Deze open oproep schrijft zich in en is nadrukkelijk onderdeel van de bepalingen zoals opgenomen in de Kadertekst ‘Open Oproep – Pilootprojecten Stedelijke Logistiek via Binnenvaart’. Daarmee wenst de stad Antwerpen de lancering te doen van meerdere pilootprojecten op diverse locaties voor stadsdistributie via binnenvaart.
De projectlocatie voor het pilootproject bevindt zich in het noorden van Antwerpen, tussen het Lobroekdoek en het Albertkanaal. De site is bimodaal ontsloten, eerstelijns watergebonden aan het Albertkanaal (water) en via de Denderlaan met de Slachthuislaan (weg).
De site is in eigendom van BAM N.V en zal belangrijk zijn tijdens de infrastructuurwerken gepland voor het Oosterweel-traject. De percelen worden echter nog tot 1 maart 2020 niet volledig benut. Deze tijdelijke onderbenutting wordt erkend als een opportuniteit voor het uitrollen van een pilootproject in kader van de ‘pilootprojecten stedelijke logistiek binnenvaart’. Dit om, in afwachting van de inrichting van een meer permanente infrastructuur en los- en laadkade in het gebied Innovatieve Stadshaven, alvast kennis en inzichten te verwerven met betrekking tot deze activiteit en de logistieke bewegingen ervan.
De site heeft een totale oppervlakte van 14.871 m². Het betreft een combinatie in eigendom van BAM NV - Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel en kaaimuur in eigendom van de Vlaamse Waterweg NV. De site wordt verder gekarakteriseerd door enkele pijlers als dragers van het Viaduct R1, die zich boven de site bevindt.
Dit pilootproject heeft een looptijd van maximaal 1 jaar.
De marktpartijen kunnen tot en met 28 januari 2019 een dossier indienen. Een beoordelingscommissie, bestaande uit afgevaardigden van Slim naar Antwerpen en de gebiedsrelevante stedelijke actoren: AG VESPA, BAM NV - Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel, AWV - Agendschap Wegen en Verkeer, De Vlaamse Waterweg NV en Business en Innovatie van de stad Antwerpen, zal de ingediende projectvoorstellen inhoudelijk beoordelen.
Het is de intentie van de stad om het pilootproject zo snel mogelijk op het terrein van start te laten gaan. En omgekeerd verlangt de stad ook een snelle en effectieve opstart door de geselecteerde kandidaat of kandidaten op het terrein.
Op 8 juni 2018 (jaarnummer 5326) gaf het college een principiële goedkeuring voor een bijkomend traject, met name de logistieke optimalisatie. Het vervoer van (bouw)materialen en/of stadsdistributie via binnenvaart is één van de drie projecten in het kader van logistieke optimalisatie.
Op 24 september 2018 (jaarnummer 594) gaf de gemeenteraad goedkeuring aan de kadertekst voor de open oproep van pilootprojecten voor stedelijke logistiek via binnenvaart.
Het college beslist om de ‘Open oproep - Pilootprojecten Stedelijke logistiek via Binnenvaart Projectlocatie BAM', conform het document in bijlage, goed te keuren en de procedure tot aanduiding van de meest geschikte kandidaat of kandidaten op te starten.