Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018111451 |
Gegevens van de aanvrager: |
BVBA CAMELOT REAL ESTATE met als adres Boombekelaan 18 bus 1 te 2660 Hoboken (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Smallandlaan 3 te 2660 Hoboken (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 37sectie A nr. 410S |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
bouwen van 3 magazijnen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 03/06/2005: vergunning (2005838) voor het verbouwen van een bedrijfsgebouw;
- 14/03/2014: vergunning (20136305) voor het bouwen van een loods.
Laatst vergunde toestand
- de aanvraag van 2014 betrof het bouwen van een magazijn met dezelfde afmetingen als de huidige aanvraag, maar de werken werden niet uitgevoerd.
Bestaande toestand
- het terrein meet 92,98 meter bij 94,15 meter;
- op het terrein staan 3 gebouwen: een vierkant gebouw links, een rechthoekig centraal parallel op de straat in de lengterichting en een rechthoekig gebouw haaks op de straat;
- op het terrein liggen links 4, centraal 43 en rechts 15 parkeerplaatsen;
- voor het linkse gebouw bevindt zich een tankstation;
- achter het gebouw in het midden bevindt zich een groenzone;
- dit centrale gebouw heeft achteraan rechts een klinkerverharding waarvan een pad vertrekt naar het gebouw achteraan;
- vooraan rechts in de groenzone aan de straat is er een fietsenberging.
Inhoud van de aanvraag
- het bouwen van 3 magazijnen achteraan op het terrein, op een rij tegen de perceelgrens van de Boombekelaan 26, opgericht;
- op de perceelgrens wordt een muur van 8 meter hoog opgericht;
- naast het uiterst rechtse magazijn wordt een fietsenberging voor 10 fietsen geplaatst;
- rondom het gebouw wordt waterdoorlatende verharding geplaatst;
- links van het centrale gebouw op het terrein wordt een vijver gegraven waarin het regenwater verzameld wordt;
- achter de vijver worden 7 nieuwe parkeerplaatsen ingericht waarvan 1 voldoet aan de normen voor mindervaliden;
- rechts worden aan de strook parkeerplaatsen achteraan nog 2 plaatsen toegevoegd;
- er wordt een de rijweg tussen het centrale gebouw en de nieuwe magazijnen voorzien van 8 meter breed;
- rondom het gebouw wordt waterdoorlatende verharding geplaatst met een totale oppervlakte van 985,6 meter.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
18 oktober 2018 |
25 oktober 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius |
18 oktober 2018 |
22 oktober 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
18 oktober 2018 |
22 oktober 2018 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
18 oktober 2018 |
29 oktober 2018 |
Onafhankelijke Diensten/dienst Strategische Coördinatie/Loketwerking/Stadsloketten/Huisnummeringsteam |
18 oktober 2018 |
18 oktober 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor ambachtelijke bedrijven of gebieden voor kleine en middelgrote ondernemingen. Deze gebieden zijn mede bestemd voor kleine opslagplaatsen van goederen, gebruikte voertuigen en schroot, met uitzondering van afvalproducten van schadelijke aard. (Artikel 8 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project ligt in een effectief overstromingsgevoelig gebied, maar heeft een beperkte oppervlakte zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag werd voorgelegd aan de stedelijke dienst ondernemen en stadsmarketing en er werd een gunstig advies verleend voor de 3 magazijn-units van 500m2.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 12 parkeerplaatsen. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. Op een bedrijventerrein worden bijkomend 3 magazijnen gebouwd van elk 515m² (1545m² totaal). De zone is momenteel braakliggend. De bouwcode heeft geen norm voor magazijn. In de crow is een kengetal van gemiddeld 0,75 parkeerplaatsen per 100m² BVO opgenomen voor een sterk stedelijk gebied in schil centrum. De werkelijke parkeerbehoefte is 1545m²/100m² x 0,75 = 11,59 ? 12 parkeerplaatsen. |
De plannen voorzien in 10 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 12. Als voorwaarde wordt dan ook in de vergunning opgelegd om de 2 ontbrekende parkeerplaatsen te voorzien zoals in het rood aangeduid op de plannen. |
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen. |
Ontsluiting/bereikbaarheid:
Het terrein is bereikbaar met de auto via de Smallandlaan. De aanvraag voorziet een bijkomende in/uitrit voorzien langs de Boombekelaan. Gezien deze inrit niet noodzakelijk is en het aantal conflictpunten met het openbaar domein hierdoor enkel zou stijgen legt de stedelijke dienst Mobiliteit op om de bijkomende oprit te supprimeren.
