Terug

2018_CBS_09252 - Omgevingsvergunning - OMV_2018094055. Cogels-Osylei 51. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/10/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_09252 - Omgevingsvergunning - OMV_2018094055. Cogels-Osylei 51. District Berchem - Goedkeuring 2018_CBS_09252 - Omgevingsvergunning - OMV_2018094055. Cogels-Osylei 51. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Adviezen

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Onroerend Erfgoed

4 september 2018

10 oktober 2018

Voorwaardelijk gunstig

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

4 september 2018

9 oktober 2018

Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud. (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

         De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
    De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
    De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
    De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
    • Artikel 21 Minimale hoogte van ruimten: de nieuwe mezzanine bij de slaapkamer op de 1ste verdieping rechts achteraan heeft slechts een hoogte van 1m55 in plaats van de minimaal vereiste 2m60.

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
    De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De slaapkamer in het midden aan de linkerzijde van de woning is echter strijdig met artikel 24 dat stelt dat elke verblijfsruimte minimaal één te openen gevel- of dakdeel dient te hebben, om op een natuurlijke wijze te ventileren, dat uitmondt direct in de open lucht. De slaapkamer in het midden aan de rechterzijde is niet voorzien van een te openen deel dat direct uitmondt in de open lucht. Echter kan worden afgeweken van de strijdigheid aangezien de slaapkamer een hoge vrije hoogte heeft (3,74m), er een brede en hoge open doorgang (1,95m op 2,95m) tussen beide slaapkamers gelegen is waarbij de tweede slaapkamer over een groot raam beschikt, de kamer rechtstreeks uitmondt in de vide tussen het gelijkvloers en de 1ste verdieping en de slaapkamer kwalitatief en voldoende groot werd ingericht. De afwijking op artikel 24 garandeert de veiligheid, leefbaarheid en duurzaamheid van de slaapkamer en is in overeenstemming met de goede plaatselijke ruimtelijke ordening. Een afwijking door toepassing van artikel 3 wordt toegelaten.

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat het verbouwen van een monument met een kleine uitbreiding. Een erker wordt vervangen door een glazen achtergevel op het gelijkvloers. De voorgevel, de 3de verdieping en de zolderverdieping blijven ongewijzigd. Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Cogels-Osylei.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De bouwdiepte wordt gevelbreed uitgevoerd met een diepte van 17,77m op het gelijkvloers. Een erker wordt daarvoor gesloopt. Buiten het toevoegen van een 3,09m diep dakterras op de 2de verdieping wijzigt de bouwdiepte verder niet. De bouwhoogte wordt enkel gewijzigd door de afbraak van de erker en het plaatsen van de nieuwe glazen achtergevel. De glazen achtergevel heeft een hoogte van 4,41m. De beperkte volumewijzigingen zijn stedenbouwkundig toelaatbaar. De geplande werken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevel van het monument wordt, buiten het vervangen van de kelderramen, niet gewijzigd. Het straatbeeld wordt niet aangetast. In de zijgevel, die zichtbaar is vanuit de straat, wordt een glas in lood raam, twee oranje/ gele glas in lood ramen en een gekleurd glasraam vervangen door nieuwe beglazing. Een nieuwe raamopening wordt geplaatst, achteraan op de 1ste verdieping. Een bestaand dichtgemetseld deurgat wordt open gemaakt met een nieuw raam. In de achtergevel wordt de bestaande erker achteraan vervangen door een glazen achtergevel op het gelijkvloers met wit gelakt buitenschrijnwerk. Het pand op het naastgelegen perceel (nr.49) heeft een gelijkaardige glazen gevel die werd opgetrokken tot de 1ste verdieping en deels tot de 2de verdieping. Daardoor is de aanvraag voor de glazen achtergevel in harmonie met de naastgelegen woning. Op de 1ste verdieping en de 2de verdieping worden in totaal drie raamopeningen aangepast, waarbij het verschil in raamoppervlakte klein is tegenover de bestaande toestand. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt is er geen bezwaar tegen de visuele en vormelijke geplande werken. Er worden geen storende effecten verwacht tegenover de omgeving.

Cultuurhistorische aspecten

De aanvraag omvat werken aan het monument ‘Burgerhuis in neo-Vlaamserenaissance-stijl’, onderdeel van het huizenblok genaamd ‘Boudewijn met den IJzeren Arm’. Advies werd gevraagd aan de dienst Onroerend Erfgoed. Het advies luidt als volgt: “De aangevraagde handelingen worden onder voorwaarden gunstig geadviseerd omdat zij anders afbreuk doen aan de bescherming en in strijd zijn met de bepalingen uit het Onroerenderfgoedbesluit. Het betreft het slopen van interieurelementen en de uitvoering van het schrijnwerk. De voorwaarden waar aan voldaan moet worden om ervoor te zorgen dat de aanvraag niet meer in strijd  is met de  onroerenderfgoedregelgeving, die door de vergunningverlener opgenomen moeten worden in de vergunning zijn:

-       Alle authentieke elementen en afwerkingen, voor zover niet duidelijk vermeld in de aanvraag, moeten behouden blijven;

-       Het schrijnwerk op as 4 gelijkvloers, met name de vierledige beglaasde paneeldeur die de oorspronkelijk eetkamer (huidige leefruimte) met de oorspronkelijke veranda (huidige eetruimte) verbond, moet behouden blijven, er kan evenmin een kast tegenaan gebouwd worden. De opening kan niet verhoogd worden;

-     Nieuw buitenschrijnwerk moet qua detaillering identiek zijn aan het originele schrijnwerk, details dienen ter goedkeuring voor uitvoering voorgelegd de worden.

