Terug

2018_CBS_08493 - Bestek GAC_2018_00264. Raamovereenkomst voor het leveren van huisvuilzakken - Bestek en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 21/09/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_08493 - Bestek GAC_2018_00264. Raamovereenkomst voor het leveren van huisvuilzakken - Bestek en procedure - Goedkeuring 2018_CBS_08493 - Bestek GAC_2018_00264. Raamovereenkomst voor het leveren van huisvuilzakken - Bestek en procedure - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 57 § 3, 5° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college bevoegd is voor het vaststellen van de wijze van gunning en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur.

Argumentatie

De aanbestedende overheid behoudt zich het recht voor de financiële situatie van de inschrijver te beoordelen aan de hand van de jaarrekeningen (die de overheid zelf zal opvragen). In voorkomend geval zal de aanbestedende overheid de currentratio, acid ratio, brutomarge, nettorendabiliteit van het totaal activa voor belastingen en solvabiliteit berekenen.

De inschrijver dient over een voldoende financiële en economische draagkracht te beschikken om deze opdracht te kunnen uitvoeren. De financiële ratio’s moeten overwegend positief zijn, tenzij kan aangetoond worden dat deze negatief zijn o.a. ten gevolge van bepaalde investeringen, een overname, fusie, interne structureringen, … .

Perceel 1: Restafvalzakken

De inschrijver dient aan te tonen dat hij voldoende bekwaam is om deze opdracht tot een goed einde te brengen. De geschiktheid van de kandidaat wordt beoordeeld aan de hand van minimum 3 referenties tot het leveren van polyethyleen zakken(rest). De opdrachten waarop de voormelde referenties betrekking hebben, werden uitgevoerd tijdens de laatste 3 jaar, en hebben gezamenlijk een waarde van minimaal 500.000 euro (exclusief btw.)

Perceel 2: PMD-afvalzakken

De inschrijver dient aan te tonen dat hij voldoende bekwaam is om deze opdracht tot een goed einde te brengen. De geschiktheid van de kandidaat wordt beoordeeld aan de hand van minimum 3 referenties tot het leveren van polyethyleen zakken PMD. De opdrachten waarop de voormelde referenties betrekking hebben, werden uitgevoerd tijdens de laatste 3 jaar, en hebben gezamenlijk een waarde van minimaal 250.000 euro (exclusief btw.)

Perceel 3: GFT-afvalzakken

De inschrijver dient aan te tonen dat hij voldoende bekwaam is om deze opdracht tot een goed einde te brengen. De geschiktheid van de kandidaat wordt beoordeeld aan de hand van minimum 3 referenties tot het leveren van composteerbare zakken (GFT-afvalzakken). De opdrachten waarop de voormelde referenties betrekking hebben, werden uitgevoerd tijdens de laatste 3 jaar, en hebben gezamenlijk een waarde van minimaal 100.000 euro (exclusief btw.)

De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria (voor alle percelen):

  1. prijs op een totaal van 75 punten;
  2. duurzaamheid en MVO op een totaal van 25 punten.

Juridische grond

In toepassing van artikel 35, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden geplaatst bij openbare procedure.

In toepassing van artikel 36, §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid de in artikel 36, §1, tweede lid bepaalde termijn van ten minste 35 dagen voor de ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7, bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.

In toepassing van artikelen 66 en 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, gaat de aanbestedende overheid over tot selectie van de kandidaten of inschrijvers in de mate dat de noodzakelijke inlichtingen en documenten aantonen dat ze cumulatief voldoen aan:

  • de bepalingen betreffende het toegangsrecht tot de opdracht zoals omschreven in de artikelen 67 tot en met 70 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en in de artikelen 61 tot en met 64 van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017;
  • de kwalitatieve selectiecriteria van geschiktheid om de beroepsactiviteit uit te oefenen en/of financiële en economische draagkracht en/of technische en beroepsbekwaamheid die de aanbestedende overheid heeft vastgesteld op grond van de artikelen 66 tot en met 68 van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017.

In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.

Aanleiding en context

De huidige raamovereenkomst GAC/2014/2495 voor rest-, PMD- en GFT-afvalzakken verloopt op 12/02/2019. Om de bevoorrading van deze zakken te kunnen waarborgen, vraagt de bedrijfseenheid Stadsbeheer om een nieuwe raamovereenkomst af te sluiten.

