Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college conform artikel 4.7.17 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar dat bij dit besluit is gevoegd.
De aanvraag handelt over het verbouwen en het uitbreiden van een woning tot deel van een scholencomplex. Het gelijkvloers wordt uitgebreid en ingericht met twee klaslokalen, centraal achter het pand wordt een lift aangebouwd en op beide bovenverdiepingen wordt een klaslokaal voorzien. De voorgevel met witte gevelsteen en buitenschrijnwerk in donkergrijs aluminium blijft behouden, in plaats van de bestaande garagepoort en de inkomdeur wordt een raam voorzien met rondom een afwerking in mozaïek. De openruimte wordt ingericht als speelplaats. In de school aan Groenstraat wordt een doorgang gecreëerd met de bestaande speelplaats van deze school om de nieuwe klaslokalen langs hier te kunnen ontsluiten.
Als respons op een bezwaarschrift geeft de gemeentelijk omgevingsambtenaar aan dat het correct is te stellen dat de gemeenschapsfunctie niet duidelijk zichtbaar en bereikbaar is vanaf de straatzijde. In voorwaarde bij deze vergunning wordt dan ook, door de gemeentelijk omgevingsambtenaar opgelegd een toegang aan de straatzijde te plaatsen zodat een doorgang doorheen de twee percelen gevrijwaard wordt opdat het gebouw dat in aanvraag enkel via Groenstraat functioneert ook via Lammekensstraat kan functioneren. De school heeft echter als doel een capaciteitsuitbreiding te voorzien voor het complex in de Groenstraat, er is behoefte aan nieuwe klaslokalen die noodzakelijkerwijs de gehele breedte aan de straatzijde langs de Lammekensstraat innemen. Een toegang is voor de werking van de school niet nodig en niet gewenst, deze zal dus nooit gebruikt worden.
Dat er zich een gemeenschapsfunctie achter te gevel situeert wordt duidelijk aangegeven door het opschrift op de ramen “Sint-Norbertus SCHOOL”. Eén van de uiterste ramen dient tot op de grond uitgevoerd te worden en van een draai- / kipfunctie voorzien. Op deze wijze wordt voldaan aan de voorschriften van het RUP 2060, artikel 4.2 – “Zone voor maatschappelijke functie, inrichting” -.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
24 augustus 2018 |
20 september 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
17 juli 2018 |
24 juli 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius |
17 juli 2018 |
18 juli 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ energie en milieu Antwerpen |
2 oktober 2018 |
4 oktober 2018 |
autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen |
17 juli 2018 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
17 juli 2018 |
27 juli 2018 |
stadsbeheer/ vastgoed/ ontwikkeling/ bouwprojecten |
17 juli 2018 |
23 juli 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in volgende zones: overdruk - binnengebied en artikel 4 zone voor maatschappelijke functies - (ma1).
Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:
Bij verbouwingen, uitbreiding of toevoeging van bijgebouwen moet het percentage open ruimte/bebouwde ruimte per perceel vergroten of gelijk blijven. De open ruimte wordt verkleind door de uitbreiding.
De gemeenschapsfunctie is niet duidelijk zichtbaar en bereikbaar zijn vanaf de straatzijde.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
op de 1ste en 2de verdieping is er naast de ingangsdeur van de klaslokalen geen vrije en vlakke wand- en vloerbreedte van minstens 50 cm
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
In voorliggende aanvraag worden er geen extra stallingen voorzien.
In voorliggende aanvraag worden er geen extra plaats voorzien.
de inhoud van de nieuwe septische put wordt niet vermeld. Deze moet minimaal 2000 liter zijn.
Sectorale wetgeving
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag is strijdig met artikel 1.7.1 van het RUP 2060. Zo wordt de open ruimte met de uitbreiding verkleind. De aanvraag heeft betrekking op een perceel met een grondoppervlakte van circa 590 m2. De bebouwde grondoppervlakte na de werken zal 220 m2 bedragen. Dit wil zeggen dat nog 370 m2 open ruimte beschikbaar zal blijven oftewel 63% van de totale grondoppervlakte. We kunnen in alle redelijkheid stellen dat de uitbreiding de draagkracht van het gebied respecteert en aldus een afwijking toegestaan kan worden.
