Het stedelijk management heeft in zijn verloningspakket een mobiliteitsluik.
Dit luik kan bestaan uit een mobiliteitsbudget, een wagen met privégebruik of een combinatie van beiden.
Het mobiliteitsbudget kan aangewend worden voor het invullen van mobiliteitsbehoeften en is per maand begrensd op het hieronder vermelde budget per categorie.
Het budget kan niet omgezet worden in cash of loon. Vandaag heeft de stad nog geen contract met een aanbieder van een mobiliteitsbudget.
Er zijn drie functiecategorieën met elk een bijhorend budget:
Categorie | Functie | Lease- of mobiliteitsbudget |
1 |
- A10 |
570,00 EUR inclusief btw/maand Referentiemodel: Volkswagen Passat Variant Highline benzine |
2 |
- Districtssecretaris |
420,00 EUR inclusief btw/maand Referentiemodel: |
3 | - Ombudsvrouw - Woordvoerder |
370,00 EUR inclusief btw/maand Referentiemodel: |
Om te kunnen vergelijken met de prijs van het referentiemodel kiezen we voor leasecontracten van 100.000 km op 5 jaar. Nadien wordt dit aangepast aan de werkelijke woon-werk afstand. Verzekeringen en tankkaarten worden betrokken uit stedelijke raamcontracten.
We gaan uit van voertuigen met een duurzame aandrijving en bijgevolg een minimum ecoscore van 65. Bij een Ecoscore van 75 en meer kan een meerprijs tot 15% in vergelijking met het referentiemodel toegestaan worden om de meerprijs van de duurzame aandrijving te compenseren.
Een leasevoertuig met privégebruik wordt toegewezen aan een specifieke persoon die daar voordelen alle aard op betaald. Dit voertuig kan sporadisch ook gebruikt worden door leden van hetzelfde gezin. Het voertuig kan echter niet systematisch ingezet worden voor woon/werk of schoolverkeer door anderen dan de toegewezen persoon.
Gebruikers betalen geen vrijstelling aan de verzekering bij ongelukken tenzij deze een karakter krijgen die niet overeenkomt met het “goede huisvader/moeder” principe.
Bepaalde functieprofielen hebben de beschikking over een bedrijfswagen, met mogelijkheid tot privégebruik. Het privégebruik wordt volgens de geldende regelgeving belast.
Met dit besluit worden enkele voorstellen geformuleerd tot aanpassing van de huidige regeling.
Het college keurt het voorstel tot gebruik van wagenleasing in combinatie met mobiliteitsbudget goed.