Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Sectorale wetgeving
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Het voorliggende project ligt deels in een overstromingsgevoelig gebied, maar de dakoppervlakte en verharde oppervlakte verminderd zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Kluizeveldenstraat.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats. Bij projecten tot 5 wooneenheden 1 parkeerplaats per wooneenheid. Er verdwijnt één inpandige parkeerplaats. |
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0 . ‘Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens art. 12, §3, 1° (Levendige plint) is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.’ |
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1 . Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1 – 0 = 1 . Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 15 december 2014. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats. |
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Achteraan de woning wordt op de gelijkvloerse verdieping de achterbouw afgebroken. Op de eerste verdieping wordt aan de linkerzijde een volume bijgebouw, even diep als de linker buur.
Door deze uitbouw en de verschillende daken, een zadeldak en een plat dak, ontstaat een atypische volume in de omgeving. Echter laat de omgeving een derde bouwlaag toe. Deze kan in de toekomst dus worden gerealiseerd, waardoor de atypische vorm verdwijnt. De aanvraag is ruimtelijk aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen
De inpandige garage wordt vervangen door een slaapkamer en een badkamer. Hierdoor verdwijnt in de voorgevel de garagepoort en wordt deze vervangen door een raam met borstwering. De nieuwe gevelmaterialen bestaan uit blauwe hardsteen, wit geglazuurde gevelsteen, aluminium buitenschrijnwerk en grijs gevelpleisterwerk. Deze materialen passen binnen de omgeving waarop de aanvraag betrekking heeft en zijn dus aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Uit de plannen is niet duidelijk op te maken of de rechter scheimuur op de eerste verdieping al of niet wordt opgehoogd. Het ophogen van deze scheimuur tot een diepte van 15,27 m zorgt voor schaduwhinder bij de rechterbuur. Enkel het ophogen tot 30 cm boven het nieuwe platte dak, conform artikel 34 van de bouwcode, is toegelaten. Dit wordt meegenomen naar de voorwaarden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
11 juli 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
30 juli 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
28 september 2018 |
Verslag GOA |
13 september 2018 |
naam GOA |
Martijn Coppoolse |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
1 |
0 |
0 |
0 |
Bespreking van de bezwaren
Beoordeling:
De afstand van de muur (en het raam) worden voorzien op meer dan 1,90 meter van de scheimuur en voldoen aan de minimale eisen met betrekking tot privacy, zoals opgenomen in het burgerlijk wetboek. Voor het ophogen van de scheimuur achter de achtergevellijn geldt dat dit alleen is toegestaan indien dit constructief functioneel noodzakelijk is. Gezien de afstand van het raam is dit niet het geval. Het verlagen van de scheimuur zal worden opgenomen als voorwaarde voor vergunning. Het bezwaar is deels gegrond.
Beoordeling: Bovenstaande zou betekenen dat de ruimte die nu als badkamer is ingetekend alleen als berging mag worden gebruikt. Het inrichten en gebruiken als verblijfsruimte van de in de plannen ingetekende badkamer is niet mogelijk, omwille van het ontbreken van een raam ten behoeve van licht en lucht. Echter maakt de veronderstelling van bezwaarmaker gewen deel uit van de vergunningsaanvraag en kan dus niet inhoudelijk worden beoordeeld. Het bezwaar is ongegrond.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018086544 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Haji Sidiqi met als adres Kluizeveldenstraat 224 te 2170 Merksem (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Kluizeveldenstraat 224 te 2170 Merksem (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 40 sectie C nr. 80F20 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 03/09/1945: vergunning (1974#6615) voor veranderingswerken;
- 06/01/1950: vergunning (1974#8086) voor bouwen duivenhok;
- 31/01/1996: weigering (1974#1238) voor verbouwing (maken badkamer na afbraak duivenhok).
Laatst vergunde toestand
- eengezinswoning bestaande uit twee bouwlagen onder een hellend dak.
Bestaande toestand
- de bestaande toestand wijkt af op de plannen van 1996 met betrekking tot de uitwerking van de achterbouw en het hellend dak.
Inhoud van de aanvraag
- afbraak van de niet vergunde achterbouw;
- de nieuwe gelijkvloerse bouwdiepte bedraagt 15,27 meter;
- regulariseren van de dakconstructie;
- verwijderen van de garage en herinrichten van de gelijkvloerse verdieping;
- voorzien van een uitbreiding op de eerste verdieping tegen de linker perceelgrens met een bouwdiepte van 15.27 meter;
- aanpassen van de voorgevel aan de nieuwe interne indeling voorzien van aluminium buitenschrijnwerk;
- de nieuwe achterbouw wordt uitgevoerd in een grijze bepleistering tevens voorzien van aluminium buitenschrijnwerk.
Het college sluit zich integraal aan bij:
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.