Terug

2018_CBS_11012 - Omgevingsvergunning. Aanvraag tot opheffing verkavelingsvergunning - OMV_2018123643. Pauwenlaan 36-42, 46-50, Nachtegaallaan 51, 55-59, Grasmuslaan 1, district Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/12/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_11012 - Omgevingsvergunning. Aanvraag tot opheffing verkavelingsvergunning - OMV_2018123643. Pauwenlaan 36-42, 46-50, Nachtegaallaan 51, 55-59, Grasmuslaan 1, district Hoboken - Goedkeuring 2018_CBS_11012 - Omgevingsvergunning. Aanvraag tot opheffing verkavelingsvergunning - OMV_2018123643. Pauwenlaan 36-42, 46-50, Nachtegaallaan 51, 55-59, Grasmuslaan 1, district Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aangezien verkavelingen niet voorkomen op de Vlaamse of provinciale lijst, is het college bevoegd voor de vergunning.

Argumentatie

Het college neemt kennis van onderstaand verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar:

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg en ruimtelijke uitvoeringsplannen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. De zone waar de werken worden gepland, situeert zich binnen de afbakeningslijn van het grootstedelijk gebied Antwerpen, waarbij voorschriften worden omschreven in artikel 0 van de stedenbouwkundige voorschriften.

Artikel 0. Afbakeningslijn grootstedelijk gebied Antwerpen:

De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het grootstedelijk gebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings-en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing. De bestaande voorschriften kunnen daar door voorschriften in nieuwe gewestelijke, provinciale en gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen of bijzonder plannen van aanleg worden vervangen.

Bij de vaststelling van die plannen en bij overheidsprojecten binnen de grenslijn gelden de relevante bepalingen van de ruimtelijke structuurplannen, conform de decretale bepalingen in verband met de verbindende waarde van die ruimtelijke structuurplannen.

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan

De aanvraag is principieel in overeenstemming met het  gewestplan.

Sectorale voorschriften

Watertoets
Gelet op de aard van de aanvraag, het opheffen van de verkaveling, moet in alle redelijkheid geoordeeld worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

Normen en percentages betreffende de verwezenlijking van een sociaal of bescheiden woonaanbod.

Niet van toepassing.

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

De aanvraag is gelegen aan de rand van het dicht bebouwde stedelijk gebied. Ten zuidwesten bevindt zich” Fort 8” en het zwembad “Sorghvliedt”. In de ruime omgeving ligt de begraafplaats “Schoonselhof”. Het centrum (districtshuis) van Hoboken bevindt zich ten westen van de verkaveling. Ten zuidoosten vinden we eveneens scholen, supermarkten, de Krijgsbaan terug.

Binnen de verkaveling bestaat de bebouwing hoofdzakelijk uit eengezinswoningen en enkele appartementsblokken.

De verkavelingsvergunning en mogelijk de latere afgeleverde wijzigingen hadden betrekking op het realiseren van woonfuncties. De bouwdiepte en bouwhoogte werd vastgelegd in stedenbouwkundige voorschriften van de verkaveling. De oorspronkelijke verkaveling werd volledig uitgevoerd of de loten werden vervreemd.

De opheffing wordt gevraagd omdat zij haar ruimtelijke ordeningsfunctie heeft verloren. De eventueel opeenvolgende aanvullingen (toegestane afwijkingen met het destijds van toepassing zijnde artikel 51 van de Wet op de Stedenbouw) en wijzigingen, maken dat de verkavelingsvoorschriften vandaag erg onduidelijk zijn en weinig mogelijkheid bieden voor andere woonvormen, handel,… De opheffing houdt tevens in dat er meer mogelijkheden zijn om kwalitatief te bouwen, te herbouwen of te verbouwen waardoor een betere woonkwaliteit kan gegarandeerd worden.

Het perceel is gelegen binnen het stedelijk gebied en de structuur van het gebied is reeds grotendeels bepaald door de aanwezige bebouwing, infrastructuur en landschappelijke elementen. Het opheffen van de verkaveling heeft geen invloed op de latere ontwikkelingen binnen dit gebied.

De binnen de verkaveling geldende verkavelingsvoorschriften zijn opgemaakt rekening houdende met de stedenbouwkundige gebruiken die golden ten tijde van de goedkeuring. Het vakgebied ruimtelijke ordening heeft in de loop der jaren een sterke ontwikkeling doorgemaakt. De oude verkavelingsvoorschriften kunnen sterkere beperkingen stellen dan wat volgens de huidige stedenbouwkundige inzichten aanvaardbaar is in een stedelijke omgeving. Om de mogelijkheden van de percelen volledig te kunnen benutten en om geen onevenwicht te laten ontstaan tussen de verkavelde percelen en de omgeving waar geen verkavelingsvoorschriften gelden, is het aanvaardbaar dat de verkaveling opgeheven wordt. Een eventuele toekomstige aanvraag tot omgevingsvergunning kan dan getoetst worden aan de huidige inzichten betreffende de goede ruimtelijke ordening, de goede aanleg van bestemmingsplannen en inpasbaarheid met de omgeving.