Functionele inpasbaarheid:
De gemeenschapsfunctie is in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume en het programma zoals voorgesteld. Door het schoolprogramma wordt de draagkracht van de site niet overschreden. De geplande uitbreidingswerken aan de achtergevel zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Er dient opgemerkt dat de gemeenschapsfunctie niet duidelijk zichtbaar en bereikbaar is vanaf de straatzijde. In voorwaarde wordt opgelegd een toegang aan de straatzijde te plaatsen.
Voor het overige voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruikersgenot. Zowel de luchtkwaliteit als de geluidskwaliteit zijn gunstig voor deze locatie.
De geplande verbouwingswerken zijn mits naleven van de voorwaarden niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.
Visueel-vormelijke elementen
De nieuwe gevelgeleding op het gelijkvloers en het afwerkingsmateriaal van de op te vullen opening is niet afgestemd op de gehele gevelgeleding waardoor geen kwaliteitsvolle relatie ontstaat tussen de oude en nieuwe architectuur. In voorwaarde wordt opgelegd de volledige plint uit te werken in natuursteen en de gevelopeningen af te stemmen op de bovenliggende geleding.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 3 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging. De functie garage en appartementen wordt omgevormd tot 4 leslokalen. De parkeerbehoefte hiervoor is 4 (4*0,75/klaslokaal).
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens art. 12, §3, 1° (Levendige plint) is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.
|
Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 3 – 2 = 1.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 3 – 0 = 3. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is. Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 2 parkeerplaatsen. Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 3 – 2 = 1.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.
|
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
28 juni 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
17 juli 2018 |
Start openbaar onderzoek |
24 juli 2018 |
Einde openbaar onderzoek |
22 augustus 2018 |
Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag |
23 augustus 2018 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
30 oktober 2018 |
Verslag GOA |
2 oktober 2018 |
naam GOA |
Wim Van Roosendael |
Wijzigingslus
De aanvrager heeft een verzoek ingediend om zijn oorspronkelijke aanvraag te wijzigen.
Dit verzoek werd aanvaard, waardoor de wijziging mee beoordeeld wordt.
De wijziging betreft het toevoegen van 'Aanvraagformulier afwijking stedelijke richtlijnen stad Antwerpen'
De wijziging is zodanig dat enkel advies brandweer opnieuw werd gevraagd.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
24 juli 2018 |
22 augustus 2018 |
1 |
0 |
0 |
0 |
Bespreking van de bezwaren
Bezwaarindieners melden dat deze site op wijkniveau van strategisch belang is. De ontwikkeling van de site moet dan ook als één geheel bekeken worden. De voorliggende omgevingsvergunning heeft enkel betrekking op het perceel in de Lammekensstraat. Het is onmogelijk om de ontwikkeling aan de Lammekensstraat te beoordelen zonder te kijken naar de ontwikkeling van het perceel aan de Kerkstraat. De omgevingsvergunning bevat geen visie op de totaliteit van de site. Hierdoor kunnen buurtbewoners de invulling van de totaliteit ook onmogelijk beoordelen. De invulling van de Lammekensstraat 17 is een voorafname op de invulling van de gehele site. Ontwikkelingsmogelijkheden aan de kant van de Kerkstraat worden hierdoor mogelijk gehypothekeerd, zonder dat buurtbewoners dit kunnen beoordelen.
Beoordeling:
Het klopt dat er andere oplossingen voor de ontwikkeling aan Kerkstraat moet worden geboden indien het perceel aan Lammekensstraat niet meer tot het projectgebied hoort. Dat deze situatie de ontwikkeling aan Kerkstraat hypothekeert klopt echter niet. Een perceelsgebonden ontwikkeling aan Kerkstraat of Lammekensstraat behoorde steeds tot de mogelijkheden gelet op de afmetingen, oppervlakte en ligging van de percelen.
