Terug

2018_CBS_08348 - Omgevingsvergunning - OMV_2018088486. Oudebareellei 7. District Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 21/09/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_08348 - Omgevingsvergunning - OMV_2018088486. Oudebareellei 7. District Merksem - Goedkeuring 2018_CBS_08348 - Omgevingsvergunning - OMV_2018088486. Oudebareellei 7. District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Adviezen 

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Vlaams gewest, Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen

9 augustus 2018

14 augustus 2018

Voorwaardelijk gunstig

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

31 juli 2018

3 augustus 2018

Voorwaardelijk gunstig

Toetsing voorschriften 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. 

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’ 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein. 

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling. 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan. 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-        Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)

De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag. 

-       Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)

De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

-       Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-        Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)

De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag. 

-        Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)

De bouwcode is niet van toepassing op de aanvraag.

Sectorale wetgeving

-       MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. 

-       Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt. 

-       Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode. 

Omgevingstoets 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft geen functiewijziging. De aanvraag betreft de plaatsing van een publiciteits-totem bij een vergund opslagplaats voor particulieren. De aanvraag is functioneel inpasbaar. 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte. 

Visueel-vormelijke elementen

De totem wordt voorzien van dubbelzijdige publiciteit (het logo van de firma Shurgard) in rood en witte kleuren. Er wordt inwendige verlichting voorzien. Dit is aanvaardbaar in de omgeving. 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag is voor advies opgestuurd naar de lokale politie/ verkeerspolitie. Zij geven volgende beoordeling:

“De verkeerspolitie heeft vanuit verkeersveiligheidsoogpunt volgende bemerkingen bij omgevingsvergunning 2018088486 Oudebareellei betreffende het plaatsen van totem met verlichte publiciteit: 

Volgens art. 80.2 van het verkeersreglement (K.B. van 1 december 1975) is het verboden om op de openbare weg reclameborden, uithangborden of andere inrichtingen aan te brengen die de bestuurders verblinden, die hen in dwaling brengen, die, zij het ook maar gedeeltelijk, verkeersborden voorstellen of nabootsen, die van verre met deze verkeersborden worden verward, of die op enige andere wijze de doelmatigheid van de reglementaire verkeersborden verminderen. 

Bovendien is het verboden een luminositeit met een rode of groene tint te geven aan alle reclameborden, uithangborden of inrichtingen die zich, binnen een afstand van 75 meter van een verkeerslicht bevinden, op minder dan 7 meter boven de grond. 

Reclame- en voorlichtingsborden langs de weg kunnen de bestuurder. Vooral borden met bewegende onderdelen, emotionele reclame-uitingen, borden die zich in het centrale gezichtsveld bevinden en borden die op verkeersrelevante informatie lijken, trekken de aandacht van de automobilist en kunnen daardoor gevaar opleveren voor de verkeersveiligheid.

Bestuurders werpen meer blikken op reclameborden die in het centrale gezichtsveld zijn geplaatst dan op borden in de periferie.

Op complexe kruispunten moet worden vermeden om bewegende of wisselende beelden of boodschappen aan te brengen. Dergelijke inrichting zou de aandacht van de weggebruikers immers kunnen afleiden.

Indien gebruik wordt gemaakt van reclamezuilen, dan moeten die zo worden geplaatst dat er een vrije doorgang op het trottoir beschikbaar blijft van minimaal 1,5 meter. Reclamezuilen mogen geen afbreuk doen aan de zichtbaarheid en de doelmatigheid van de reglementaire verkeerstekens.

In het verleden bleek dat voor reclame op gewestwegen advies ook moet worden gevraagd aan AWV.” 

De aanvraag ligt langs de gewestweg Oudebareellei en is ook voor advies opgestuurd naar het Agentschap Wegen en Verkeer. Het agentschap adviseert voorwaardelijk gunstig met volgende beoordeling:

“Onwenselijkheid omwille van het veilig en vlot verkeer: ontoelaatbare belemmering van de zichtbaarheid

Het is de bevoegdheid van het Agentschap om te allen tijden het veilig en vlot verkeer te waarborgen. De verkeersveiligheid is dus een doelstelling en zorgplicht van het beleidsveld van het Agentschap die zorgvuldig moet nagestreefd worden.

