Artikel 57 § 3, 5° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college bevoegd is voor het vaststellen van de wijze van gunning en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur.
De aanbestedende overheid behoudt zich het recht voor de financiële situatie van de inschrijver te beoordelen aan de hand van de jaarrekeningen (die de overheid zelf zal opvragen). In voorkomend geval zal de aanbestedende overheid de currentratio, acid ratio, brutomarge, nettorendabiliteit van het totaal activa voor belastingen en solvabiliteit berekenen. De inschrijver dient over een voldoende financiële en economische draagkracht te beschikken om deze opdracht te kunnen uitvoeren. De financiële ratio’s moeten overwegend positief zijn, tenzij kan aangetoond worden dat deze negatief zijn o.a. ten gevolge van bepaalde investeringen, een overname, fusie, interne structureringen, … .
De inschrijver dient aan te tonen dat hij voldoende bekwaam is om deze opdracht tot een goed einde te brengen. De geschiktheid van de kandidaat wordt beoordeeld aan de hand van minimum 2 referenties met betrekking tot gelijkaardige opdrachten. De opdrachten waarop de voormelde referenties betrekking hebben, werden uitgevoerd tijdens de laatste 3 jaar, en hebben gezamenlijk een waarde van:
De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria (voor beide percelen):
In toepassing van artikel 35, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden geplaatst bij openbare procedure.
In toepassing van artikel 36, §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid de in artikel 36, §1, tweede lid bepaalde termijn van ten minste 35 dagen voor de ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7, bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.
In toepassing van artikelen 66 en 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, gaat de aanbestedende overheid over tot selectie van de kandidaten of inschrijvers in de mate dat de noodzakelijke inlichtingen en documenten aantonen dat ze cumulatief voldoen aan:
In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.
In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.
In toepassing van artikel 57 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid – wanneer ze de noodzaak daartoe aantoont – een opdracht plaatsen die één of meer vaste gedeelten en één of meer voorwaardelijke gedeelten omvat. Alhoewel de sluiting van de opdracht betrekking heeft op de volledige opdracht, is de aanbestedende overheid enkel gebonden door de vaste gedeelten. De uitvoering van de voorwaardelijke gedeelten is afhankelijk van een beslissing van de aanbestedende overheid die aan de opdrachtnemer wordt meegedeeld overeenkomstig de in de opdrachtdocumenten bepaalde modaliteiten. De uitvoering van het voorwaardelijk gedeelte mag de algemene aard van de opdracht niet wijzigen.
De betreffende clausules omschrijven op duidelijke, nauwkeurige en ondubbelzinnige wijze het toepassingsgebied en de aard van de eventuele gevolgen die eruit kunnen voortvloeien, alsmede de voorwaarden waaronder ze kunnen worden gebruikt.
De stad Antwerpen voorziet de technische buitendiensten van warme soep. Momenteel wordt deze soep in geconcentreerde vorm geleverd, die met hulp van elektrische ketels volgens behoefte wordt opgewarmd. Het huidige contract loopt af op 31 december 2018. Om de continuïteit van de soepbedeling te kunnen waarborgen, vraagt de stedelijke bedrijfseenheid Stadsbeheer om voor deze aankopen een nieuwe raamovereenkomst af te sluiten.
De Gemeenschappelijke Aankoopcentrale stelt voor om voor deze aankopen openbare procedure met Europese bekendmaking GAC_2018_00382 uit te schrijven.
Aangezien er bereide soep door verschillende bedrijfseenheden wordt besteld, kunnen de budgettaire dimensies van verschillende bedrijven tijdens deze raamovereenkomst aan bod komen. Het gaat onder meer om volgende bedrijven:
Het college keurt bestek GAC_2018_00382 voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor het leveren van bereide soep goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een openbare procedure met Europese bekendmaking wordt uitgeschreven.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Raamovereenkomst voor het leveren van soep | budgetplaats: divers budgetpositie: 6141 functiegebied: divers subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: divers budgetperiode: 1900, 2000, 2100 en 2200 mits goedkeuring van de budgetten door college, gemeenteraad en hogere overheid. |
met orderbons |