Het bezwaar is ongegrond;
Bezwaarindieners melden dat de omgeving van het project niet enkel kamt met een gebrek aan onderwijscapaciteit. In de ruime omgeving is er o.a. een gebrek aan sportinfrastructuur voor gangbare sporten zoals zaalvoetbal, basketbal en volleybal die voldoet aan de normen. De site aan de Kerkstraat/Lammekensstraat is de enige site in de ruime omgeving waar dergelijke sportinfrastructuur gerealiseerd kan worden. De combinatie van (buurt-)sportinfrastructuur en schoolsportinfrastructuur sluit ook helemaal aan bij het principe van een brede school, dat door het stadsbestuur van Antwerpen wordt onderschreven. Het project zoals het nu voorligt schept geen duidelijkheid over meerwaarde voor de buurt en heeft om die reden (voorlopig) geen draagvlak bij de buurtbewoners.
Beoordeling:
Een ontwikkeling aan Kerkstraat met sportinfrastructuur behoort nog steeds tot de mogelijkheden gelet op de afmetingen, oppervlakte én ligging van het perceel.
Daarenboven is het creëren van schoolinfrastructuur weldegelijk een meerwaarde voor de buurt.
Het bezwaar is ongegrond;
Bezwaarindieners melden dat Het RUP voorschrijft dat het volume aan open ruimte gelijk moet blijven of moet vergroten. Met het voorliggende ontwerp verkleint het volume aan open ruimte aan de Lammekenstraat 17. Gelet op het gebrek aan open ruimte in het gebied wordt met deze uitbreiding van bebouwing de draagkracht van het gebied overschreden.
Beoordeling:
Het is correct te stellen dat de open ruimte verkleint. Echter in alle redelijkheid kan gesteld worden dat de uitbreiding de draagkracht van het gebied respecteert. De aanvraag heeft betrekking op een perceel met een grondoppervlakte van circa 590 m2. De bebouwde grondoppervlakte na de werken zal 220 m2 bedragen. Dit wil zeggen dat nog 370 m2 open ruimte beschikbaar zal blijven oftewel 63% van de totale grondoppervlakte.
Indien de redenering van bezwaarindiener wordt doorgetrokken, verkleint ook elk volume op het perceel aan Kerkstraat de openruimte. Deze redenering hypothekeert dus een ontwikkeling op het perceel aan Kerkstraat.
Het bezwaar is ongegrond;
Bezwaarindieners melden dat Het RUP voorschrijft dat de functie inpasbaar moet zijn in de stedenbouwkundige context en dat de gemeenschapsfunctie duidelijk zichtbaar en bereikbaar moet zijn van de straatzijde. In het voorstel is de gemeenschapsvoorziening niet echt zichtbaar vanaf de straatzijde. Bovendien is er in het ontwerp geen toegang vanuit de Lammekensstraat voorzien. De stedenbouwkundige meerwaarde en inpassing van de gemeenschapsvoorziening voor de Lammekensstraat is daarom niet aangetoond.
Met betrekking tot de bereikbaarheid en de ontsluiting van het terrein biedt het voorstel evenmin duidelijkheid. Er is geen toegang voor leerlingen langs de Lammekensstraat. Hoe wordt deze georganiseerd? Waar komen de extra leerlingen toe ? Ook hier kan dit aspect enkel bekeken worden binnen de totale visie van het project.
Beoordeling:
Het is correct te stellen dat de gemeenschapsfunctie niet duidelijk zichtbaar en bereikbaar is vanaf de straatzijde. In voorwaarde bij deze vergunning wordt dan ook opgelegd een toegang aan de straatzijde te plaatsen zodat een doorgang doorheen de 2 percelen gevrijwaard wordt opdat het gebouw dat in aanvraag enkel via Groenstraat functioneert ook via Lammekensstraat kan functioneren.
Het bezwaar is gegrond.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018068456 |
Gegevens van de aanvrager: |
VZW KATHOLIEK ONDERWIJS BISDOM ANTWERPEN METROPOOL met als contactadres Noorderlaan 108 te 2030 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Lammekensstraat 17 te 2140 Borgerhout (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 25 sectie A nr. 970D |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen en uitbreiden van een woning tot deel van een schoolcomplex |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst uitgevoerde vergunning
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij:
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.