Conclusie

Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen, alsook verenigbaar met een goede ruimtelijke ordening.

Advies aan het college

Aan het college wordt voorgesteld de verkavelingsvergunning op te heffen.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening initiatief

11 oktober 2018

Volledig- en ontvankelijk

12 oktober 2018

Eerste dag openbaar onderzoek

25 oktober 2018

Laatste dag openbaar onderzoek

23 november 2018

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

25 januari 2019

Verslag GOA

27 november 2018

Naam GOA

Brenda Dierckx

Juridische grond

Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de ter zake geldende wettelijke bepalingen, in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten.

Conform artikel 97 van het Omgevingsvergunningendecreet kan een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden geheel of gedeeltelijk worden opgeheven in de gevallen en onder dezelfde voorwaarden en procedurele bepalingen, vermeld in artikel 84 en 85.

Conform artikel 85 van het Omgevingsvergunningendecreet:

§ 1. Op initiatief van het college van burgemeester en schepenen kan een niet-vervallen omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden voor wat het niet-vervallen gedeelte betreft, worden bijgesteld na verloop van vijftien jaar na de afgifte van deze omgevingsvergunning in laatste administratieve aanleg.

§ 2. De bevoegde overheid weigert de bijstelling als de eigenaars van meer dan één vierde van de in de omgevingsvergunning waarvoor bijstelling wordt gevraagd, toegestane kavels een ontvankelijk, gegrond en op ruimtelijke motieven gebaseerd schriftelijk of digitaal bezwaar hebben ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Dit bezwaar geeft duidelijk aan dat het bezwaar afkomstig is van een eigenaar van een of meer in de omgevingsvergunning waarvoor bijstelling wordt gevraagd, toegestane kavels, zo niet houdt de bevoegde overheid geen rekening met dit bezwaar voor de berekening, vermeld in het eerste lid.
De bevoegde overheid die zich uitspreekt over de bijstelling, kan de schorsing gelasten van de verkoop of van de verhuring voor meer dan negen jaar en van de vestiging van een erfpacht of opstalrecht op het geheel of een gedeelte van de verkaveling.

§ 3. Het bijstellen van de omgevingsvergunning, vermeld in dit artikel, verloopt overeenkomstig de bepalingen van de gewone vergunningsprocedure, met dien verstande dat de vergunningsaanvraag of aanvraag gelezen moet worden als de aanvraag of het verzoek tot bijstelling en de aanvrager als aanvrager of verzoeker van de bijstelling.

Onderzoek

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

25/10/2018

23/11/2018

0

0

0

0

Aanleiding en context

Aanvraag tot een opheffing van een meer dan 15 jaar oude niet-vervallen verkavelingsvergunningen.

Het college nam het initiatief tot opheffing van een verkaveling, dat behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

Projectnummer :

OMV_2018123643

Gemeentelijk dossiernummer :

2018128

Gegevens van de initiatiefnemer:

stad Antwerpen met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Pauwenlaan 36-42, 46-50,Nachtegaallaan 51,55-59, Grasmuslaan 1, 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 38, sectie B, nrs. 610H2, 610B2, 610C2, 610E2, 610F2, 610G2, 610K, 610M, 610N, 610S, 610W, 610Z en 620H

Vergunningsplichten:

verkavelen van gronden

Voorwerp van het initiatief:

de opheffing van verkavelingsvergunning met dossiernummer HO/1967/V/0065-196735, gekend bij het Departement Omgeving, afdeling Antwerpen, onder referentie 048/034. De verkaveling omvatte het verkavelen van een stuk grond in 46 loten voor woningbouw, waarvan de kavels 1 t/m 11, 19, 21 t/m 29, 34, 35, 38 t/m 43 en 48 reeds zijn vervallen.

Omschrijving initiatief

Voorgeschiedenis

Op 24 september 2010 (jaarnummer 11574) heeft het college beslist om akkoord te gaan met het principe om voor de meer dan 15 jaar oude niet-vervallen verkavelingsvergunningen die hun ruimtelijke relevantie hebben verloren, de opheffingsprocedure op te starten.

Inhoud van de aanvraag

De opheffing van de verkaveling wordt gevraagd omdat ze haar ruimtelijke ordeningsfunctie heeft verloren. De verkaveling werd volledig uitgevoerd. De opheffing houdt in dat er meer mogelijkheden zijn om kwalitatief te bouwen, te herbouwen of te verbouwen waardoor een betere woonkwaliteit kan gegarandeerd worden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het  college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de verkavelingsvergunning tot opheffing goed te keuren en af te leveren aan de aanvrager.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.