De Gemeenschappelijke Aankoopcentrale stelt voor om voor deze aankopen een openbare procedure met Europese bekendmaking GAC_2018_00264 uit te schrijven.

Algemene financiële opmerkingen

Deze raamovereenkomst voorziet in de aankoop van huisvuilzakken gedurende een periode van 4 jaar. Deze kosten worden afgerekend op de exploitatiekredieten.

De groothandel bestelt via de stad de huisvuilzakken, de distributievergoeding en retriubitie in deze procesflow zijn opgenomen in de financiele tabel.

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1SWN03 - Een propere, goed onderhouden publieke ruimte is een vanzelfsprekendheid voor bewoners, bezoekers en bedrijven
1SWN0302 - Het volledige afvalproces is afgestemd op de grootstedelijke behoeften van de stad
1SWN030206 - De reguliere afvalophaling verloopt efficiënt, duurzaam en planmatig zodat mensen en middelen maximaal gedeeld en effectief ingezet worden
1 - Woonstad
1SWN03 - Een propere, goed onderhouden publieke ruimte is een vanzelfsprekendheid voor bewoners, bezoekers en bedrijven
1SWN0303 - De publieke ruimte is proper zodat de gewenste beeldkwaliteit bereikt wordt
1SWN030301 - Inwoners, bezoekers en bedrijven zijn geïnformeerd, gesensibiliseerd en geactiveerd met betrekking tot een propere publieke ruimte

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt bestek GAC_2018_00264 voor raamovereenkomst voor huisvuilzakken goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een openbare procedure met Europese bekendmaking wordt uitgeschreven.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten voor uitgaven als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon
raamovereenkomst voor huisvuilzakken (perceel 1 t/m 3)   budgetplaats:5328000000
budgetpositie:6141
functiegebied: 1SWN030206A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: Intern
begrotingsprogramma:1SA010300
budgetperiode: 1900, 2000, 2100, 2200 en 2300 mits goedkeuring van de budgetten door college, gemeenteraad en hogere overheid
met orderbons

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten voor distributie (kosten) als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon
raamovereenkomst voor huisvuilzakken (perceel 1 t/m 3)   budgetplaats:5328000000
budgetpositie: 6141
functiegebied:1SWN030206A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: Intern
begrotingsprogramma: 1SA010300
budgetperiode: 1900, 2000, 2100, 2200 en 2300 mits goedkeuring van de budgetten door college, gemeenteraad en hogere overheid
met orderbons

 De financieel directeur regelt de financiële aspecten voor retributie (ontvangsten) als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon
raamovereenkomst voor huisvuilzakken - Perceel 1   budgetplaats:5328000000
budgetpositie:7006004
functiegebied:1SWN030206A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: Intern
begrotingsprogramma: 1SA010300
budgetperiode: 1900, 2000, 2100, 2200 en 2300 mits goedkeuring van de budgetten door college, gemeenteraad en hogere overheid
met orderbons
raamovereenkomst voor huisvuilzakken - Perceel 2   budgetplaats:5328000000
budgetpositie:7006004
functiegebied:1SWN030206A00000
subsidie:SUB_NR
fonds: Intern
begrotingsprogramma:1SA010300
budgetperiode: 1900, 2000, 2100, 2200 en 2300 mits goedkeuring van de budgetten door college, gemeenteraad en hogere overheid
met orderbons 
raamovereenkomst voor huisvuilzakken - Perceel 3   budgetplaats:5328000000
budgetpositie:7006004
functiegebied:1SWN030206A00000
subsidie:SUB_NR
fonds: Intern
begrotingsprogramma:1SA010300
budgetperiode: 1900, 2000, 2100, 2200 en 2300 mits goedkeuring van de budgetten door college, gemeenteraad en hogere overheid
 met orderbons

Bijlagen

  • 00264_20180509_bestek.pdf
  • 00264_Perceel_1_Inventaris.xls
  • 00264_Perceel_2_Inventaris.xls
  • 00264_Perceel_3_Inventaris.xls
  • 00264_Tabel_duurzaamheid_huisvuilzakken.xlsx