Laden en lossen:
Elk magazijn van de aanvraag heeft een eigen poort. Leveringen kunnen oprijden via de Smallandlaan en voor de magazijnen manoeuvreren tot de poort (op eigen terrein) en weer wegrijden via dezelfde weg. Het laden en lossen vormt geen probleem op deze site.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De magazijnen zijn gelegen in KMO-zone. De bebouwing in deze zone kenmerkt zich door losstaande gebouwen die voldoende afstand respecteren ten opzichte van de perceelgrenzen. De aangevraagde bebouwing van de nieuwe magazijnen bouwt in tegenstelling met de kenmerkende bebouwing op de perceelgrens. Het bederft de gemeenschappelijke perceelgrens met het naburig pand op adres Boombekelaan 38. Gezien deze perceelgrens niet grenst aan het openbaar domein en er geen bezwaar werd ontvangen van de aangrenzende buur kan er vanuit stedenbouwkundig een gunstig advies verleend worden voor het bouwen op de perceelgrens. De hinder wordt om voorgaande redenen aanvaardbaar geacht.
Gezien de grote afstand tussen de gebouwen is het goed mogelijk om het perceel meer te vergroenen ter plaatse van de rechter perceelgrens gezien vanaf de Smallandlaan. De vergunningverlenende overheid kan dit opleggen conform artikel 17§3.1 van de bouwcode. Hier is genoeg ruimte en levensvatbaarheid om bomen van de eerste categorie met een stamomtrek van 18-20 centimeter te planten. Dit wordt opgenomen in de voorwaarden en in rood aangeduid op het inplantingsplan.
Visueel-vormelijke elementen
De magazijnen worden opgebouwd uit prefab betonelementen en aluminium schrijnwerk; Het uitzicht van het magazijn is in overeenstemming met de bestemming van het perceel. Het project strookt qua materiaalgebruik met het algemeen aanvaardbare in de omgeving.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het advies van de stedelijke dienst mobiliteit omtrent de fietsvoorzieningen luidt als volgt:
“De fietsparkeerbehoefte voor de bijkomende magazijnen is 1545m²/100m² x 0,60 = 9,27 ? 9 fietsparkeerplaatsen. Er wordt een overdekte fietsenstalling voorzien voor 10 fietsen rechts achteraan op het terrein. Omdat het drie verschillende magazijnen zijn, is het wenselijk om de fietsenstallingen per magazijn te voorzien dicht bij de ingang van het pand.”
Als voorwaarde zal dan ook worden opgelegd om een tweede fietsenberging zoals in het rood op plan aangeduid te voorzien.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de bijkomende oprit aan de boombekelaan dient gesupprimeerd te worden;
3. een 2de fiestenstalling dient bij de ingang van het magazijn het dichtst bij de boombekelaan voorzien te worden zoals in rood aangeduid op het inplantingsplan;
4. er moeten bijkomend 2 nuttige autostaanplaatsen gerealiseerd worden zoals in het rood aangeduid op de plannen;
5. er moeten bomen worden gepland van de eerste categorie met een stamomtrek van 18-20 centimeter ter plaatse van de rechterperceelgrens gezien vanaf de Smallandlaan zoals in rood aangeduid op de plannen conform artikel 17§3.1;
6. de algemene voorwaarden van het advies van Infrax dienen strikt te worden nageleefd.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
3 oktober 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
18 oktober 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
17 december 2018 |
Verslag GOA |
3 december 2018 |
naam GOA |
Martijn Coppoolse |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de bijkomende oprit aan de boombekelaan dient gesupprimeerd te worden;
3. een 2de fiestenstalling dient bij de ingang van het magazijn het dichts bij de boombekelaan voorzien te worden zoals in rood aangeduid op het inplantingsplan;
4. er moeten bijkomend 2 nuttige autostaanplaatsen gerealiseerd worden zoals in het rood aangeduid op de plannen;
5. er moeten bomen worden gepland van de eerste categorie met een stamomtrek van 18-20 centimeter ter plaatse van de rechterperceelgrens gezien vanaf de Smallandlaan zoals in rood aangeduid op de plannen conform artikel 17§3.1;
6. de algemene voorwaarden van het advies van Infrax dienen strikt te worden nageleefd.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.