Alle gemeenten dienden hun inventaris van risicogronden tegen eind 2017 vervolledigd te hebben. De stad Antwerpen heeft de uitwisseling van de gemeentelijke inventaris echter nog niet volledig kunnen realiseren. De eerste fase werd opgeleverd eind 2016. De tweede inventarisatiefase liep echter vertraging op doordat de milieuvergunningen niet snel genoeg konden worden opgevraagd in het Felix-archief. Het archiefonderzoek diende na 2017 te worden verdergezet en de deadline werd niet behaald.
OVAM vraagt het engagement van stad Antwerpen om de gemeentelijke inventaris prioritair te vervolledigen en uit te wisselen met het webloket van OVAM. Voor de lokalisatie van de tweede fase zijn zij nog bereid om ondersteuning te leveren zodat de dienst Stadsontwikkeling/Vergunningen een volledig ruimtelijk overzicht van de risicogronden kan realiseren en de stad Antwerpen voldoet aan haar inventarisatieplicht.
Volgens de doelstellingen van de Beleidsnota Omgeving 2014-2019 van de Vlaamse regering, dienen alle gemeenten te beschikken over een Gemeentelijke Inventaris met daarin een overzicht van de risicogronden op haar grondgebied.
In een schrijven van 13 juni 2018 vraagt de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij afdeling bodembeheer de bevestiging of alle beschikbare archiefinformatie werd gescreend. Alsook de bevestiging dat de gekende dossierinformatie in het havengebied kan worden toegevoegd aan de gemeentelijke inventaris van de stad.
Het college keurt bijgevoegde collegiale brief waarin zij bevestigt dat de beschikbare informatie over de reeds in kaart gebrachte gronden mag opgeladen worden op de Gemeentelijke Inventaris Risicogronden, goed. Het college bevestigt dat de gekende info uit bodemonderzoeken in het havengebied ook mag worden toegevoegd aan de Gemeentelijke Inventaris Risicogronden.
Het college geeft opdracht aan :
Dienst | Taak |
SW/vergunningen |
|