Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.
De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.
Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.
Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.
Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.
Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.
Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:
- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;
- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.
Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.
In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.
In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.
De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier gelden voornamelijk de bestemmingsvoorschriften Gebied voor Zeehaven- en watergebonden bedrijven en – voor het Leopolddok, de verbindingsgeul tussen het Leopolddok en het Albertdok en het 4de Havendok – Gebied voor Waterweginfrastructuur. De Wilmarsdonksteenweg en Oosterweelsteenweg in het noordoosten van de aanvraag hebben als bestemming Gebied voor Verkeers- en vervoersinfrastructuur. Op circa 320 meter ten oosten van de aanvraag loopt een overdruk met als aanduiding Leidingstraat. Ten oosten van de aanvraag geldt voor enkele spoorwegen de bestemming Gebied voor spoorinfrastructuur.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
De gewestelijke hemelwaterverordening is van toepassing op de aanvraag.
Het hemelwater dat op de dakoppervlakte van de loods valt, is volgens de aanvrager aangesloten op een bovengrondse regenwatertank. Deze regenwatertank/properwatertank werd uitgevoerd met een totale inhoud conform de vergunning van 2010 van 2.200.000 liter (doch gewijzigd ingeplant). De aanvrager motiveert het groter nuttig hergebruik van hemelwater daar het opgevangen water kan gebruikt worden voor de nabijgelegen wielwasinstallatie en het overige volume wordt gebufferd voor het in het oppervlaktewater van de dokken wordt geloosd.
Het hemelwater dat op de verharde oppervlakte rond de loods valt, moet volgens de aanvrager door contact met de verharde oppervlakte als verontreinigd afvalwater worden beschouwd door de tijdelijke opslag van ertsen op de voorkaai. Het verontreinigd hemelwater wordt opgevangen en aangesloten op de vuilwatertank, waarna het via een waterzuiveringsinstallatie vertraagd geloosd wordt in de Schelde. Deze vuilwatertank heeft een volume van 2.200.000 liter en buffert tevens het water voor zuivering en lozing.
Het groter hergebruik dan voorzien door de hemelwaterverordening kan gunstig worden geadviseerd, gelet op het hergebruik en gelet op de eerder vergunde situatie. Op basis van dezelfde motieven en op basis van de ligging tegen een dok kan het niet voldoen aan de infiltratievereisten tevens gunstig worden geadviseerd.
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.
De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Opgemerkt wordt dat de recent vergunde nabij gesitueerde wasinstallatie voor de inwendige reiniging van geloste containers niet staat aangegeven op de inplantingsplannen. Hoewel de stedenbouwkundige handeling tot oprichten van deze constructie allicht vrijgesteld is van stedenbouwkundige vergunningsplicht, betreft dit een constructie die bedoeld is om te blijven staan en die bijgevolg volgens het normenboek op de inplantingsplannen had aangeduid moeten zijn. Gelet op de inplanting (op naar schatting ca. 140 meter) en het ontbreken van een onlosmakelijk verband tussen het aangevraagde en deze wasinstallatie, kan ervan worden uitgegaan dat dit de beoordeling van voorliggende aanvraag echter geenszins in de weg stond.
Functionele inpasbaarheid
Op 2 juli 2010 verleende het college een stedenbouwkundige vergunning voor het bouwen van een loods met bijhorende omgevingswerken (HVN/B/201701703) op een industriële site ten zuiden van het Leopolddok. Bij de uitvoering van de loods werd, zoals opgemerkt naar aanleiding van het advies in de procedure die leidde tot de omgevingsvergunning d.d. 13 september 2018 door de deputatie verleend (OMV_2018023339) voor de uitbreiding van de exploitatie met een wasinstallatie voor de inwendige reiniging van geloste containers, afgeweken van de originele plannen. Hiervoor vraagt de aanvrager in voorliggende aanvraag de regularisatie.
De loods werd vergund met een lengte van circa 536 meter en een breedte van circa 62 meter. De gebouwde loods heeft een lengte van circa 573 meter en een breedte van circa 62 meter. Deze loods heeft een maximale hoogte van 20 meter conform de vergunde loods. Aan de zuidzijde werd een uitbouw voorzien voor de overdekking van de transportbanden en wagonbelading.