De vergunningsaanvraag is onwenselijk om volgende reden: ontnemen en belemmeren van de zichtbaarheid van de bestuurders.

De aanvraag betreft namelijk een publiciteitsinrichting dat laag bij de grond start. Hierdoor is de zichtbaarheid voor de weggebruikers die het perceel verlaten zo goed als nihil. Door de achterliggende sport terreinen wordt deze oprit intensief gebruikt, en is het in het kader van verkeersveiligheid belangrijk om een goede zichtbaarheid te garanderen.

De onderkant van het scherm moet geplaatst worden op een minimumhoogte van twee meter boven het straatniveau.

Om deze redenen adviseert het Agentschap Wegen en Verkeer gunstig onder volgende voorwaarden:

De onderkant van het scherm moet geplaatst worden op een minimumhoogte van twee meter boven het straatniveau.” 

De zichtbaarheid van de bestuurders is een essentieel punt inzake de verkeersveiligheid. Echter door deze voorwaarden op te leggen, wijzigt de aanvraag essentieel. Ofwel wordt de totem 2 m ingekort waardoor het ontwerp/layout van de publiciteit wijzigt. Ofwel wordt de totem 2 m verhoogt zodat de totale hoogte 6 m is, wat ruimtelijke niet wenselijk is. 

Er bestaat wel de mogelijkheid om de totem te verplaatsen, waardoor de zichtbaarheid van de bestuurders niet in het gedrang komt. Omwille van de publiciteit, de herkenbaarheid, moet de nieuwe locatie nog zichtbaar zijn vanaf de straat, vanaf het openbaar domein. Met de verkeersveiligheid en de zichtbaarheid in acht genomen, is de locatie rechts van de toren en dus links van de inkomdeur, de beste plaats. De nieuwe locatie zal in het rood worden aangeduid op plan. Dit wordt meegenomen naar de voorwaarden. 

Advies aan het college 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden. 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. de totem, rechts van de toren te plaatsen en links van de inkomdeur te plaatsen zodat de verkeersveiligheid niet in het gedrang komt, zoals in rood aangeduid op plan.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

15 juli 2018

Volledig- en ontvankelijk

31 juli 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

29 september 2018

Verslag GOA

13 september 2018

naam GOA

Martijn Coppoolse

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer :

OMV_2018088486

Gegevens van de aanvrager:

de heer Eddy Cuypers met als contactadres JULES DELHAIZESTRAAT 45 te 1080 SINT JANS MOLENBEEK

Ligging van het project:

Oudebareellei 7 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 40 sectie C nr. 221M

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

plaatsen van totem met verlichte publiciteit

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen 

Relevante voorgeschiedenis

-       27/03/2002: vergunning (103#242) regulariseren gelijkvloerse bergruimten; 

Laatst vergunde toestand

-       idem 

Bestaande toestand

-       een hoekpand bestaande uit een bijgebouw en een hoofdgebouw met op de hoek een toren;

-       het hoofdgebouw bestaat uit 2 bouwlagen onder een schuin dak;

-       in het pand zijn burelen, bergingen en een shop ondergebracht;

Inhoud van de aanvraag

-       plaatsen van een totem voorzien van dubbelzijdige publiciteit en inwendige verlichting;

-       de totem heeft een hoogte van 4m, een breedte van 80cm en een diepte van 50cm;

-       de totem wordt geplaatst op de kop van het gebouw, voor de toren, in de voortuin. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

  1. de totem, rechts van de toren te plaatsen en links van de inkomdeur te plaatsen zodat de verkeersveiligheid niet in het gedrang komt, zoals in rood aangeduid op plan;
  2. de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, stipt na te leven.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.