar. De stedelijke dienst monumentenzorg verleent een gunstig advies. 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Mits voldaan aan de gestelde voorwaarden, voldoet de aanvraag aan de actuele eisen inzake veiligheid en gebruiksgenot. 

Advies aan het college 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden. 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. een aangepaste doucheruimte te voorzien conform artikel 30 van de verordening Toegankelijkheid;
  3. een fietsenberging voor 34 fietsen te voorzien op het gelijkvloers. De aangevraagde configuratie van de gelijkvloerse verdieping moet aangepast worden zodoende de opgelegde fietsenberging te organiseren. Daarbij dient de levendigheid van de gelijkvloerse gevels aan beide straatzijden gegarandeerd te blijven.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

3 augustus 2018

Volledig- en ontvankelijk

23 augustus 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

22 oktober 2018

Verslag GOA

2 oktober 2018

naam GOA

Helia Dezhpoor

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het intergraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer :

OMV_2018094493

Gegevens van de aanvrager:

BVBA BASIC-FIT BELGIUM met als adres Laarbeeklaan 125 te 1090 Jette

Ligging van het project:

Eiermarkt 21-23 en Vleminckstraat 16-18 te 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 3 sectie C nrs. 2326H en 2346B

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de functie van de gelijkvloerse- en de eerste verdieping van winkel op het gelijkvloers en kantoor op de eerste verdieping naar dagrecreatie met inbegrip sport namelijk: fitnesscenter

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen 

Relevante voorgeschiedenis

-        25/10/1963: vergunning (18#45740) voor verbouwing (Eiermarkt 21-23);

-        12/05/1972: vergunning (18#54637) voor verbouwing (Eiermarkt 23);

-        14/04/1972: vergunning (18#54770) voor verbouwing (Eiermarkt 21-23);

-        17/10/1975: vergunning (18#57475) voor verbouwing (Eiermarkt 21-23);

-        12/05/1978: vergunning (18#59506) voor verbouwingswerken (Eiermarkt 23);

-        04/06/1984: vergunning (18#64488) voor sanitair aanbouwen (Eiermarkt 21-23);

-        05/11/1984: vergunning (18#65198) voor gevelverbouwing (Vleminckstraat 16-18);

-        09/06/1994: vergunning (86#931115) voor verbouwen voorgevel (Eiermarkt 23);

-        14/12/2000: vergunning (86#305) voor verbouwing en bestemmingswijziging van het gelijkvloers naar winkelruimte;

-        3/10/2008: vergunning (20084143) voor verbouwen van een winkelpand (Eiermarkt 23). 

Laatst vergunde toestand – bestaande toestand

-        het pand aan de Eiermarkt bestaat uit vijf bouwlagen onder een plat dak;

-        het pand aan de Vleminckstraat bestaat uit drie bouwlagen onder een hellend dak;

-        op de gelijkvloerse bouwlaag bevindt zich een winkel;

-        op de eerste verdieping bevindt zich een kantoor;

-        op de bovenliggende bouwlagen bevinden zich appartementen. 

Inhoud van de aanvraag

-        functiewijziging zonder constructieve werken;

-        de handelsruimte op de gelijkvloerse verdieping en het kantoor op de eerste verdieping worden omgevormd naar een fitnesscenter;

-        de gevels en het volume blijven ongewijzigd;

-        de bovenliggende appartementen maken geen deel uit van de aanvraag.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, zijn strikt na te leven;
  3. een aangepaste doucheruimte te voorzien conform artikel 30 van de verordening Toegankelijkheid;
  4. een fietsenberging voor 34 fietsen te voorzien op het gelijkvloers. De aangevraagde configuratie van de gelijkvloerse verdieping moet aangepast worden zodoende de opgelegde fietsenberging te organiseren. Daarbij dient de levendigheid van de gelijkvloerse gevels aan beide straatzijden gegarandeerd te blijven.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.