Volgens artikel 4.3.3 van de VCRO kan de omgevingsvergunning enkel verleend worden als de  voorwaarden in dit advies opgenomen worden in de vergunning.” Dit advies wordt gevolgd en in voorwaarden opgenomen. De dienst monumentenzorg sluit zich aan bij het bovenstaand advies van Onroerend Erfgoed.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Een vide voorziet de keuken en eetruimte op het gelijkvloers en de gemeenschappelijke zone op de 1ste verdieping van voldoende natuurlijk daglicht. Het terras op de 2de verdieping schendt de privacy niet.

Tussen de 1ste en 2de verdieping werd in het midden aan de rechterzijde een slaapkamer met mezzanine voorzien. De slaapkamer zelf heeft een vrije hoogte van 3,75m. De mezzanine heeft echter een beperkte hoogte van 1,55m. Deze mezzanine kan niet gerekend worden als hoogslaper. Om te voldoen aan artikel 21 wordt in voorwaarde opgelegd om de mezzanine niet te voorzien als leefruimte, slaapruimte of eender welke verblijfsruimte. Enkel zo kan de kwaliteit van de slaapkamer gegarandeerd worden.

De aanvraag voldoet aan de hedendaagse eisen inzake wooncomfort en gebruiksgenot. Mits rekening wordt gehouden met de gestelde voorwaarden is de aanvraag stedenbouwkundig aanvaardbaar.

Advies aan het college

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. de mezzanine van de slaapkamer op de eerste verdieping, midden rechts, enkel te gebruiken in functie van berging;
  2. voldoen aan de voorwaarden van het advies Onroerend Erfgoed:
    -       alle authentieke elementen en afwerkingen, voor zover niet duidelijk vermeld in de aanvraag, moeten behouden blijven;
    -       het schrijnwerk op as 4 gelijkvloers, met name de vierledige beglaasde paneeldeur die de oorspronkelijk eetkamer (huidige leefruimte) met de oorspronkelijke veranda (huidige eetruimte) verbond, moet behouden blijven, er kan evenmin een kast tegenaan gebouwd worden. De opening kan niet verhoogd worden;
    -       nieuw buitenschrijnwerk moet qua detaillering identiek zijn aan het originele schrijnwerk, details dienen ter goedkeuring voor uitvoering voorgelegd de worden.
  3. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

10 augustus 2018

Volledig- en ontvankelijk

3 september 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

2 november 2018

Verslag GOA

15 oktober 2018

naam GOA

Wim Van Roosendael

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het intergraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

Projectnummer:

OMV_2018094055

Gegevens van de aanvrager:

Sophie en Tom Legrève - Franck met als contactadres Cogels-Osylei 51 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Ligging van het project:

Cogels-Osylei 51 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 22 sectie A nr. 13S3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een halfopen eengezinswoning beschermd als monument

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

-       25 mei1955: vergunning (957#3882) voor een mazouttank;

-       16 mei 1946: vergunning (961#5285) voor vergrotingswerken;

-       01juli 1935: vergunning (1275#3309)  voor een garage;

-       13december 1912: vergunning (956#3555) voor vergrotings- en verbouwingswerken aan het huis.

Laatst vergunde toestand

-       eengezinswoning van 3 bouwlagen en een zolderverdieping met mezzanine onder zadeldak in halfopen bebouwing.

Bestaande toestand

-       eengezinswoning van 3 bouwlagen en een zolderverdieping met mezzanine onder zadeldak in halfopen bebouwing.

Inhoud van de aanvraag

-       verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning;

-       de bestaande erker links achteraan wordt vervangen door een gevelbrede, glazen pui tot op een bouwdiepte van ongeveer 17m40;

-       de gelijkvloerse eetruimte wordt voorzien van een vide en van een nieuwe trap naar de 1ste verdieping;

-       in de zijgevel wordt een nieuwe deur- en raamopening gemaakt;

-       op de 1ste verdieping wordt een deel van de slaapkamer vervangen door een nieuwe gang met bovenliggende mezzanine;

-       links achteraan op de 2de verdieping wordt een nieuw dakterras aangelegd;

-       buiten het vervangen van de kelderramen blijft de voorgevel ongewijzigd;

-       de  3de verdieping en de zolderverdieping blijven ongewijzigd en maken geen deel uit van de aanvraag.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

  1. de algemene voorwaarden die aan de vergunning gehecht zijn en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven; 
  2. de mezzanine van de slaapkamer op de eerste verdieping, midden rechts, enkel te gebruiken in functie van berging;
  3. voldoen aan de voorwaarden van het advies Onroerend Erfgoed:
    -       alle authentieke elementen en afwerkingen, voor zover niet duidelijk vermeld in de aanvraag, moeten behouden blijven;
    -       het schrijnwerk op as 4 gelijkvloers, met name de vierledige beglaasde paneeldeur die de oorspronkelijk eetkamer (huidige leefruimte) met de oorspronkelijke veranda (huidige eetruimte) verbond, moet behouden blijven, er kan evenmin een kast tegenaan gebouwd worden.
     De opening kan niet verhoogd  worden;
    -       nieuw buitenschrijnwerk moet qua detaillering identiek zijn aan het originele schrijnwerk, details dienen ter goedkeuring voor uitvoering voorgelegd de worden.
  4. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Artikel 2

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.