Terug

2018_CBS_08136 - Omgevingsvergunning - OMV_2018075265. Meir 57. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 21/09/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_08136 - Omgevingsvergunning - OMV_2018075265. Meir 57. District Antwerpen - Goedkeuring 2018_CBS_08136 - Omgevingsvergunning - OMV_2018075265. Meir 57. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Adviezen

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

25 juli 2018

24 augustus 2018

Voorwaardelijk gunstig

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

25 juli 2018

6 augustus 2018

DL adresbeheer (huisnummers)

25 juli 2018

26 juli 2018

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

25 juli 2018

27 juli 2018

Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in een overdruk - detailhandel (dh), in een overdruk - reca (r), in een zone overdruk - reca - r, in een zone voor overdruk - detailhandel - dh en in een artikel  6:  zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6).

Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
    De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
    De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
    De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
    De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode. 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat het herindelen en verbouwen van twee grote bestaande winkelpanden tot twee volledig autonomen ontkoppelde winkelpanden. Op de 1ste verdieping wordt een vloerplaat weggenomen. De bovenliggende verdiepingen blijven ongewijzigd. De Meir is gekend als een van de belangrijkste winkelstraten met historische panden in Antwerpen waardoor de aanvraag zich functioneel inpast in de omgeving. Business en innovatie beoordeelt de geplande werken dan ook gunstig:

“Gunstig advies met betrekking tot het herinrichten van winkelpanden op de Meir, die deel uitmaakten van het grotere winkelpand van Princess.  Het pand wordt opgedeeld en de twee linkse units zullen retailers bevatten op een middelgrote oppervlakte.  De rechtse unit zal heringericht worden als aparte winkelruimte - de aanvraag heeft op dit pand betrekking. De panden liggen in afgebakend kernwinkelgebied Centrum Antwerpen. Het herinrichten en optimaliseren van het winkelvastgoed vergroot de commerciële aantrekkingskracht van het gebied.”

Verder voorziet de aanvraag een vluchtweg over de gronden van de achterliggende schoolsite aan de zijde van de Korte Klarenstraat. De aanvrager is echter geen eigenaar van de grond waarover hij wenst te vluchten. Om zich in regel te stellen met artikel 637 van het burgerlijk wetboek dient de aanvrager de nodige erfdienstbaarheden notarieel vast te leggen.

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

De werken zijn gesitueerd in een zone die volgens het gewestplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. Het nummer 55 werd tevens vastgesteld als bouwkundig erfgoed dd 14/09/2009.  In CHE-gebied en voor panden opgenomen in de inventaris wordt de wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw en/of constructie onderworpen aan de wenselijkheid van behoud. Het behoud van de elementen met historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.

De dienst monumentenzorg adviseert het volgende:

Er werd een CHE rapport opgemaakt dat ons meer inzicht geeft in de bouwhistoriek van de panden alsook in het evalueren van de te vrijwaren erfgoedrelicten.

We kunnen stellen dat het pand Meir 55 een stadslandschappelijke waarde heeft.  Het betreft een pand met enige erfgoedwaarde.  Door zijn aard, plaats en samenhang is het erg belangrijk in het straatbeeld.  Het is  representatief voor de 19e- vroeg 20ste eeuwse kleinschalige bebouwing op de Meir en meer specifiek voor de neoclassicistische burgerhuizen.  De nog intact aanwezige 19e eeuwse trappenhal met aanpalende salons (op de verdiepingen) zijn een behoudenswaardig erfgoedrelict.

Tijdens verscheidene voorbesprekingen werd meegegeven dat er voor dit gebouwenensemble wordt uitgegaan van behoud volume, schaal, korrel, materialen en architectuur.  Interne aanpassingswerken waren mogelijk mits respecteren historische draagstructuur en 19e eeuwse configuratie en aankleding traphal.

Het nummer 57 heeft geen specifieke erfgoedwaarde en dus geen te behouden erfgoedelementen. 

Men wenst de bestaande winkelpanden 55 en 57 samen te voegen tot één winkelpand. 

De geplande werken werden voorbesproken en zijn aanvaardbaar vanuit oogpunt monumentenzorg.  In tegenstelling tot de vorige aanvraag blijft de schaal en de hoofdstructuur behouden.  Ook de materialisatie en architectuur van de 19e eeuwse lijstgevel moet behouden en afleesbaar blijven.  Er worden dan ook voorwaarden opgelegd mbt detaillering en materialisatie van het nieuw te plaatsen buitenschrijnwerk.”