Ten westen van de loods werd een hoogspanningscabine vergund met een oppervlakte van circa 14 m² (2,7 meter x 5,2 meter). De gebouwde hoogspanningscabine heeft een oppervlakte van circa 35 m² (3,3 meter x 10,6 meter). De hoogte van de hoogspanningscabine werd niet gewijzigd.
De hemelwateropvang (zuiver water) werd niet westelijk maar oostelijk van het gebouw ingeplant, nabij de eerder vergunde wielwasinstallatie en de recent vergunde wasinstallatie voor containers.
Een labo, aansluitend op de oostzijde van de loods, werd niet uitgevoerd. Het labo werd op een andere locatie, meer ten oosten van de site, opgetrokken conform de vergunning van 2014 (HVN/B/20142763).
Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte)
De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte en geen significante toename van het aantal verkeersbewegingen ten opzichte van de eerder vergunde loods.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
De aanvraag betreft een regularisatie van een reeds bestaande loods. De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd.
Visueel – vormelijke elementen
De loods werd opgetrokken in een staalstructuur en bekleed met geprofileerde staalplaten, conform de vergunning van 2010.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Opgemerkt wordt dat een eerdere vergunningsaanvraag d.d. 14 maart 2013 voor de regularisatie van 2 loodsen (HVN/B/20131405) na ongunstig brandweeradvies weer werd ingetrokken. Opgemerkt wordt tevens dat in de aangevraagde loods op 11 augustus 2018 een zware brand heeft gewoed en deze loods toen schade heeft geleden.
Gelet op de aard van de aanvraag heeft de vergunningverlenende overheid reeds het advies ingewonnen van Brandweer/ Risicobeheer/ Preventie. Dit advies is op datum van opstelling van dit verslag nog niet uitgebracht.
Advies van het college
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt gunstig advies gegeven, onder voorbehoud van een (voorwaardelijk) gunstig brandweeradvies.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
- Het advies van Brandweer/ Risicobeheer/ Preventie is strikt na te leven.
Procedurestap |
Datum |
Ontvangst adviesvraag |
5 september 2018 |
Start openbaar onderzoek |
10 september 2018 |
Einde openbaar onderzoek |
9 oktober 2018 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste adviesdatum |
25 oktober 2018 |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het intergraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
10 september 2018 |
9 oktober 2018 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
- een openbaar onderzoek te houden;
- advies uit te brengen.
Projectnummer: |
OMV_2018099241 |
Gegevens van de aanvrager: |
NV ANTWERP BULK TERMINAL, Nieuwe Westweg 14 te 2040 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Emdenweg 209 2030 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 14 sectie B nr. 41G9 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
op- en overslag van bulkgoederen: regularisatie van een bestaande loods |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- Op 2 juli 2010 verleende het college van burgemeester en schepenen een stedenbouwkundige vergunning (HVN/B/20101703) voor het bouwen van een loods voor opslag van bulkgoederen met bijhorende omgevingswerken, gelegen Emdenweg 219 te Antwerpen.
- Een vergunningsaanvraag d.d. 14 maart 2013 voor de regularisatie van 2 loodsen (HVN/B/20131405) werd ingetrokken.
- Op 30 januari 2015 verleende het college van burgemeester en schepenen een stedenbouwkundige vergunning (HVN/B/20142763) voor de bouw van een sociaal gebouw, het plaatsen van containers en de regularisatie van 2 labo’s, gelegen Emdenweg zn te Antwerpen.
- Op 13 september 2018 verleende de deputatie een omgevingsvergunning (OMV_2018023339) voor de uitbreiding van de exploitatie met een wasinstallatie voor de inwendige reiniging van geloste containers, gelegen Emdenweg 223 te Antwerpen.
Inhoud van de aanvraag
De aanvraag betreft de regularisatie van een bestaande loods.
Het college beslist een voorwaardelijk gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de vergunningsaanvraag, mits naleving van de volgende voorwaarde:
- Het advies van Brandweer/ Risicobeheer/ Preventie is strikt na te leven.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/V | Het advies college te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft. |