Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
25 juli 2018 |
24 augustus 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
25 juli 2018 |
6 augustus 2018 |
DL adresbeheer (huisnummers) |
25 juli 2018 |
26 juli 2018 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
25 juli 2018 |
27 juli 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in een overdruk - detailhandel (dh), in een overdruk - reca (r), in een zone overdruk - reca - r, in een zone voor overdruk - detailhandel - dh en in een artikel 6: zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6).
Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale wetgeving
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat het herindelen en verbouwen van twee grote bestaande winkelpanden tot twee volledig autonomen ontkoppelde winkelpanden. Op de 1ste verdieping wordt een vloerplaat weggenomen. De bovenliggende verdiepingen blijven ongewijzigd. De Meir is gekend als een van de belangrijkste winkelstraten met historische panden in Antwerpen waardoor de aanvraag zich functioneel inpast in de omgeving. Business en innovatie beoordeelt de geplande werken dan ook gunstig:
“Gunstig advies met betrekking tot het herinrichten van winkelpanden op de Meir, die deel uitmaakten van het grotere winkelpand van Princess. Het pand wordt opgedeeld en de twee linkse units zullen retailers bevatten op een middelgrote oppervlakte. De rechtse unit zal heringericht worden als aparte winkelruimte - de aanvraag heeft op dit pand betrekking. De panden liggen in afgebakend kernwinkelgebied Centrum Antwerpen. Het herinrichten en optimaliseren van het winkelvastgoed vergroot de commerciële aantrekkingskracht van het gebied.”
Verder voorziet de aanvraag een vluchtweg over de gronden van de achterliggende schoolsite aan de zijde van de Korte Klarenstraat. De aanvrager is echter geen eigenaar van de grond waarover hij wenst te vluchten. Om zich in regel te stellen met artikel 637 van het burgerlijk wetboek dient de aanvrager de nodige erfdienstbaarheden notarieel vast te leggen.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De werken zijn gesitueerd in een zone die volgens het gewestplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. Het nummer 55 werd tevens vastgesteld als bouwkundig erfgoed dd 14/09/2009. In CHE-gebied en voor panden opgenomen in de inventaris wordt de wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw en/of constructie onderworpen aan de wenselijkheid van behoud. Het behoud van de elementen met historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.
De dienst monumentenzorg adviseert het volgende:
“ Er werd een CHE rapport opgemaakt dat ons meer inzicht geeft in de bouwhistoriek van de panden alsook in het evalueren van de te vrijwaren erfgoedrelicten.
We kunnen stellen dat het pand Meir 55 een stadslandschappelijke waarde heeft. Het betreft een pand met enige erfgoedwaarde. Door zijn aard, plaats en samenhang is het erg belangrijk in het straatbeeld. Het is representatief voor de 19e- vroeg 20ste eeuwse kleinschalige bebouwing op de Meir en meer specifiek voor de neoclassicistische burgerhuizen. De nog intact aanwezige 19e eeuwse trappenhal met aanpalende salons (op de verdiepingen) zijn een behoudenswaardig erfgoedrelict.
Tijdens verscheidene voorbesprekingen werd meegegeven dat er voor dit gebouwenensemble wordt uitgegaan van behoud volume, schaal, korrel, materialen en architectuur. Interne aanpassingswerken waren mogelijk mits respecteren historische draagstructuur en 19e eeuwse configuratie en aankleding traphal.
Het nummer 57 heeft geen specifieke erfgoedwaarde en dus geen te behouden erfgoedelementen.
Men wenst de bestaande winkelpanden 55 en 57 samen te voegen tot één winkelpand.
De geplande werken werden voorbesproken en zijn aanvaardbaar vanuit oogpunt monumentenzorg. In tegenstelling tot de vorige aanvraag blijft de schaal en de hoofdstructuur behouden. Ook de materialisatie en architectuur van de 19e eeuwse lijstgevel moet behouden en afleesbaar blijven. Er worden dan ook voorwaarden opgelegd mbt detaillering en materialisatie van het nieuw te plaatsen buitenschrijnwerk.”
Gezien de beeldkwaliteit van beide panden in het geheel van de Meir, waar de erfgoedwaarde van vele panden ook zeer hoog is, wordt het advies van monumentenzorg bijgetreden vanuit stedenbouwkundig oogpunt.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
5 juli 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
25 juli 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
23 september 2018 |
Verslag GOA |
4 september 2018 |
naam GOA |
Helia Dezhpoor |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Openbaar onderzoek
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018075265 |
Gegevens van de aanvrager: |
EATON met als contactadres Pastoor De Conincklaan 55 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Meir 57 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 3 sectie C nrs. 1383H, 1383K en 1384B |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen en samenvoegen van twee winkelpanden tot één winkelpand |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst uitgevoerde vergunning
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.