Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
20 augustus 2018 |
23 augustus 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr.38 lange lozanastraat, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 3 oktober 2001. Volgens dit bijzonder plan van aanleg ligt het goed in volgende zones: zone voor hoofdgebouwen en zone voor binnenplaatsen.
Bijzondere plannen van aanleg kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale wetgeving
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De bestemming van eengezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De werken beperken zich binnen het bestaande en vergunde volume en beogen geen aanpassing van het aantal woongelegenheden waardoor zowel schaal als ruimtegebruik gerespecteerd blijven.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aangevraagde werken zijn beperkt tot wijzigingen aan de raamopeningen in de achtergevel en een interne optimalisatie van licht en ruimte.
De woning voldoet aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. De geplande verbouwingswerken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
Cultuurhistorische en visueel-vormelijke aspecten
Vermits de aanvraag betrekking heeft op een pand dat werd vastgesteld als bouwkundig erfgoed sinds 14/09/2009 werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg. Hun advies leest als volgt: “Het pand werd vastgesteld als burgerhuis in neoclassicistische stijl. Samen met zijn linkerbuurpand vormt het één geheel van twee burgerhuizen in spiegelbeeld.
Het pand heeft een stadslandschappelijke waarde. Vanuit architecturaal oogpunt kan het als representatief beschouwd worden voor de omgeving en vertoont het een stedenbouwkundige samenhang met de ontstaansgeschiedenis van de wijk. De architectuur wordt gekenmerkt door een hoge context- en ensemblewaarde en maakt deel uit van een geheel. De indeling van de woning gebeurde volgens de 19de-eeuwse standaard plattegrond, met een enfilade van kamers die allemaal in een zijdelingse gang met trappenhal uitkomen met achterliggende entresol. De afwerking van het interieur is traditioneel maar volgt de eind-19de-eeuwse conventies, met parket- of plankenvloeren, stucplafonds, marmeren schouwen, dubbele houten of beglaasde tussendeuren en neostijlen die variëren naargelang de functie van de kamers.
Artikel 5§1 van de stedelijke verordening – bouwcode- stelt voor inventarispanden het behoud van elementen met historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische en/of esthetische waarde (exterieur en interieur). De aanvraag bevat conform artikel 5§2 voldoende informatie om het cultuurhistorisch profiel van de aanwezige elementen te kunnen afwegen.
De geplande werken respecteren de erfgoedwaarde van het pand. De stadslandschappelijke waarde blijft behouden en het blijft herkenbaar als burgerhuis in neoclassicistische stijl.
Monumentenzorg adviseert deze aanvraag dan ook gunstig.”
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden :
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
2 augustus 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
20 augustus 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
19 oktober 2018 |
Verslag GOA |
12 september 2018 |
naam GOA |
Brenda Dierckx |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018093753 |
Gegevens van de aanvrager: |
Sofie en Philippe Van Marsenille - Van Pelt met als adres Lange Lozanastraat 137 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Lange Lozanastraat 137 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 10 sectie K nr. 1602X6 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 26/10/1951: vergunning (18#28873) voor verbouwingswerken
Laatst vergunde en bestaande toestand
- woning in gesloten bebouwing;
- drie bouwlagen onder schuin dak;
- terras aan de achterzijde met trap naar de tuin.
Inhoud van de aanvraag
- het verbouwen van een eengezinswoning;
- het wijzigen van de toegang tot de kelder van de achtergevel naar een bestaande opening in de zijgevel;
- het vergroten van verschillende ramen in zij –en achtergevel;
- het uitbreiden van het terras tot een diepte van 3,65 meter;
- het maken van een vide in het achterste deel van de uitbouw;
- het voorzien van een dubbelhoog hoekraam, grenzend aan de vide;
- het verwijderen van een binnenmuur op de eerste verdieping;
- het verwijderen van de mezzaninestructuur op d zolderverdieping;
- het vervangen van de dakramen door grotere dakramen aan voor- en achtergevel.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.