Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Vlaams gewest, Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen |
4 september 2018 |
18 september 2018 |
Gunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
4 september 2018 |
5 oktober 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ team stadsbouwmeester - welstandscommissie |
4 september 2018 |
4 september 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale wetgeving
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Visueel-vormelijke elementen
De aanvraag betreft een wijziging van de gevel van een beeldbepalend gebouw. Bijgevolg werd advies gevraagd aan de welstandscommissie. Dit advies laat zich als volgt lezen: Door de aanpassing van de gevelbekleding van het volume wijzigt de raamindeling en wordt het buitenschrijnwerk vervangen. De welstandscommissie vraagt om minder contrastwerking toe te passen, zowel in kleurstelling als in textuur in functie van een homogene gevelbehandeling. Materiaalstalen in functie van specifieke kleurstelling, textuur en detaillering zijn bij voorkeur nog voor te leggen. De borstweringen zijn in het nieuwe ontwerp niet opgenomen en vragen verdere detaillering, evenals de uitwerking van de plint.
In de conclusie van het advies werd opgenomen dat voor de uitwerking van plint en borstwering verdere detaillering moet worden voorgelegd, evenals de materiaalstalen in functie van textuur, kleurstelling, afwerking en detaillering.
Daarenboven kan ook worden vastgesteld dat er een discrepantie is, in nieuwe toestand, tussen de geveltekeningen van de langse gevels (vlak) en de plannen van de verdiepingen, met betrekking tot de diepte van de kolommen in de gevels (verspringing).
In verband met deze dieptewerking is ook een discrepantie tussen opgetekende bestaande toestand en werkelijke toestand.
Deze informatie werd aan de architect meegegeven tijdens het proces.
De vergunningsaanvrager heeft geen verzoek tot wijzigingen aan de vergunningsaanvraag aangebracht.
Een aantal zaken zouden in voorwaarde van een vergunning kunnen worden opgenomen (materiaal en contrastwerking), echter gelet op de discrepantie tussen de werkelijke en opgetekende bestaande toestand en bijgevolg ook met de gewenste toestand (handelszaken op het gelijkvloers, borstweringen daklaag en dieptewerking kolommen) én de strijdigheden tussen gevels en plan (dieptewerking kolommen) zal worden voorgesteld de aanvraag te weigeren.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
10 augustus 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
3 september 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
2 november 2018 |
Verslag GOA |
15 oktober 2018 |
naam GOA |
Wim Van Roosendael |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het intergraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018089937 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Bernard Femont met als contactadres Marcel De Backerstraat 35 te 2180 Ekeren (Antwerpen) en Werkpaard met als contactadres Marcel De Backerstraat 35 te 2180 Ekeren (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Plantin en Moretuslei 285 te 2140 Borgerhout (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 24 sectie A nr. 327Y6 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
isoleren van de gevels en het wijzigen van de gevelbekleding |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 28/01/1991: vergunning (1991228) voor het bouwen van een bureelgebouw.
Laatst vergunde toestand
- een vrijstaand kantoorgebouw van zes bouwlagen en een teruggetrokken laag;
- de vier gevels van het gebouw zijn afgewerkt met geel beige natuursteen op de eerste zes bouwlagen;
- donkere natuursteen als accent werd voorzien in de linkse en rechtse zijgevel en in de voorgevel;
- de bovenste verdieping werd afgewerkt in roodbruine gevelsteen;
- het schrijnwerk bestaat uit antracietkleurig pvc.
Bestaande toestand
- conform de laatst vergunde toestand.
Inhoud van de aanvraag
- over de bestaande gevelbekleding wordt isolatie en een nieuwe gevelbekleding geplaatst met een totale dikte van 14cm;
- de nieuwe bekleding zal bestaan uit natuursteen in een wit genuanceerde kleur;
- de gevel van de bovenste verdieping zal wit geschilderd worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist om de omgevingsvergunning te weigeren.