Gezien de beeldkwaliteit van beide panden in het geheel van de Meir, waar de erfgoedwaarde van vele panden ook zeer hoog is, wordt het advies van monumentenzorg bijgetreden vanuit stedenbouwkundig oogpunt. 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein). 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

Advies aan het college

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. het buitenschrijnwerk in de vensteropeningen op de verdiepingen (voorgevel nummer 55) moet worden uitgevoerd in geschilderd hout conform typedetail laat 19e-vroeg 20ste eeuws historisch buitenschrijnwerk.  Dit typedetail is op te vragen bij de stedelijke dienst monumentenzorg.  Voorafgaandelijk aan de plaatsing moet er goedkeuring zijn van de stedelijke dienst monumentenzorg;
  3. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

5 juli 2018

Volledig- en ontvankelijk

25 juli 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

23 september 2018

Verslag GOA

4 september 2018

naam GOA

Helia Dezhpoor

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

Openbaar onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer :

OMV_2018075265

Gegevens van de aanvrager:

EATON met als contactadres Pastoor De Conincklaan 55 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Ligging van het project:

Meir 57 te 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 3 sectie C nrs. 1383H, 1383K en 1384B

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en samenvoegen van twee winkelpanden tot één winkelpand

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

  • Meir 55:
    • 27/01/1986: vergunning (18#67016) voor verbouwingen aan de winkelpui;
    • 25/09/1996: vergunning (86#960458) voor verbouwingen aan een winkel op Meir 51-55;
    • 17/06/2018: vergunning (OMV_2018016002) voor het verbouwen van een winkelpand naar drie winkelpanden (nrs. 51-53-55). 
  • Meir 57:
    • 29/09/1994: vergunning (86#941192) voor een verbouwing van een winkel;
    • 24/04/1997: vergunning (86#970075) voor het verbouwen van een handelspand. 

Laatst uitgevoerde vergunning

  • verbouwingen aan een winkelpand bestaande uit de huisnummers 51-53-55;
  • woningen Meir 51, Meir 53 en Meir 55 werden in de tweede helft van de 20ste eeuw samengevoegd tot één winkelpand;
  • opsplitsen van panden 51, 53 en 55 tot 3 aparte winkels;
  • verbouwingen aan een handelspand met huisnummer 57, dit is een volledig apart winkelpand.

Bestaande toestand

  • pand nr 55:
    • bestaat uit 3 bouwlagen en een zolderverdieping onder zadeldak met nokhoogte van 17,63m; 
  • pand nr.57:
    • bestaat uit 3,5 bouwlagen en een zolderverdieping onder zadeldak met nokhoogte van 18;13m;
  • beide gevels zijn geschilderd in donker antraciet en voorzien van etalages op het gelijkvloers en bij nr 57 doorlopende vitrine tot 1ste verdieping;
  • pand 55 is voorzien van wit houten buitenschrijnwerk op de verdiepingen;
  • beide panden voorzien retail op het gelijkvloers en opslagruimte op de verdiepingen en in de kelders.  

Inhoud van de aanvraag

  • herindelen en verbouwen van bestaande winkelpanden nrs. 55 en 57;
  • winkelpanden nrs. 51 en 53 werden reeds in een vorige aanvraag fysiek gescheiden van pand nr. 55 (nog in uitvoering).  Deze panden (51 en 53) maken geen deel uit van deze aanvraag;
  • de winkelpanden 55 en 57 worden samengevoegd tot één groot winkelpand; 
  • de herindelingen bevinden zich voornamelijk op de gelijkvloerse- en 1ste verdieping.  De bovenliggende verdiepingen blijven ongewijzigd met uitzondering van een nieuwe verbinding met trap op de 2de verdieping en een dienstlift in pand 57 die tot de 4de verdieping gaat;
  • de vloerplaat tussen gelijkvloers en 1ste verdieping wordt verwijderd over de volledige oppervlakte van het perceel.  De nieuwe hoogte van het gelijkvloers in de voorbouw wordt ca. 5m.  De ruimte onder de koepel achteraan wordt volledig terug opengewerkt;
  • er wordt een nieuwe trap naar de kelderverdieping voorzien als aansluiting van de bestaande monumentale trap;
  • de oorspronkelijke scheimuur tussen de twee panden wordt opengemaakt waardoor 6 portieken ontstaan (4m hoog en variabel in de breedte) die de verbinding tussen de twee panden garanderen;
  • het vloerpeil van het gelijkvloers wordt vanaf de historische trappenhal gelijk getrokken en in helling aangelegd om de ruimte onder de koepel toegankelijk te maken;
  • tegen de achterzijde van het perceel op het gelijkvloers wordt een nieuwe nooduitgang voorzien die aansluit op de bestaande evacuatieweg naar het schoolgebouw in de Lange Klarenstraat;
  • de gevels van beide panden worden bepleisterd en geschilderd in een warm witte kleur;
  • het houten buitenschrijnwerk van de verdiepingen wordt vervangen door antracietkleurig aluminium;
  • er worden grote etalageramen voorzien in antracietkleurig aluminium.  Bij pand nr. 55 wordt een raam voorzien tot 5m hoogte (met 6 onderverdelingen). Pand 57 is voorzien van een groot raam onderverdeeld in 4 delen met totale hoogte van 6,54m. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

  1. de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, zijn strikt na te leven;
  2. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  3. het buitenschrijnwerk in de vensteropeningen op de verdiepingen (voorgevel nummer 55) moet worden uitgevoerd in geschilderd hout conform typedetail laat 19e-vroeg 20ste eeuws historisch buitenschrijnwerk.  Dit typedetail is op te vragen bij de stedelijke dienst monumentenzorg.  Voorafgaandelijk aan de plaatsing moet er goedkeuring zijn van de stedelijke dienst monumentenzorg;
  4. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.