Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af van bouwcode artikel 34 §3 3° ‘scheidingsmuren’. Het is onduidelijk of de plannen voorzien in een opstand van 0,30 meter op beide scheimuren. Van dit voorschrift kan met het oog op het voorkomen van brandoverslag niet afgeweken worden. Deze 30cm kan bekomen worden door het dakpakket ter hoogte van de scheimuur minder dik uit te voeren, of het volledig dak ter hoogte van de scheimuur minder hoog uit te voeren, mits een binnenhoogte van minstens 2.60 meter gegarandeerd blijft. Er kan ook geopteerd worden voor een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30cm breed tussen de vegetatie van het groendak en de scheidingsmuur. Dit wordt opgelegd als voorwaarde voor vergunning. Een verhoging van de scheimuur is eveneens een oplossing. Echter dit maakt het voorwerp uit van een nieuw openbaar onderzoek, waarvoor in dat geval een nieuwe bouwaanvraag moet worden ingediend.
Daarnaast wijkt de aanvraag ook af van artikel 38 van de bouwcode.
Het dak van de eerste verdieping wordt niet volledig uitgevoerd als groendak. Om zich in regel te stellen met dit artikel zal als voorwaarde bij de vergunning opgenomen worden om ook het platte dak van de 1ste verdieping als groendak aan te leggen.
Functionele inpasbaarheid:
De aanvraag betreft het uitbreiden van een eengezinswoning met een nieuwe achterbouw over 2 bouwlagen. Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is in harmonie met de omgeving.
Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte):
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid:
In bestaande toestand bedraagt de bouwdiepte op het gelijkvloers ruim 19 meter. Na afbraak van de achterbouw wordt over de volledige perceelsbreedte een nieuw volume opgericht tot een bouwdiepte van 16 meter en een kroonlijsthoogte van 3,97 meter. Ook op de verdieping wordt achter de hoofdbebouwing een uitbreiding voorgesteld. De totale bouwdiepte van de 1ste verdieping neemt hierdoor toe van 8,85 naar 14,39 meter, en dit onder een kroonlijsthoogte van 6,90 meter.
Op het gelijkvloers wordt een groot deel van de binnenmuren verwijderd waardoor 1 doorlopende ruimte ontstaat met zoneringen voor een zithoek, bureau en keuken. Ook de eerste verdieping wordt volledig heringedeeld waardoor er na de werken 2 slaapkamers en een badkamer ingericht worden. De bestaande slaapkamers onder het schuine dak wijzigen niet.
Het nieuwe voorgestelde volume sluit op het gelijkvloers aan bij de aanwezige bouwdieptes van beide aanpalende panden. Op de eerste verdieping sluit het volume aan bij deze van het links aanpalende pand. Aan de rechterzijde overschrijdt het nieuwe volume de aanwezige bouwdiepte van het rechts aanpalende pand met +/- 5,50 meter. De eigenaars van dit pand verklaarden zich vooraf akkoord met de in dit dossier gevraagde uitbreiding. Bovendien hypothekeert ze geenszins de uitbreidingsmogelijkheden van het rechts aanpalende pand, Waterbaan 16.
Achteraan het perceel wordt een bestaande tuinberging afgebroken. In de plaats daarvan wordt een bijkomend terras voorzien in hout en elk voorzien wordt van een houten open luifelconstructie.
De voorgestelde bouwdieptes en –hoogtes verwijzen naar vaker voorkomende volumes in de omgeving en staan in verhouding tot de perceelsdiepte. De aanvraag kan qua schaal en ruimtegebruik aanvaard worden.
Visueel-vormelijke elementen:
De voorgevel wijzigt niet, uitgezonder het vervangen van de dakramen.
Als afwerking voor het nieuwe volume wordt een combinatie van gevelmetselwerk in grijstinten, en houten schrijnwerk voorgesteld. De bestaande achtergevel van het hoofdvolume wordt geïsoleerd en bepleisterd. Het hellend dak achteraan blijft, buiten de plaatsing van nieuwe geïsoleerde dakvlakramen ongewijzigd. De toegepast materialen zijn aanvaardbaar in de omgeving van het pand.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen:
De gevraagde werken beogen een verbetering van de algemene woon- en leefkwaliteit van de woning. Mits voldaan aan de voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen inzake hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
27 augustus 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
12 september 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
11 november 2018 |
Verslag GOA |
22 oktober 2018 |
naam GOA |
Helia Dezhpoor |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het intergraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018093073 |
Gegevens van de aanvrager: |
Rozemarijn Bormans met als adres Vredestraat 72 te 2600 Berchem (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Waterbaan 18 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 32 sectie B nr. 494C3 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- er zijn geen vergunningen in onze archieven voor dit pand.
Laatst vergunde toestand
- niet van toepassing.
Bestaande toestand
- het pand bestaat uit 2 bouwlagen onder schuin dak;
- het hoofdvolume onder het schuine dak heeft een bouwdiepte van 8,85 meter;
- achter het hoofdvolume is op de gelijkvloerse verdieping een aanbouw geplaatst met een bijkomende bouwdiepte van 7,35 meter;
- achter de aanbouw is een veranda geplaatst die de totale bouwdiepte brengt op ongeveer 19,50 meter;
- achteraan in de tuin staat een gemetseld tuinhuis van 2,20 meter op 4,90 meter.
Inhoud van de aanvraag
- het betreft de verbouwing van een eengezinswoning;
- op de gelijkvloerse verdieping wordt met een nieuwe stalen ligger de muur, die het einde van het hoofdvolume markeerde, opgeheven;
- de veranda verdwijnt waarmee de totale bouwdiepte op de gelijkvloerse verdieping wordt gebracht op 16,05 meter;
- op de plaats van de veranda wordt een terras aangelegd in baksteen;
- de tuinberging achteraan wordt afgebroken en maakt plaats voor een houten, waterdoorlatend terras met een open luifelconstructie;
- de eerste verdieping wordt 5 meter dieper gebouwd, daarmee bedraagt de bouwdiepte van de eerste verdieping 14,23 meter;
- de slaapkamer die in dat nieuwe volume ligt wordt visueel gescheiden van het hoofdvolume door de creatie van een vide links tussenin en een stuk onbebouwd plat dak rechts;
- de achtergevel wordt afgewerkt in grijs metselwerk en heeft houten schrijnwerk;
- in het schuine dak worden de bestaande dakopeningen vergroot en de venster vernieuwd en er worden vensters vernieuwd en 3 extra dakopeningen bijgemaakt.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.