Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
De Vlaamse Waterweg nv |
25 juli 2018 |
1 augustus 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) |
25 juli 2018 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
25 juli 2018 |
22 augustus 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Vlaams gewest, Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen |
25 juli 2018 |
27 juli 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
FOD Mobiliteit en Vervoer - Dienst Luchtvaart |
25 juli 2018 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers |
25 juli 2018 |
31 juli 2018 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
25 juli 2018 |
6 augustus 2018 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ milieuvergunningen) |
25 juli 2018 |
3 augustus 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening. (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een parkgebied. De parkgebieden moeten in hun staat bewaard worden of zijn bestemd om zodanig ingericht te worden, dat ze, in de al dan niet verstedelijkte gebieden, hun sociale functie kunnen vervullen. (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
Het goed is gelegen binnen de grenzen van het bijzonder plan van aanleg BPA Posthofbrug, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 28 augustus 2003.
Volgens dit bijzonder plan van aanleg ligt het goed in een zone voor kantoren, in een zone voor kantoren en in een zone voor openbare wegenis.
Bijzondere plannen van aanleg kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’.
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale wetgeving
De projectzone stroomt af naar een grachtensysteem dat uiteindelijk uitmondt in de Zeeschelde. Het perceel is volgens de watertoetskaarten gelegen in mogelijk overstromingsgevoelig gebied.
De werken omvatten enkel een aanpassing van een bestaand rondpunt. Er worden waterdoorlatende materialen gebruikt zodat het hemelwater in de grond kan infiltreren. Er worden geen schadelijke effecten door een wijziging van de afstromingshoeveelheid verwacht.
Het perceel ligt op voldoende afstand van de waterkering.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af van artikel 33 Zaakgebonden publiciteit van de bouwcode. Het is enkel toegelaten een totem te plaatsen langs het baanwinkelgebied, de Singel, de Ring en in industriegebieden. De stedenbouwkundige geschiktheid van de vrijstaande publiciteit werd beoordeeld aan de hand van de geldende en verordenende voorschriften. Conform de bouwcode is het plaatsen van vrijstaande publiciteit enkel mogelijk indien geen ander middel mogelijk is om de activiteit bekend te maken en moet deze beperkt blijven tot 1 inrichting per gebouw of per weg waaraan de zaak gelegen is. Er is wel degelijk een ander middel om publiciteit te plaatsen, met name tegen de gevel van het gebouw. Daarnaast is er geen vergunning bekend van de huidige totem en werden geen plannen toegevoegd aan de aanvraag die de totem verder verduidelijken. Bijgevolg komt het herplaatsen van de huidige totem in voorliggend geval niet voor vergunning in aanmerking en zal dit uitgesloten worden uit de vergunning. Wanneer vrijstaande publiciteit wordt geplaatst aan de toegang van de kantoorsite en de totem een totaaloplossing biedt voor alle kantoren die hier gevestigd zijn, kan een afwijking op de bouwcode worden toegelaten.
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging, de aanvraag betreft louter het heraanleggen van wegenis in functie van een bestaand kantorencomplex.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
De stedelijke dienst stadsontwikkeling/mobiliteit brengt volgend advies uit: ‘De aanvraag betreft het aanpassen van een bestaand rondpunt ter hoogte van de toegang van twee kantorencomplex. Vermits er slechts één toegang tot de site is (aan de hand van een lichtengeregeld kruispunt) wordt het bestaand rondpunt op eigen terrein heraangelegd. Er wordt een extra rijvak rond het rondpunt/middeneiland gecreëerd om de mobiliteit voor beide kantoorcomplexen vlotter te laten verlopen.
De nieuwe vormgeving van de toegang laat toe om een optimalisatie door te voeren voor voetgangers en fietsers. Het rondpunt wordt eerder een soort van middeneiland. Dit middeneiland kan doorgetrokken worden tot aan de rijweg van de Posthofbrug zodat de oversteekbeweging voor fietsers en voetgangers in twee tijden kan gebeuren. Dit biedt meer comfort voor de gebruikers en zorgt voor een veiligere oversteek.
Ook de verkeerslichten moeten verplaatst worden voor het nieuwe kruispunt. Het verkeerslicht dat rechts van de toegang staat gepositioneerd, staat ingetekend op de rand van het fietspad. Hier moet de nodige schrikafstand voorzien worden en ook moet rekening gehouden worden met de vrije doorgang op het voetpad. Het licht dient dan ook op een andere locatie te worden voorzien, dit in samenspraak met de stad Antwerpen.’
Het aangevraagde bevindt zich op privaat domein, de opmerkingen in bovenstaand advies vallen onder het openbaar domein. Dit zal bijgevolg worden opgelegd als last.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De werken beperken zich op privaat domein en beogen slechts een aanpassing van bestaande verkeersinfrastructuur waardoor zowel schaal als ruimtegebruik gerespecteerd blijven.
Visueel-vormelijke elementen
De materialen van de nieuwe omgevingsaanleg zijn geschikt voor hun gebruiksdoel en in overeenstemming met de stedelijke context van het perceel.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De projectzone stroomt af naar een grachtensysteem dat uiteindelijk uitmondt in de Zeeschelde. Het perceel is volgens de watertoetskaarten gelegen in mogelijk overstromingsgevoelig gebied.
De werken omvatten enkel een aanpassing van een bestaand rondpunt. Er worden waterdoorlatende materialen gebruikt zodat het hemelwater in de grond kan infiltreren. Er worden geen schadelijke effecten door een wijziging van de afstromingshoeveelheid verwacht.
Vanuit milieuoogpunt zijn er geen bezwaren tegen de voorgenomen wijzigingen met betrekking tot het verplaatsen van de rook- en warmteafvoerventilatoren.
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet het ontwerp aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Uitsluitingen
Het herplaatsen van de zuilconstructie.
Lastvoorwaarden
Het openbaar domein moet worden aangepast, zoals op documenten in bijlage, vooraleer de vergunning ten uitvoer gebracht kan worden.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
4 juli 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
25 juli 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
23 september 2018 |
Verslag GOA |
4 september 2018 |
naam GOA |
Wim Van Roosendael |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018070599 |
Gegevens van de aanvrager: |
NV BALOISE BELGIUM met als contactadres Posthofbrug 16 te 2600 Antwerpen, CONSTRUCTION LINK met als adres Zwaanhofweg 10 te 8900 Ieper, de heer gert vernaillen met als adres Posthofbrug 16 te 2600 Antwerpen en de heer michael gheysens met als adres Zwaanhofweg 10 te 8900 Ieper |
Ligging van het project: |
Posthofbrug 14D te 2600 Berchem (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 21 sectie A nrs. 160K2 en 160H2 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
herinrichten van de toegang tot twee kantorencomplexen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Uitsluitingen
Het herplaatsen van de zuilconstructie.
Lastvoorwaarden
Het openbaar domein moet worden aangepast, zoals op documenten in bijlage, vooraleer de vergunning ten uitvoer gebracht kan worden.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.